Jump to content
Annons

Lucys första demo-maxi


jivegard

Bra eller anus?  

13 röster

  1. 1. Bra eller anus?

    • 5. Ruggigt bra
      0
    • 4. Bra
      2
    • 3. Okej
      6
    • 2. Mindre bra
      2
    • 1. Kass
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Inga Mer Hjältar

ARTIST/GRUPP: Lucy

GENRE: Pop/Rock

KOMPOSITÖR: Johan Jivegård (Musik) Mårten Roslund (Text)

PRODUCENT: Johan Jivegård

EV. MEDVERKANDE: Lucy

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Inga Mer Hjältar

Ös gärna kritik över låten när det gäller musiken, framförandet, texten, produktionen, osv....

Kika gärna in på vår hemsida: www.lucy.nu

Tack!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Recension: Lucy - Inga mer hjältar

Oj! Hur bär du/ni er åt för att få så HÖG volym? Av alla mp3-filer jag har i datorn så är denna utan tvekan den med högst volym. Den är väl 4 gånger så ljudstark som mina egna testgrejer, och då har jag ändå normaliserat...

Positivt:

* Sättningen med instrument.

* Att våga sjunga på svenska. Inte helt vanligt.

* Bra tryck som sagt. Denna komprimerade sak sticker ut i radioutbudet. MEN, det hörs inte att den är komprimerad, dvs. den är inte fulkomprimerad alls. För den måste väl ändå vara komprimerad? Fasen, är det E-mu 1616?

* Hemsida.

* Bra hitlängd 3.33.

Negativt:

* Rösten är alldeles för påträngande. Jag menar inte hög i volym, men den är ju bara med precis hela tiden. Och tonerna hålls ut extremt länge. Blir jobbigt att lyssna på.

* Det heter väl "Inga fler hjältar" om vi pratar om en minskning i antal. "Mer" hjältar använder man väl mer om att VARA en hjälte "mer eller mindre".

😉

betyg: 3.5/5//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina synpunkter "musik"! Det där med att sången är med hela tiden å därmed blir lite jobbig i längden ska vi definitivt försöka tänka på till kommande inspelningar.

Och ja, du har rätt... det är EMU1616. :-) Hur har det gått med ditt kort? Jag vet att vi snackade lite om det för ett år sedan.

Ska faktiskt sälja mitt kort nu. Har köpt ett Yamaha i88x. Men den diskussionen hör nog inte hemma här. :-)

Intressant att du tycker att det är hög volym. Jag har ansträngt mig en del för att få ut så mycket kräm som möjligt, men har faktiskt inte jämfört så mkt med annan musik. Jag hade inte uppfattat att vi har högre volym än annat.

J

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju det där.. vissa prylar går till 11 !!

Oki, ni får en spontan reaktion från mig...

Gillar inte sången, saknar "botten",, inte mycket bas. Sången är allt för dominant. Det känns lite skrikigt i refrängen och på några andra ställen. Inte kraftfullt som jag tror att det är tänkt, utan snarare skrikigt. Kanske kan passa till punk?

Man hör ju iofs instrumenten och sången rätt tydligt.

En P3-låt. Kommer aldrig att spelas på någon reklamfinansierad radiokanal. (ja, ni hajjar kanske vad jag menade)

Inte dåligt men jag skulle inte köpa den

Link to comment
Dela på andra sajter

juste låt.. gillar sången på slutet bra driv och rytm.. på versen är den lite för mycket lustans-lakejer med långa aaan och iiin. men det kanske är dialekt?

hur som helst härligt med en riktig låt med en riktig text och svenska är coolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jivegard,

Mp3:an kan väcka ett helt kvarter om man inte vrider ner volymen...

Låten är helt okej, saknar mer stämmor i refrängen dock. Kompgurorna

är panade för långt från varann och så saknar jag en lika arg orgel

som kan backa din energi från din sång. Skönt synthbefriande iallafall.

Lite bajen stuk med söder och allt det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack till er alla för er konstruktiva kritik! Den är mycket värdefull.

När det gäller botten i sången håller jag med er. Jag har använt en StudioProjects C1:a vid sånginspelningen och när jag jämför med slaskinspelningen som gjordes med en Shure Beta 58:a ger Betan betydligt mer tryck i botten. Har ni tips på någon mick i 2000kr-klassen som ger bra botten? Alternativet är ju faktiskt att jag nästa gång använder Betan...men då missar man ju lite fluff i de högre registren.

Kanske borde gitarrerna ha lite tyngre ljud emellanåt för att harmonisera bättre med min energiska röst, men jag tycker nog ändå personligen inte att rösten å musiken är så opassande ihop. I mina öron blir det en spänning, något intressant av att de inte går 100% hand i hand. Vi ska ändå ta till oss av kritiken och fundera på vårt sound.

Vi har en hel del stämmor i refrängerna, men valde att inte göra dem så framträdande, förutom i slutet av sticket å i sista refrängen. Vi var väl helt enkelt rädda för att det skulle bli en för stor del av vårt sound. Och att det skulle bli lite för poppigt. 😳

En orgel vill jag absolut ha med i vår sättning framöver. Jag håller med Spaceman om att det skulle passa in i ljudbilden.

Tycker ni att låten är fööör hårt komprimerad? Fööör hög volym?

Hehe...vi är faktiskt från Göteborg, men göteborgska känns väldigt udda att sjunga på. "Bajen" .. haha.. tja, varför inte. 😳

Återigen, tack för responsen, so far!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången får mig att tänka på en lite gnällig Björn Rosenström. Om det är bra eller dåligt får du själv bedöma 😄🙂

Vad som framförallt fastnar hos mig är refrängen. Versen kommer jag knappt ihåg såhär en 15 sekunder efter första lyssningen.

Jag gillar känslan i låten. Det blir en 4:a.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej jivegard!

Nej, den här låten är inte på något sätt för hårt komprimerad! Det hörs i mina öron överhuvudtaget inte att den är komprimerad. Det är det som är så fasansfullt bra gjort. Jag är imponerad!

Som sagt, bara lite justeringar av rösternas förekomst i tiden som krävs.

Mitt E-mu 1616 mår bra. Jag återkommer runt årsskiftet med hemsidesinfo förhoppningsvis, där det då ska finnas ljudklipp från pågående plattan m.m.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Ganska bra låt med bra text!

Det har nog sagts innan men: Mer kör på reffen?, versen är bäst! Snyggt rytmslut!!!!

Det mest är bra, men det skulle kunna komma nåt mer i reffen!!

Ha det!

/Johan Lindeberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe ... "Gnällig Björn Rosenström" .. det var inte snällt. Men jag får väl ta det som en komplimang ändå. 😳

Musik! Ser framemot att höra dina inspelningar.

Vid nästa inspelning kanske vi ska ta å fläska på mer med körerna i refrängerna. Vi har nu fått in en gitarrist som gillar att lägga stämsång, då känns det mer naturligt att göra stämmorna till en del av soundet, även på inspelningarna.

Lindeberg! Kul att du gillar texten .. och det rytmiska kompet i slutet. Vissa tycker att det är för mkt hårdrock (!), men jag gillar sånt... 😳

Tack igen för era synpunkter!

En fråga... vilka andra artister skulle ni vilja likna vår musik vid (förutom Björn Rosenström då... 😳)? Det är alltid intressant att höra från utomstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga... vilka andra artister skulle ni vilja likna vår musik vid (förutom Björn Rosenström då... 😳)? Det är alltid intressant att höra från utomstående.

Känns lite som artisterna som låg på Mistlur i mitten på åttiotalet, typ Raketerna, Rymdimperiet, Docent Död etc

Bra spelat men lite uddlös sång. Plus för texter på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...