Jump to content
Annons

Koppla mic-preamp till ljudkort


bodyslam

Recommended Posts

Har sökt på det här på forumet hela kvällen men inte hittat någonting 😉 Har för mig att jag läste samma fråga för ett tag sen, men lyckades inte få tag på den tråden 😉

Nåväl, en nybörjarfråga. Jag har en Studio Projects VTB-1 preamp och ett Audiophile 2496 ljudkort. Jag undrar hur man ska koppla ihop dessa.

Det är ju två olika utgångar på VTB-1an (en balanced out och en line out) och sen två st stereo-ingångar (ett stereopar alltså). Vad ska jag använda för sladd och vilken av utgångarna på preampen ska jag använda? Man ska alltså ha nån adapter eller? Äh, hjälp mig är ni snälla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du har RCA-pluggar på ljudkortet, så använder du Line out från preampen - och den ska då kopplas till valfri ingång, med en kabel som är obalanserad Tele (även: "monotele" eller "TS") i ena änden och RCA i andra änden. Sådana kablar finns, så du behöver inte krångla till livet med en adapter... 😲

Eftersom du bara får in signal på en kanal, så ställer du in programmet för att spela in i mono - annars får du en stereoinspelning där det bara finns ljud i ena kanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Tack så mycket! Det där gjorde mitt liv lite enklare. Slipper man fundera mer över det 😲 Var kan man köpa såna sladdar då? Finns de på expert och såna ställen eller måste man vända sig till någon musikaffär?

Tack så jättemycket för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså en sån här?

proel_dh625.jpg

Nån som har nåt tips på var man kan hitta en sån förutom på musikcentralen.se? De har ju skitskum fraktgrej, typ nåt Schenker eller vad det hette. Och sen hundra spänn i fraktavgift 😆 Vore jättebra med lite hjälp, har googlat massa men hittar inget 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså en sån här?

proel_dh625.jpg

Nån som har nåt tips på var man kan hitta en sån förutom på musikcentralen.se? De har ju skitskum fraktgrej, typ nåt Schenker eller vad det hette. Och sen hundra spänn i fraktavgift 😆 Vore jättebra med lite hjälp, har googlat massa men hittar inget  😉

Nej ingen y-koppling, bara tele till rca. Gå till Claes Ohlsson.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

eller thomann.de.. tar iofs lite längre tid, men beställ ngt mer därifrån så blire skoj..

kostar 15euro oavsett ifall du beställer ett plektrum eller en hel liverigg....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså en sån här?

proel_dh625.jpg

Nån som har nåt tips på var man kan hitta en sån förutom på musikcentralen.se? De har ju skitskum fraktgrej, typ nåt Schenker eller vad det hette. Och sen hundra spänn i fraktavgift 😏 Vore jättebra med lite hjälp, har googlat massa men hittar inget 😲

http://www.hosatech.com/hosa/products/CPR-100.html

CPR-103 (90cm) kostar 45:-

CPR-105 (1.5m) kostar 55:-

CPR-110 (3m) kostar 65:-

CPR-115 (4,6m) kostar 80:-

De passar utmärkt och kan säkert hittas i alla musikaffärer, eftersom Fitzpatrick är distributör för HOSA. Så billiga saker brukar nog de flesta skicka som vanligt brev, som knappast kostar 100:- i frakt - men det är kanske olika hos olika butiker...

Har du ingen musikaffär där du bor? Det enklaste borde ju vara att handla sådant där i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, så det ska bara var en RCA-hane. Nu är jag med! Mono...en. Ja :rolleyes: Tack så jättemycket för hälpen allihopa!

Vi har en musikaffär här, men de är så dåliga på allting så jag har inte ens funderat på att gå dit och kolla typ. Men men. Nu löser det sig nog iaf, nu när jag vet vad det är jag ska ha och allt 🙂 Tack så mycket än en gång! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...