Jump to content
Annons

Fel på mig eller PT/Mbox?


peyati

Recommended Posts

Hej.

Är ganska så grön vad det gäller datorinspelningar o behöver lite hjälp. Ska lägga första spåret i en ny session i PT och har gjort som det står i guiden. Track-New-Create. Det nya spåret kommer upp, jag aktiverar Record knappen på spåret men jag hör inte gitarren. Har även provat att aktivera "Main Record" utan framgång. Det står ju bara hur man skapar nytt spår inget mer i PT Reference Guide. PT o Mboxen har kontakt med varandra det vet jag så problemet borde inte ligga där. Jag kör PT 7.0 på OS X 10.4

Känner mig aningen dum. Snälla hjälp mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svaren.

Kryckan skrev:

Skapa ett spår för varje fysisk ingång du har och rec-enabla alla dessa spår. Får du fortfarande ingen signal på din gitarr?

Jag provade men ser fortfarande ingen signal på gitarren.

IDF skrev:

och felsök även utgångar, om du skulle få signal in i pro tools men ingen utsignal!!!

Jag öppnade upp en färdig session i Pro Tools men kunde inte höra något ljud. Verkar som jag har varken insignal eller utsignal.

Link to comment
Dela på andra sajter

när du väljer "New Track" välj en "Master regel" också.

Precis kolla så det går till ch1-2,

öppna upp mixen, dra på lite Master regel och kanal1

Klicka på "rec" i rätt kanal, sen på rec i "transporten" nu bör du höra din gitarr.

Kolla även på M-boxen att du har vridit upp kanal 1 reglaget och aktiverat den.

kolla även sladden från din gitarr, det kan vara avbrott fast du inte ser.

kan i värsta fall vara din inputjack i gitarren som lagt av, kabelbrott.

Link to comment
Dela på andra sajter

oftast om det inte kommer ngt ljud ur gitarren, kan det helt enkelt vara jorden som släppt... vanligt på stratakopior som är dåligt lödda.. väldigt lätt att fixa, det tar kanske fem min. 🙂

som sagt.. felsök precis ALLT!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Det här forumet är kanon. Jag har inte haft möjlighet att ta till vara på alla råd då jag varit jättesjuk.

Är dock ganska säker på att det inte är något fel på gitarren eller gitarrkabeln men ska kolla för säkerhets skull. Hoppas kunna sätta mig ner och bråka lite med Pro Tools senare idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...