Jump to content
Annons

Fildelarrättegångar iscensatta av Antipiratbyrån?


MatsD

Recommended Posts

Det har väl inte undgått någon att två personer idag har dömts för fildelning av musik och film.

Det intressantaste i den här rättegångshärvan är det rykte som säger att Antipiratbyråns och Ifpis jurist Henrik Pontén har utövat påtryckningar på 44:åringen i Borås och 32:åringen i Norrköping för att de skulle låta sig fällas för relativt lindrig fildelning och därmed få rätt blygsamma böter och skadeståndskrav. Man hade betydligt mer på de här personerna än bara fyra låtar respektive en film och hotade därför med skadestånd i miljonklassen. Men eftersom tidigare rättegångar gått branschen och Antipiratbyrån emot och man desperat behöver en vattentät fällande dom som man sedan kan åberopa som prejudikat, träffade man den här överenskommelsen med de här två personerna. Den gick alltså ut på att de skulle prestera ett undermåligt försvar och bli fällda för ett lindrigt brott i stället för ett grovt. Det har t o m sagts att de skulle ha fått löfte om ersättning och att Antipiratbyrån skulle betala böterna.

Det låter ju konspiratoriskt så det förslår men källan jag fått det från brukar vara pålitlig och om man tittar på hur Henrik Pontén och Antipiratbyrån har agerat tidigare och tummat på lagen så skulle det inte förvåna mig det minsta om det är sant. Jag menar, man har ju t o m lyckats få internationella organ att utöva påtryckningar på förra justitieminstern och åklagare (tillslaget mot Pirate Bay), så nåt sånt här vore väl helt i linje med deras instställning om att ändamålen helgar vilka medel som helst.

/Mats D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SUCK! Ja blir så trött! Va i ******* är det som är så fel att betala för upphovsrättskyddade verk? Så fort nån ens nämner att nån har åkt dit för fildelning så blir det ett ****** ståhej. Det finns lagliga nerladdningsiter för all sorts media. Använd dom så kommer ingen få problem med lagen.

Har man brutit mot lagen, då ska man bötfällas och eller sättas i fängelse. Så funkar det i Sverige. Acceptera detta eller flytta till ett annat land!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

SUCK! Ja blir så trött! Va i ******* är det som är så fel att betala för upphovsrättskyddade verk? Så fort nån ens nämner att nån har åkt dit för fildelning så blir det ett ****** ståhej. Det finns lagliga nerladdningsiter för all sorts media. Använd dom så kommer ingen få problem med lagen.

Har man brutit mot lagen, då ska man bötfällas och eller sättas i fängelse. Så funkar det i Sverige. Acceptera detta eller flytta till ett annat land!!!!!

Men när organisationer bryter mot lagen (APB/Ifpi) då är det ok, eller? Då kan vi ju lika gärna godkänna att Cosa Nostra öppnar filial i Sverige

Jag säger inte att fildelning är rätt väg att vandra, men om dessa anklagelser är sanna så har de väl begått ett större brott än fildelarna? Då ska ju dessa personer "bötfällas och eller sättas i fängelse" också!

Alla ska väl vara lika under lagen? 😆

.....fan vad mycket skit jag kommer få nu 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Acceptera detta eller flytta till ett annat land!!!!!

The Pirate Bay kanske? 😆 Näe, jag håller egentligen med. Delar man ut ©-material så får man vara medveten om vad det handlar om och ta konsekvenserna om man åker dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

.....fan vad mycket skit jag kommer få nu

Det borde du inte få... för du har helt klart en poäng där, tycker jag i alla fall. Man kan inte använda vilka medel som helst för att sätta åt folk. För min egen del ser jag en hel del andra typ av brott som borde prioriteras före sån't här men det är min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Men när organisationer bryter mot lagen (APB/Ifpi) då är det ok, eller?

Det är en helt vansinnig fråga att ställa eftersom den baseras på ett rykte?

Grunden till hela detta är ju att folk inte kan skilja på mitt och ditt... om då målsägarna får ta till lite ootrodoxa metoder för att komma åt brottsligheten -polisen skiter ju i det- tycker jag det må vara hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Men när organisationer bryter mot lagen (APB/Ifpi) då är det ok, eller?

_ _ _

men om dessa anklagelser är sanna ...

Ja just det, något som haltar lite här?

Just det där lilla OM är väl ganska avgörande eller? Eller räcker ett inlägg på forumet här för att du ska ha bestämt dig för om det är sant eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

SUCK! Ja blir så trött! Va i ******* är det som är så fel att betala för upphovsrättskyddade verk? Så fort nån ens nämner att nån har åkt dit för fildelning så blir det ett ****** ståhej. Det finns lagliga nerladdningsiter för all sorts media. Använd dom så kommer ingen få problem med lagen.

Har man brutit mot lagen, då ska man bötfällas och eller sättas i fängelse. Så funkar det i Sverige. Acceptera detta eller flytta till ett annat land!!!!!

Men när organisationer bryter mot lagen (APB/Ifpi) då är det ok, eller? Då kan vi ju lika gärna godkänna att Cosa Nostra öppnar filial i Sverige

Jag säger inte att fildelning är rätt väg att vandra, men om dessa anklagelser är sanna så har de väl begått ett större brott än fildelarna? Då ska ju dessa personer "bötfällas och eller sättas i fängelse" också!

Alla ska väl vara lika under lagen? 🙂

.....fan vad mycket skit jag kommer få nu 😆

Varför skulle man inte få använda dom medel som krävs för att få tag på brottslingar? Finns ju ingen mening med att ens ha nån som försöker stoppa brott annars? Om du förstår va ja menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju något som kallas... är det stämpling? Det vill säga när lagen mer eller mindre provocerar fram en situation där en person blir brottsling. Det spelar ingen roll om personen står samhällets ljusa eller mörka sida, det är fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Finns ju något som kallas... är det stämpling? Det vill säga när lagen mer eller mindre provocerar fram en situation där en person blir brottsling. Det spelar ingen roll om personen står samhällets ljusa eller mörka sida, det är fel.

Är inte säker på om det är stämpling, om det just framprovoceras av t ex polisen.

I många andra länder anses det fullt legitimt att 'gillra fällor' för brottslingar. Inte i Sverige dock, det är förbjudet. Däremot får icke-brottsmisstänkta inte utsättas för 'frestelser' av lagens långa arm.

Rätt eller fel? Finns argument för bägge sidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när organisationer bryter mot lagen (APB/Ifpi) då är det ok, eller?

Det är en helt vansinnig fråga att ställa eftersom den baseras på ett rykte?

Grunden till hela detta är ju att folk inte kan skilja på mitt och ditt... om då målsägarna får ta till lite ootrodoxa metoder för att komma åt brottsligheten -polisen skiter ju i det- tycker jag det må vara hänt.

Jag kanske inte gjorde mig förstådd? Intresseorganisationer har ingen som helst rätt att mana fram ett prejudikat. Finns det förresten NÅGON överhuvudtaget som har den rätten?

Men jag säger absolut inte att det är så! Eftersom det inte finns nån direkt källa att tala om så är det rena spekulationer. Och det verkar D.i.a, MrPhil och Fruppe69 ha missat. Jag säger bara att OM det stämmer, så är det jävligt fel och ett grovt övertramp. Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" eller vad man nu ska kalla dom.

Och kom inte och gnäll till mig om fildelning. Jag skiter fullkomligt i vad ni tycker om fildelning, pirater, APB, polisens insatser etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju något som kallas... är det stämpling? Det vill säga när lagen mer eller mindre provocerar fram en situation där en person blir brottsling. Det spelar ingen roll om personen står samhällets ljusa eller mörka sida, det är fel.

Vilken eller vilka lagar tänker du på nu?

Ja chansar på lagar som innefattar våld?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när organisationer bryter mot lagen (APB/Ifpi) då är det ok, eller?

Det är en helt vansinnig fråga att ställa eftersom den baseras på ett rykte?

Grunden till hela detta är ju att folk inte kan skilja på mitt och ditt... om då målsägarna får ta till lite ootrodoxa metoder för att komma åt brottsligheten -polisen skiter ju i det- tycker jag det må vara hänt.

Jag kanske inte gjorde mig förstådd? Intresseorganisationer har ingen som helst rätt att mana fram ett prejudikat. Finns det förresten NÅGON överhuvudtaget som har den rätten?

Men jag säger absolut inte att det är så! Eftersom det inte finns nån direkt källa att tala om så är det rena spekulationer. Och det verkar D.i.a, MrPhil och Fruppe69 ha missat. Jag säger bara att OM det stämmer, så är det jävligt fel och ett grovt övertramp. Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" eller vad man nu ska kalla dom.

Och kom inte och gnäll till mig om fildelning. Jag skiter fullkomligt i vad ni tycker om fildelning, pirater, APB, polisens insatser etc.

Prejudikat skapas av domstolarna och är inget som någon organisation eller ens Polisen kan tvinga fram. Prejudikat kallas det när det inte finns någon praxis när det gäller bedömningen av ett visst brott. Det innebär, om jag har fattat det rätt, inget annat än att den första domen blir delvis vägledande för hur kommande bedömningar av samma brott kommer att göras...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag säger bara att OM det stämmer, så är det jävligt fel och ett grovt övertramp. Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" eller vad man nu ska kalla dom.

Men nu gör du det igen.

Först säger du OM, sen säger du 'Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" '

Vad utgår du ifrån egentligen?

varför ska man förvänta sig nåt mer OM de inte gjort något? Eller har de det?

Vem har missat nåt egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara att OM det stämmer, så är det jävligt fel och ett grovt övertramp. Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" eller vad man nu ska kalla dom.

Men nu gör du det igen.

Först säger du OM, sen säger du 'Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" '

Vad utgår du ifrån egentligen?

varför ska man förvänta sig nåt mer OM de inte gjort något? Eller har de det?

Vem har missat nåt egentligen?

Har du nåt emot mig personligen eftersom du märker ord? Vad bottnar dina aggressioner i? Är det att jag har en dålig meningsuppbyggnad? Jag vet, jag skolkade från några svensk-lektioner i skolan, men jag trodde att jag kunde skriva rätt bra ändå.

Jag tror inte någon annan här på forumet skulle missförstå mig så jävla hårt som du gör.

OM makthavarna har gjort fel så ska de sättas i fängelse och/eller böta ett gäng tusenlappar.

OM de inte har gjort nåt fel, så vadå? Då är väl allt fridens liljor? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Jag säger bara att OM det stämmer, så är det jävligt fel och ett grovt övertramp. Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" eller vad man nu ska kalla dom.

Men nu gör du det igen.

Först säger du OM, sen säger du 'Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" '

Vad utgår du ifrån egentligen?

varför ska man förvänta sig nåt mer OM de inte gjort något? Eller har de det?

Vem har missat nåt egentligen?

Har du nåt emot mig personligen eftersom du märker ord? Vad bottnar dina aggressioner i? Är det att jag har en dålig meningsuppbyggnad? Jag vet, jag skolkade från några svensk-lektioner i skolan, men jag trodde att jag kunde skriva rätt bra ändå.

Jag tror inte någon annan här på forumet skulle missförstå mig så jävla hårt som du gör.

OM makthavarna har gjort fel så ska de sättas i fängelse och/eller böta ett gäng tusenlappar.

OM de inte har gjort nåt fel, så vadå? Då är väl allt fridens liljor? Eller?

Cool retorik! Jag ska testa!

😄

En grej säger jag bara, om binary78 skulle ha förgripit sig på en spädgris - då är fan måttet rågat! Hur lågt kan en forummedlem egentligen sjunka? Det värsta som finns är när vuxna karlar tvingar små djur till onaturligheter!

Kanske kan man kicka honom från forumet, jag menar om det är sant är det ju skäl nog till uteslutning, även om binary78 skriftligen skulle be ägaren om ursäkt?!?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag säger bara att OM det stämmer, så är det jävligt fel och ett grovt övertramp. Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" eller vad man nu ska kalla dom.

Men nu gör du det igen.

Först säger du OM, sen säger du 'Man borde kunna förvänta sig mer av dessa "makthavare" '

Vad utgår du ifrån egentligen?

varför ska man förvänta sig nåt mer OM de inte gjort något? Eller har de det?

Vem har missat nåt egentligen?

Har du nåt emot mig personligen eftersom du märker ord? Vad bottnar dina aggressioner i? Är det att jag har en dålig meningsuppbyggnad? Jag vet, jag skolkade från några svensk-lektioner i skolan, men jag trodde att jag kunde skriva rätt bra ändå.

Jag tror inte någon annan här på forumet skulle missförstå mig så jävla hårt som du gör.

OM makthavarna har gjort fel så ska de sättas i fängelse och/eller böta ett gäng tusenlappar.

OM de inte har gjort nåt fel, så vadå? Då är väl allt fridens liljor? Eller?

Var ser du aggresioner i det jag framför? Varför tolkar du argument mot dina inlägg som personliga påhopp?

Jag reagerar mot att din utgångspunkt är vinklad till att det faktiskt förekommit ett brott från "maktahavares" sida i den här frågan, samtidigt som du skriver OM hela tiden. Förstår du inte, kanske Fruppes exempel ovan kan ge en hint.

Jag tycker också att tidelag är en jävla sjuk grej som borde bestraffas jävligt hårt - spöstraff på torget o sen kastration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Så va det där igen 😉

Yrkar på att bannlysa trådar om PK 😛

Så fort ordet Pirat eller alt Piratkopiering skrivs i tråden stängs

användarens dator ner..... 🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett klargörande: Det handlar inte här om huruvida fildelning av upphovsrättsskyddat material är bra eller dåligt, rätt eller fel, moraliskt eller omoraliskt. Vad det handlar om är ifall organisationer som Ifpi och Antipiratbyrån kan låta ändamålet helga medlen i vilken utsträckning som helst. Det är heller inte fråga om en traditionell brottsprovokation utan det är i värsta fall fråga om att man fingerat ett brott och i "lindrigaste" fall fråga om att man manipulerat utgången av en domstolsförhandling. I fallet med razzian mot Pirate Bay förekom ju uppgifter om oegentligheter ända upp på ministernivå. Vi fick ju inte veta sanningen där eftersom all korrespondens inte lämnades ut, tvärt emot Tomas Bodströms löfte. Kanske får vi inte veta sanningen i det här fallet heller.

Beträffande källan så är det en Ifpi och Antipiratbyrån närstående person som jag naturligtvis inte kan uppge namnet på. Det råder ju grundlagsskyddad sekretess för upggiftslämnare till media, och jag skulle dessutom försätta den personen i en mycket obehaglig situation och grovt missbruka den personens förtroende.

/Mats D

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Beträffande källan så är det en Ifpi och Antipiratbyrån närstående person som jag naturligtvis inte kan uppge namnet på. Det råder ju grundlagsskyddad sekretess för upggiftslämnare till media, och jag skulle dessutom försätta den personen i en mycket obehaglig situation och grovt missbruka den personens förtroende.

/Mats D

Eftersom du inte står under en ansvarig utgivare så tycker jag du inte ska föra hörsägen vidare, eftersom källskydd är något som är reserverat för utgivare med någon som står till svars för vad som sägs/skrivs. Att under anonym signatur - käre nykomling med 9 inlägg - häva ur sig så pass grova anklagelser utan att kunna backa upp dem liknar mer förtal än något annat, o är också något brottsligt.

Detta luktar inget annat än lobbyverksamhet från motsatta sidan till APB.

Om du känner dig så pass säker på din sak som du säger, så råder jag dig att polisanmäla det hela.

Rent praktiskt är uppgörelser vid civilmål väldigt vanligt, vilket jag tolkar att ditt första inlägg egentligen beskriver.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

I denna artikel erkänner ju Henrik Pontén utan omsvep att man använder sig av egna "agenter" och "infiltratörer" i sin verksamhet:

http://www.realtid.se/ArticlePages/200610/...sp?Action=Print

Att de, när metoderna inte visat sig räcka till ändå, skulle ta ytterligare ett övertrampssteg torde väl knappast förvåna någon.

Till MrPhil kan jag säga att jag är välkänd på andra musikforum och av flera skribenter i tidningen Studio och alls icke anonym. Jag kan också nämna att om man har utgivningsbevis från Radio- och TV-verket så har man väldigt torrt på fötterna att skydda en uppgiftslämnare, och man omfattas heller inte av PUL (se SFS 1998:204). Jag citerar en som jag anser trovärdig källa, det har jag all rätt att göra. Henrik Pontén eller någon annan på Antipiratbyrån eller Ifpi har förstås om de så önskar samma rätt att bemöta dessa påståenden och dementera sanningshalten i dem.

Jag har heller inte förstått att dessa domar skulle gälla några civilmål utan att det fråga om åtal från allmän åklagare. Att då på olika sätt försöka styra utgången av målet på det sätt jag beskriver är ganska långt ifrån en uppgörelse i godo i ett civilmål i syfte att undvika rättegång. Men du kanske inte känner till så mycket om det svenska rättsväsendet som du försöker påskina utan har sett för många amerikanska advokatserier där de "make a deal" i varenda avsnitt.

/Mats D

Redigerat av MatsD
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...