Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallåj.

Ett par frågor till er som vet...

En vän till mig ska spela in fiol på en kommande svensk biofilm..

Personen i fråga, kommer att både ha komponerat mtrl, samt lirar in efter färdigt mtrl..

Vad kan vara en skälig ersättning för sådana prylar? När det tex gäller timlön i studion och sånt? Musikern som ska göra detta frågade mig om råd, och jag tänkte nu vidarebefordra frågan till er, då jag inte är riktigt hemma på området...

Mvh/

Magnus

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Tycker han ska fundera på om han inte ska ta betalt efter hur mycket materialet ska användas, istället för klumpsumma för nedlagd tid.

STIM bör väl kunna svara på såna frågor.

Postat

Han ska ta en klumpsumma för inspelningen, framförandet och rätten till musiken.

Beloppet beror ju helt på hur etablerad han är, hur mycket tid han lägger ned, hur stor del av filmens totala soundtrack han står för etc.

Sen ska han se till att stimma, göra en tracksheet eller vad det heter som producenten skall skriva på.

Den största ersättningen kommer alldeles säkert från stim.

Begär han en vettig klumpsumma ökar ju chansen att dom använder mycket av honom, eftersom all-included-priser är smidigt för produiktionsbolaget, och det genererar ju mer pengar från stim.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.