Jump to content
Annons

Sonar/Steinberg


fogden2000

Recommended Posts

Annons

VST och VSTi funkar generellt utmärkt i Sonar, även om det skall flaggas för att någon generation av Sonars VST-DXi-wrapper var lätt buggig.

Det görs ingen skillnad på Steinbergs och andras produkter i Sonar.

***

Om det är någon speciell plugg du var nyfiken på, så ställ gärna frågan specifikt. Det är (egentligen har varit) något strul med t.ex. Groove Agent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha

Tack Vallhagen.

Då vet jag bättre 😉

Nu ska jag börja slåss med Sonar.

Har jobbat med Cubase ialla år

Jag ska göra alla låtar /bakgrunder i Cubase.

Sen ska dom föras över till Sonar,eftersom Cubase inte har en "Playlist" till Livebruk.

Skilnaden är att det tar bara nån sekund att ladda upp ett"projekt" i Sonar,medan det tar för lång tid med Cubase

Just därför måste jag använda Sonar.(Om nån undrar) 🙂

Redigerat av fogden2000
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som gör att man väljer att göra sina låtar i Cubase och sedan föra över dem till Sonar?

Beror detta på:

1) att man är van att jobba i Cubase ?

2) att Cubase är mera kompetent program?

3) att Sonar är ett svårare program att jobba i?

4) att Sonar kan mindre eller är programmen likvärdiga?

Jag undrar för jag "står med Cubase i ena handen och Sonar i den andra och kan ej välja"

Är det ena eller andra programmet bäst till olika saker

1) live-inspelning

2) jobba med samplingar

3) live-uppspelning

4) skiljer det på vilken musikstil man jobbar i (typ techno---klassiskt)

Osäker förstagångsväljare

Pianonisse

Redigerat av pianonisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Genom de senaste uppgraderingarna som Sonar har gjort har programmet vuxit ikapp konkurerande program. Förut kunde vst wrappern ses som ett hinder, den är nu borta i den senaste uppgraderingen. Det som skiljer programmen åt i nuläget är att Sonar fullt stödjer 64 processorer och har fört in audiosnap (liknande den Live har) något som bör intressera de som spelar in mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska göra alla låtar /bakgrunder i Cubase.

Sen ska dom föras över till Sonar,eftersom Cubase inte har en "Playlist" till Livebruk.

Jag blir oxå något fundersam här. Jag vill inte delta i nåt Cubase vs Sonar-ordkrig, men är det inte lite kakapåkaka att köra bägge programmen? De är ju snarlika liksom, i både funktionalitet och syfte. Man får väl gräva ganska djupt för att hitta funktioner som Cubase kan och inte Sonar (och vice versa). Om sån funktion ens finns.

Om du hittat ett viktigt argument för Sonar, skulle jag nog råda dig att ta steget fullt ut och köra Sonar hela vägen. Enhetligt, och en är billigare än två.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är antagligen, nej det går inte. Pluggarna som följer med Cubase kan i de flesta fall inte användas med andra inspelningsprogram. I såna fall måste du alltså bounce'a alla spår som enskilda ljudfiler och öppna i Sonar.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är antagligen, nej det går inte. Pluggarna som följer med Cubase kan i de flesta fall inte användas med andra inspelningsprogram. I såna fall måste du alltså bounce'a alla spår som enskilda ljudfiler och öppna i Sonar.

/Majken

Du menar att pluggarna är integrerade i programmet och inte kan användas som fristående Vst/Vsti:er?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är antagligen, nej det går inte.

Om så är fallet, tar jag genast på mig en halv dumstrut och backar mitt tidigaste inlägg.

Men det gäller i så fall de pluggar som skeppas med Cubase, right? Om man shoppar loss Virtual guitarrist eller Halion så går det ju bra att köra i Sonar oxå.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det gäller i så fall de pluggar som skeppas med Cubase, right?

Mm, jag läste i nåt forum att Sonar gjorde precis likadant med deras medföljande pluggar. Om Lexicon Pantheon öppnades i ett annat program processades inte ljudet. Kan inte bekräfta, men det förvånar mig inte. 😆

"Vanliga riktiga" VST-pluggar funkar fläckfritt i Sonar nu, utan adapters och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att pluggarna är integrerade i programmet och inte kan användas som fristående Vst/Vsti:er?

De är inte integrerade men när de startas läser de helt enkelt av namnet på värdprogrammet och känner av om de körs i rätt program. Om inte så hoppas en söt felruta upp som säger att du inte får använda pluggen i det program du kör.

Undantaget är pluggar som Grungelizer och om jag minns rätt även Roomworks tillsammans med ett par andra. Majoriteten är dock låsta till Cubase.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är antagligen, nej det går inte. Pluggarna som följer med Cubase kan i de flesta fall inte användas med andra inspelningsprogram.

Lite prestige alltså från Steinberg. Lite konstigt tycker jag eftersom dom tidigare syntharna A1, LM7 och allt vad dom heter inte är några höjdar pluggar. Det är ju liksom inga prio ettor om man vill köra Sonar att kunna köra Embracer eller A1.

Visserligen verkar Steinberg lyssnat på användarna med tex HalionOne på nya Cubase. Men jag tycker ändå att det svagaste kortet med Steinberg är inte själva Sequensern utan alltid har varit dom medföljande pluggarna. Både instrumenten och effekt pluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att pluggarna är integrerade i programmet och inte kan användas som fristående  Vst/Vsti:er?

De är inte integrerade men när de startas läser de helt enkelt av namnet på värdprogrammet och känner av om de körs i rätt program. Om inte så hoppas en söt felruta upp som säger att du inte får använda pluggen i det program du kör.

Alltså ett argument för att använda crackad mjukvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...