Jump to content
Annons

Event monitorer


Peter Hallin (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
thrinithan (oregistrerad)

det kan bara du svara på... Gå in på börsen (eller nån annan musikaffär) och be att få lyssna på båda paren... sen tror jag nog att du har svaret själv.

Ta helst med en skiva som du har lyssnat på extremt mycket (inget mp3 eller nått sånt utan en originalskiva eller kopia av original). Vet du hur skivan låter i olika högtalare kommer du också höra väldigt enkelt hur ljudet påverkas av ALP5 och TR5 och då blir det också lätt att avgöra vilka du vill ha. Om dom nu inte låter likadant 🙂

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hallin (oregistrerad)

Jo, det är såklart. Det borde man ju göra. Det finns en viss risk att de låter mkt lika. I alla fall under en testlyssning i butik. ALP ska visst vara efterföljaren till TR5 så...

Sen är det det där med att jag lätt känner mig som en en jobbig kund när jag ska göra sånt. Memen, det är mitt problem att komma över.

Jag var lite nyfiken på om det fanns folk som brukade den ena eller den andra. Eller ännu hellre hade provat båda...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Kasim (oregistrerad)

Eftersom jag tänkt köpa event tr-6 så lånar jag denna tråd lite..

De kostar 4000kr paret (mb-deal), någon som har erfarenhet av dessa?

Är de helt värdelösa?

Det är hiphopmusic som ska mixas.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att röra till det lite för er så lyssnade jag på Fostex Pm-2. 😏 Jämförde dem med event tr högtalarna. Tyckte att fostex lät bättre och kom lite lägre ner i frekvens vilket kan vara önskvärt om man inte vill köra med en subbas. Upplevde även att de hade en lite rakare och ärligare ljudbild med ett mycket bra mellanregister. Passade bra om man vill jobba med rockmusik. Vet inte vad Peter ska använda de till?

Om jag däremot vore i Kasims ställe så skulla definitivt överväga att köpa ett system med subbas. Mycket viktigt att veta vad som pågår i det låga registret för den typen av musik ifall det ska svänga ordentligt på dansgolvet eller i den hiphop pimpade bilen. :rolleyes:

För egen del slutade det med att jag gick upp en prisklass till event 20/20 bas. Är än så länge nöjd, men har inte hunnit testa dem så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasim (oregistrerad)
För att röra till det lite för er så lyssnade jag på Fostex Pm-2.  😳 Jämförde dem med event tr högtalarna. Tyckte att fostex lät bättre och kom lite lägre ner i frekvens vilket kan vara önskvärt om man inte vill köra med en subbas. Upplevde även att de hade en lite rakare och ärligare ljudbild med ett mycket bra mellanregister. Passade bra om man vill jobba med rockmusik. Vet inte vad Peter ska använda de till?

Om jag däremot vore i Kasims ställe så skulla definitivt överväga att köpa ett system med subbas. Mycket viktigt att veta vad som pågår i det låga registret för den typen av musik ifall det ska svänga ordentligt på dansgolvet eller i den hiphop pimpade bilen. 😳

För egen del slutade det med att jag gick upp en prisklass till event 20/20 bas. Är än så länge nöjd, men har inte hunnit testa dem så mycket.

Haha men sluutaaaa nuuu sån musik gör jag inte=)

Kan du rekommendera ett system med subbas? Finns det något i 4 tusen klassen?

Redigerat av Kasim
Link to comment
Dela på andra sajter

För att röra till det lite för er så lyssnade jag på Fostex Pm-2.  😲 Jämförde dem med event tr högtalarna. Tyckte att fostex lät bättre och kom lite lägre ner i frekvens vilket kan vara önskvärt om man inte vill köra med en subbas. Upplevde även att de hade en lite rakare och ärligare ljudbild med ett mycket bra mellanregister. Passade bra om man vill jobba med rockmusik. Vet inte vad Peter ska använda de till?

Om jag däremot vore i Kasims ställe så skulla definitivt överväga att köpa ett system med subbas. Mycket viktigt att veta vad som pågår i det låga registret för den typen av musik ifall det ska svänga ordentligt på dansgolvet eller i den hiphop pimpade bilen. 😳

För egen del slutade det med att jag gick upp en prisklass till event 20/20 bas. Är än så länge nöjd, men har inte hunnit testa dem så mycket.

Haha men sluutaaaa nuuu sån musik gör jag inte=)

Kan du rekommendera ett system med subbas? Finns det något i 4 tusen klassen?

Öhh. 😳 Vad syftar du nu på? Rockmusiken eller hip hopen? Kanske lättare om du skriver vad du sysslar med för musik. 😱

I och för sig så är det ju inte helt nödvändigt då en bra monitor ska funka oavsett vad man håller på med för musik. Men trots allt kanske det kan ge en vissa riktlinjer. En annan aspekt är ju ifall man sitter i lägenheten och lyssnar på låg volym eller i en studio där man kan dra på lite vid behov.(Trots att folk inte rekommenderar det!) En del högtalare såsom de jag köpte ljuder inte riktigt bra på för låg volym.

Subbasar av någon kvalite verkar generellt vara ganska dyra. Har tyvärr inga att rekommendera. Man får helt enkelt lyssna och plåga personalen.

Något som är att rekommendera är att komplettera lyssningen med ett par bra hörlurar. Kanske kan de funka som ett substitut tills det att man har råd att köpa till en subbas. Subbasen bör nog dock vara "matchad" i kitet dvs i samma serie för bästa resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasim (oregistrerad)
För att röra till det lite för er så lyssnade jag på Fostex Pm-2.  😛 Jämförde dem med event tr högtalarna. Tyckte att fostex lät bättre och kom lite lägre ner i frekvens vilket kan vara önskvärt om man inte vill köra med en subbas. Upplevde även att de hade en lite rakare och ärligare ljudbild med ett mycket bra mellanregister. Passade bra om man vill jobba med rockmusik. Vet inte vad Peter ska använda de till?

Om jag däremot vore i Kasims ställe så skulla definitivt överväga att köpa ett system med subbas. Mycket viktigt att veta vad som pågår i det låga registret för den typen av musik ifall det ska svänga ordentligt på dansgolvet eller i den hiphop pimpade bilen. 🙂

För egen del slutade det med att jag gick upp en prisklass till event 20/20 bas. Är än så länge nöjd, men har inte hunnit testa dem så mycket.

Haha men sluutaaaa nuuu sån musik gör jag inte=)

Kan du rekommendera ett system med subbas? Finns det något i 4 tusen klassen?

Öhh. 😆 Vad syftar du nu på? Rockmusiken eller hip hopen? Kanske lättare om du skriver vad du sysslar med för musik. 🙂

I och för sig så är det ju inte helt nödvändigt då en bra monitor ska funka oavsett vad man håller på med för musik. Men trots allt kanske det kan ge en vissa riktlinjer. En annan aspekt är ju ifall man sitter i lägenheten och lyssnar på låg volym eller i en studio där man kan dra på lite vid behov.(Trots att folk inte rekommenderar det!) En del högtalare såsom de jag köpte ljuder inte riktigt bra på för låg volym.

Subbasar av någon kvalite verkar generellt vara ganska dyra. Har tyvärr inga att rekommendera. Man får helt enkelt lyssna och plåga personalen.

Något som är att rekommendera är att komplettera lyssningen med ett par bra hörlurar. Kanske kan de funka som ett substitut tills det att man har råd att köpa till en subbas. Subbasen bör nog dock vara "matchad" i kitet dvs i samma serie för bästa resultat.

Oj ursäkta, jag syftade på: "....Mycket viktigt att veta vad som pågår i det låga registret för den typen av musik ifall det ska svänga ordentligt på dansgolvet eller i den hiphop pimpade bilen.."

Inte direkt dansgolvhiphop jag pysslar med eller för en pimpbil. Det var såa jag menade=)

Hur som helst, det blir nog ett par tr-6 om inte det dyker upp någon grym rekommendation i sista stund (osannolikt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...