Jump to content
Annons

Tonartsbyte - hjälp med ackord


Wernborg

Recommended Posts

Tjamoss.

Det här kanske är jättekonstigt.....

Har en låt där versen går i D-dur och slutar med Hm7 G Asus4. Sedan kommer refrängen som höjs till E-dur. Den slutar med A H7, och nu vill jag följaktligen tillbaka till D-dur igen, men tycker inte att det blir så snyggt att bara dundra rakt in i D igen utan jag vill smyga mej tillbaka litegrann.

Nuvarande version ser ut så här: Refr. slutar med A H7, sedan modulerar jag till ett Hm7 och sen pillar jag dit ett par extra takter med G och sedan A7 för att landa fint i D-dur igen.

Tycker bara det blir så fjanigt. Har ni några goa standardvändor för att sänka en låt ett helt tonsteg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det inte lite overkill att köra både nya tonikaparallellen, dominanten och subdominanten? Nöj dej med en av dom?

Kan ju vara skitsnyggt om än lite klyschigt att bara ändra till mollet och dundra in på D igen.

Svårt att säga också när man inte hör melodier etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo (oregistrerad)

Om det inte sabbar låten fullständigt så prova att stryka hm7 G etc och kör befintliga A H7 och upprepa detta fast med G A7 (där sista A7 blir dominant till D dur). En typ av sekvensupprepning som inte är helt ovanlig.

Jojo

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte sabbar låten fullständigt så prova att stryka hm7 G etc och kör befintliga A H7 och upprepa detta fast med G A7 (där sista A7 blir dominant till D dur). En typ av sekvensupprepning som inte är helt ovanlig.

Jojo

Bäst hittills. :-) Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pelle.

Har läst reglerna och inte hittat något om att man måste posta när man får hjälp. Däremot tycker jag att jag har svarat de som hjälper mig i tråden. Eller missade jag något inlägg? Förklara gärna hur jag bryter mot reglerna.

Jag tror det var nåt slags skämt från Pelles sida. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pelle.

Har läst reglerna och inte hittat något om att man måste posta när man får hjälp. Däremot tycker jag att jag har svarat de som hjälper mig i tråden. Eller missade jag något inlägg? Förklara gärna hur jag bryter mot reglerna.

Jag tror det var nåt slags skämt från Pelles sida. 😆

Inte min humor då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pelle.

Har läst reglerna och inte hittat något om att man måste posta när man får hjälp. Däremot tycker jag att jag har svarat de som hjälper mig i tråden. Eller missade jag något inlägg? Förklara gärna hur jag bryter mot reglerna.

Jag tror det var nåt slags skämt från Pelles sida. 😆

Inte min humor då.

Äsch, jag tror mest han menade att han ville höra hur det lät. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pelle.

Har läst reglerna och inte hittat något om att man måste posta när man får hjälp. Däremot tycker jag att jag har svarat de som hjälper mig i tråden. Eller missade jag något inlägg? Förklara gärna hur jag bryter mot reglerna.

Jag tror det var nåt slags skämt från Pelles sida. 🙂

Inte min humor då.

Äsch, jag tror mest han menade att han ville höra hur det lät. 🙂

Får se till att få färdigt den där låten då.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

RayBlake (oregistrerad)

H7, C#Dim ,D

eller kanske

H7, A/C#, D

kanske blir lite för progigt... vem vet, jag har inte provat utan utgår från hur jag skulle ha provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...