Jump to content
Annons

Cubase VST 32 - Hur Eq:a en bra slutmix?


Ponderosa

Recommended Posts

Har jobbat med Cubase i ca 10 år nu, och är en hängiven plugganvändare (jag var nog bland dom första i Sverige som köpte "VST Drum Session" skivorna när dom kom ut *hahaha*).

Problemet är att jag har stirrat mej blind på att bara jobba med ljuden i dom olika syntarna och fokuserat mindre på göra en slutmix. Nu behöver jag dock hjälp.

Jag kör fortfarande med Cubase VST 32 😎. Sista tiden har jag putsat på att få fram en bra slutmix, men jag blir inte klok på var felet ligger. Jag har knappt rört Eq:n på någon av kanalerna, och i denna mixen så är det uteslutande VST instrument jag använder.

Känslan när jag lyssnar på min "Testmix" jämfört med en annan vanlig CD, Mp3 ect, är att det känns som om alla deras mixningar är väldigt boostade kring 500-5000 hz. Min mix känns vassare 12khz och uppåt men grymt mycket plattare i mellanregistret.

Min fråga jag har är: Vad är det i grova drag man behöver göra efter man mixat ihop sin låt? Vilka instrument behöver vad? Kompressor på Baskagge & Bas? Och vilka program skall man i såna fall använda?

Jag har som sagt grymt liten erfarenhet av kompressorer och EQ pluggar. Jag läste i Studio 07/2006 om Mastringsverktyget Magic Spectrum som "lånar" ljudbilden från vilken ljudfil som helst, och tänkte direkt att så lätt kan det inte vara... eller??

Tacksam för all hjälp jag kan få // Ponde

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du postar ett ljudexempel finns det säkert de som kan ge bra tips. Mig ej inräknad. 😉 Dessutom har ju Studio precis kört en fet mixspecial genom flera nummer, den är rekommenderad läsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att prata i så stora drag om något så subektivt som ljud känns i alla fall för mig väldigt svårt. Visst kan man med en sådan plugg som du nämner "stjäla" en eqkurva som appliceras på ditt material men komprimerade instrument kan sannolikt behövas ändå, och det kan ingen sådan plugg hjälpa dig med.

Om du bjuder på ett klipp så är det ohyggligt mycket lättare att ge dig konstruktiv kritik och direkta råd. Att du bara använder vstinstrument är ingen garanti för att eq inte behövs. Tvärtom. Många gånger låter ju dessa instrument väldigt bra, men kan också ta upp mycket utrymme. Att skära i botten och städa upp där är ofta väldigt hälsosamt i en mix, den blir mycket klarare.

Huvudsaken för att få en mix att lira är ju trots allt arret. Två låtar i samma tempo, sättning och session kan skilja sig ofantligt i antal mixtimmar bara på en sån enkel sak som arret.

Du kanske är väl medveten om allt detta, vad vet jag. Men upp med ett klipp så kan vi ta det därifrån!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

En lite pumpande buscompressor på trumgruppen gör susen. Att komprimera bara bastrumman har aldrig fungerat för mig, däremot komprimerar jag alltid virveln. Basen skall komprimeras med en långsam optotyps kompressor för bra resultat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag började med att skära rejält i båda ändar på mer eller mindre alla instrument, och då blev det 100ggr bättre med en gång.

Som jag nämde tidigare har jag mer eller mindre noll erfarenhet av kompressorer, EQ:s osv osv, så denna versionen är gjord utan några märkvärdiga effekter.

Har bara läst Studio i drygt 2 månader så jag har missat hela Mixologin 😏 . Tror garanterat den hade rätat ut många frågetecken. Hoppas på att dom släpper den i ett specialnummer.

Lyssna på dessa två versioner av samma refräng, Den ena är orginalet, och den andra är min version. Jag har försökt göra den så lik som möjligt ljudbildsmässigt.

Orginalet

Min Version

Det känns fortfarande som någonting saknas. På orginalet känns allting sammanflätat på något vis, precis som det låg en mosterkompressor på allting och tätade alla håll. Jag får känslan av att Orginalets mellanregister är "mjukare" på något vis, medans min version är mera "spretig"

Tack på förhand // Ponde

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert på mixning men jag tycker (efter en snabb lyssning) att något av det som skiljer mest är soundet på gitarrerna. Hur har du spelat in dem/den? Ditt gitarrspår låter nästan lite digitalt, jag skulle nästan kunna tro att det är en digitalt emulerad elgitarr. Annars är mixen ganska klar och fin, dvs att jag tycker att instrumenten går fram hyfsat bra utan att krocka i några frekvenser.

Ett par tips för att få till bra distade gitarrer;

* Mindre dist än du tror behövs oftast. Använd drive mer än gain.

* Lägg på lite mer Middle

* Dubba gitarren minst två gång för fetare gitarrsound.

Vet inte om mitt svamlande hjälper men jag hoppas det. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste i Studio 07/2006 om Mastringsverktyget Magic Spectrum som "lånar" ljudbilden från vilken ljudfil som helst, och tänkte direkt att så lätt kan det inte vara... eller??

Har du mixat dåligt låter det fortfarande bajs även med mastrings eq.

Du ska lära dig mixa!!1!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på dessa två versioner av samma refräng, Den ena är orginalet, och den andra är min version. Jag har försökt göra den så lik som möjligt ljudbildsmässigt.

Orginalet

Min Version

Det känns fortfarande som någonting saknas.

Sång? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag suttit och försökt lära mej lite hur man använder effekter på bästa sätt. Även skurit och balanserat EQ ytterligare.

Baskagge: La på lite kompressor för att lyfta fram attacken en aning

Virvel: Sänkte pitchen en aning, La på lite kompressor för att lyfta fram attacken samt skar EQn med en mjuk kurva vid 650 Hz och nedåt + 2000 Hz och uppåt. Putsade även bort lite hårt ljud kring 1500hz.

Pukor: Lyfte upp "mickarna" en aning via Battery för att få mer ambience och distans. Skar EQn med mjuk kurva vid 300hz och nedåt + 6000hz och uppåt.

Hihat: Flyttade bak dom rejält i hela arret genom att dränka dom med reverb + satte predelay på 20ms för att uppnå ännu mera "luft". Skar EQn med mjuk kurva vid 1500hz och nedåt + 4000hz och uppåt.

Cymbaler: Samma effekt som på Hihat. Bara annan EQ. Skar EQn med mjuk kurva vid 1000hz och nedåt + 15000hz och uppåt.

Bas: Full kompressor, Tryckt upp EQn med rätt så brant kurva kring 50hz. Dock skulle jag vilja dista basen för att se hur det skulle låta men jag har ingen plugg till det.

Orgel: Skar EQn med mjuk kurva vid 250hz och nedåt + 2500hz och uppåt + Lade på reverb.

Gitarr: Inte helt nöjd med grundljudet på den, men eftersom min gitareffekt ligger längst in i bussen så får Virtual Guitarist EE duga till att exprimentera med 😕 . Skar EQn med mjuk kurva vid 250hz och nedåt + 7000hz och uppåt. Även putsat bort lite kring 2500hz.

Lyssna nu och säg vad ni tycker, Nya versionen är upplagd.

Orginalet

Min Version 2.0

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...