Jump to content
Annons

Editera/klippa audiospår (mixologi)


Slackerboy

Recommended Posts

Först en bekännelse, jag har inte jobbat så mycket tidigare med audio spår i SX3, har mest kört direkt med pluggar och sedan gjort en mixdown av hela låten då jag är klar.

Det jag funderar på är hur tusan man skall jobba då man "städar" audio spår? Det jag är ute efter är funktioner som soundforge har, dvs:

Jag har ett avsnitt jag vill klippa bort, jag använder markerings toolet och drar med höger sida mot där ljud är inspelat. Jobbar man i soundforge så blir då cursor där man stannar på höger, man kan zooma in mer och sedan flytta tills man är exakt där man vill. I sx3 så är verkar inte cursor ha någon relation med var man markerar saker, eller går det att ställa in? (detta exempel kan vara ett spår som har ljud i hela spåret, alt ett som jag vill klippa bort allt innan ett visst ställe i spåret)

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Först en bekännelse, jag har inte jobbat så mycket tidigare med audio spår i SX3, har mest kört direkt med pluggar och sedan gjort en mixdown av hela låten då jag är klar.

Det jag funderar på är hur tusan man skall jobba då man "städar" audio spår? Det jag är ute efter är funktioner som soundforge har, dvs:

Jag har ett avsnitt jag vill klippa bort, jag använder markerings toolet och drar med höger sida mot där ljud är inspelat. Jobbar man i soundforge så blir då cursor där man stannar på höger, man kan zooma in mer och sedan flytta tills man är exakt där man vill. I sx3 så är verkar inte cursor ha någon relation med var man markerar saker, eller går det att ställa in? (detta exempel kan vara ett spår som har ljud i hela spåret, alt ett som jag vill klippa bort allt innan ett visst ställe i spåret)

Tack på förhand.

jag har ärligt talat lite svårt att fatta exakt vad ditt problem är. kanske kan du förklara tydligare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av Cubase men det borde väll vara möjligt att göra det du beskriver i programmet eller är det möjligen så att man måste kalla på en annan ljudeditor. Men Non-destructive editing går antagligen alldeles utmärkt att göra i Cubase. Kolla manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men om vi säger såhär då, om du har selection tool och peker på ett ljudspår så bildas en linje, hur får jag själva playcursor att sedan flytta dit? (för att kunna zooma in i ljudspåret exakt där jag klicka)

Alt om man håller ner selection tool på ett ljudspår och drar åt antingen höger eller vänster så bildas en fyrkant, man kan ju sedan ändra bredden enkelt genom att ta tag i kanterna och dra dem åt höger alt vänster, hur kan jag på ett enkelt sätt få cursor att hamna exakt på antingen vänster eller höger (detta är auto i soundforge) Finessen är ju att man då kan zooma in exakt där man står, inte där coursor råkar vara när jag snanna låten. (dvs play cursor)

Got it?

Link to comment
Dela på andra sajter

flumm (oregistrerad)

Vet inte om du menar zomning, så kan du använda h och g, eller bara trycka med vänster musknapp ovanför dina objekt vid siffrorna, och helt enkelt dra upp och ner med musen.

Eller så menar du att du vill ha "playgrejen" vid början eller slutet av det markerade objektet, använd då knappen L på tangentbordet, även n för att flytta fram

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du menar zomning, så kan du använda h och g, eller bara trycka med vänster musknapp ovanför dina objekt vid siffrorna, och helt enkelt dra upp och ner med musen.

Eller så menar du att du vill ha "playgrejen" vid början eller slutet av det markerade objektet, använd då knappen L på tangentbordet, även n för att flytta fram

OKi jag tippar på att L löser det mesta, har du koll på hur man kan justera så playcursor alltid hamnar där man klickar med selectiontool? (samt hur man kan få playcursor att byta sida, dvs vänster höger på sin arkerade del)

Tackar sålänge för tippsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...