Jump to content
Annons

bygga flytande golv i garderob själv, budget 5000k


ChrioN

Recommended Posts

går det? finns det någon sida med ritningar om hur man går till väga? som sagt, max 5000kr +- 1000. garderoben är liten, 200X120cm..

kan ju även säga att grannen mittemot klagar, därav isoleringsbehovet.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm... jag kanske har fattat fel, men det är väl bara lägga vanlig isolering på golvet och sedan ett löst golv ovanpå? Kanske någon konstruktion med bergoplattor på, så att det är perforerat så att ljudet kan sjunka ner i isoleringen utan att skapa resonans i golvet?

Sätter du sen isolerngsplattor på väggarna oxå, så borde du ha ett guldutrymme för sångpålägg etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

bygg ett litet rum i din garderob på neophrene gummi (osäker om det heter så på svenska). Kolla forumet på denna sidan www.johnlsayers.com .. där står allt om studiobygge... där hittar du garanterat den bästa lösningen för dig..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

åter igen kolla forumer på sidan jag skrev.. där finns flera threads med bara dörrar... du behöver nog inte köra dubbla dörrar.. det viktigaste är att det är helt lufttätt... släng på ett par mdf skivor på din befintliga dörr för att få upp lite massa....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad är det för ljud som kommer att spelas i garderoben? Är det enbart sång, eller? Flytande golv är jättebra för att isolera sk stomljud, dvs lågfrekventa ljud som fortplantar sig i huskroppen. Det är stomljud som gör att man kan bli störd av en granne som bor fyra våningar under en.

Men stomljud lär inte vara något jätteproblem om vi talar sång, däremot trummor, bas/gitarrförstärkare, eller hög monitorlyssning kan ge sådana problem.

Det billigaste sättet att bygga flytande golv är att skaffa en 50 mm halvmjuk markskiva. Det är stenull som är så kompakt att man kan stå på den utan att den sjunker ihop märkbart. Lägg sådan över hela golvet, och någon träskiva på, till exempel 22 mm golvspån.

Snäppet upp är att göra golvet tyngre. Då tar du först markskiva enligt ovan, på den 22 mm golvspån, på det ett lager 40-50 mm trädgårdsplattor av cement som läggs kant i kant, på dessa ett skikt korksmulepapp, på det ett nytt lager 22 mm golvspån, och högst upp det golv du vill ha - parkett, heltäckningsmatta eller något annat.

Ytterligare ett snäpp upp är att göra som ovan, men byta ut markskivan mot golvreglar som vilar på gummiklossar (och Gullfiber emellan). Då måste du höra av dig till en firma som tillverkar gummi (till exempel Kuntze i Stockholm) och berätta att du behöver gummi för konstruktion av ett flytande golv, samt ange hur tungt du tror golvet kommer att bli (inklusive all utrustning som ska finnas i rummet).

Enklare än att fixa eget gummi till golvreglarna är att köpa färdiga golvreglar från Vibratec. De har några olika varianter, hör av dig och berätta hur du har tänkt bygga golvet så rekommenderar de det lämpligaste.

Tänk på att golvet i de avancerade varianterna blir ganska högt, åtminstone 150 mm, så om det redan sitter dörrar i lokalen kanske de måste höjas så att de går att öppna.

Bästa hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Hej!

Jag har skaffat ett digitaltrumset (Roland TD-12 - kanon!) och har som så många andra problem med att vibrationer från stativ och bastrumpedal går igenom golvet.

Hittade den här tråden och eftersom jag inte behöver isolera mot akustikt ljud och dessutom har extremt begränsad takhöjd (har "studion" under en loftsäng) föll jag för Henriks enklare variant på flytande golv:

Det billigaste sättet att bygga flytande golv är att skaffa en 50 mm halvmjuk markskiva. Det är stenull som är så kompakt att man kan stå på den utan att den sjunker ihop märkbart. Lägg sådan över hela golvet, och någon träskiva på, till exempel 22 mm golvspån.

Dessvärre resulterade detta i att mitt trumset numer står på en resonanslåda... 😄

Jag har alltså gjort precis som det står ovan, inget mer, inget regelverk eller så, utan spånet direkt på markplattan. Ja, och sen en ganska tjock textilmatta ovanpå, vilket dämpade bort en del av resonansen. Var det korrekt uppfattat?

I sådana fall antar jag att det är mer massa jag behöver, för att sänka plattformens egenresonans, eller? Då är nästa fråga om jag kan klara mig med ett inte fullt så höjdkrävande alternativ till trädgårdsplatta+korksmulpapp+22 mm spån. Jag har nämligen inte mycket takhöjd kvar - kanske 12-15 centimeter mellan mitt huvud och taket när jag sitter upprätt bakom trummorna.

Jag funderar lite på att addera 13mm golvgipsskiva, sådan som man kan lägga plastmatta direkt på. Skulle ett eller möjligen två lager sånt (ovanpå markskiva+spån) kunna funka, med bara min textilmatta direkt på gipset?

Om jag lägger golvgips, ska det limmas eller skruvas? Och ska jag lägga ett eller två lager? Och om jag lägger två lager, ska jag lägga ena lagret på längden och andra på bredden, eller spelar det mindre roll för dämpning av mekaniskt överförda vibrationer?

Eller finns det bättre alternativ?

Frågor, frågor, frågor... Alla svar mottages väldigt tacksamt!

mvh

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...