Jump to content
Annons

Pro Tools nästa?


Brist (oregistrerad)

Recommended Posts

Brist (oregistrerad)

Jag har postat ganska få inlägg på detta forum och alla rör ungefär samma saker: Mina svårigheter att finna mig tillrätta framför en dator. Jag har provat Cubase SX och Logic men håller mig fortfarande till min älskade Akia DPS12 (en grym liten digitalporta, för er som inte vet) trots att den börjat ge mig klaustrofobi. Jag har kunnat ha med den överallt, mixa med riktiga reglar och tillsammans med en del outboard- och effektlådor har den blivit en oerhört bra inlärningsplatform. Men kunskapen jag accumulerat behöver nu utrymme att expandera och DPS12:an har inte mycket mera att erbjuda. Så jag tittar ängsligt på datorn: "Är det inte den där man spelar Quake och surfar porr med?"

Jag behöver:

* Ett ljudkort med minst 8 balanserade analoga in- och utgångar.

* Ett kraftfullt men enkelt inspeningsprogram. Cubase är för rörigt och bökigt, EQ:n suger bajs (och ja, jag har mycket erfarenhet av riktiga EQ så någon inkompetens rör det sig inte om) och Logic har tvåhundra förnster för mycket, värdelösa pluggar (jag vet, det går att köpa andra men jag vill ha få, enkla och välljudande saker direkt) och alla menyer gör mig snurrig.

* Portabilitet.

* Bra möjligheter att koppla in extern utrustning: syntar, outboard och effekter (utan att det blir en sekunds fördröjning när man - som i Logic - kopplar in exempelvis en extern kompressor).

* Expansionsmöjligheter. Jag skall så småningom köpa en riktig analog mixer och vill kunna tappa alla spåren till den.

* Slippa krångla med kompatibilitet, drivrutiner, inställningar och undvika andra former av datorhaveri (min porta krashar aldrig, gnäller aldrig på bristande resurser och gör som jag säger).

Frågor:

1. Hur fungerar mixern i PT? Dum fråga egentligen men jag menar med aux-sends, grupper, bussar och dylikt.

2. Har Cubase, Sonar och Logic något som ni PT-användare är avundsjuka på?

3. Ska jag köpa ett Digi 002-rack? Att köpa ett bra ljudkort och exempelvis Sonar 3 blir ju dyrare...

Tack för mig. Om det saknas någon bokstav här och där måste jag skylla på tangentbordet. Satans datorer!

______________________

I Studio Brist kan inte brygga kaffe och spela in trombon samtidigt. Jag kanske skulle köpa en till strömkabel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Logic är ju det program som har minst menyer, fönster & skit

som rör till det för en! 😳

Cubase har ju ett dubbelt så rörigt gränssnitt med hemska fönster över allt!

Att lägga upp en spelklar mjukvarusynth i Logic tar 2 klick medans

Cubase är bra mycket krångligare.... enligt mig då...

Mixern i PT? Tjaaa.... fungerar väl som en vanlig mixer...

Köp min DIGI 001 ifall du är sugen på PT 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kör du med för dator? Kör du mac så rekommenderar jag Logic Pro, kör du pc så skaffa dig protools. (Logic görs inte längre till pc, och det är ju dumt att hoppa på ett tåg som stannat)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag varken använt ProTools eller Logic, så jag ska väl kanske inte uttala mej om vilket program som är mest överskådligt, däremot så tror jag att oavsett vilket program man väljer så finns det en tanke bakom hur man har designat gränssnittet.

Sätter man sej bara o tittar på det rätt upp och ned, så är förmodligen vilken applikation som helst i den här kalibern rörig med tanke på de komplexa saker man kan åstadkomma med dom.

Läser man däremot getting-started ordentligt så är nog vilket program som helst användbart. Sen kan man ju kalla Cubase tortyr om man vill. Jag gillar det istället, men smaken är ju lixom baken. Gillar man inte EQ:n finns det ju alternativ - behöver inte använda den interna.

En variant kan ju vara att t.ex. köpa ett UAD-1 kort. Där ska det finnas med en riktigt bra EQ, bra kompressorer mm, mm. Det fina är dessutom att det inte lastar CPU:n i burken.

Ang. ljudkort - har du fått en hel sekunds fördröjning i Logic, beror det rimligtvis på att du har ett tämligen uselt ljudkort alt. fel bufferinställningar.

Ett modernt kort ligger under 5ms i latency om man trycker ner buffrarna ordentligt (lastar CPU:n i datorn mer iofs). 5ms kan iofs upplevas för mycket ibland.

Vill du ha verklig zero-latency på effekterna måste du ha ett kort med ordentlig cue-mix funktion. Tror inte att DIGI002-burkarna har det, eller?

MOTU's 828MK2 o 896HD t.ex. har en redig sådan. Det här är saxat från MOTU's web om hur man använder externa effekter med zero-latency:

"Cuemix DSP allows for the routing of any input to any output.

This allows for easy integration of outboard effects.

For instance, here is one way of utilizing Cuemix DSP technology with a reverb unit:

• Set your effects unit to have a 100% wetness/saturation.

• Take your effects unit and plug the output/send of the unit into an unused input, say, Analog 8 (Analog 7/8 if it has a stereo output).

• Pick an unused output on your MOTU interface, say, Analog 8, and plug it into the input/return of your effects unit.

• In Cuemix Console, create a bus that outputs out of Analog 7/8.

• Any input channel whose fader is up will output out of Analog 7 and 8.

• Be sure to hard pan your channel to the far right to have the maximum signal output.

• Analog 8 (or 7/8) will now have your wet signal.

• If you wish to record this, remember to record both your dry signal as well as your wet signal and blend both to get the balance of fundamental and ambience that you desire."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på en MOTU 828MK2, den bellar ca 12000 papp ca och

är inte alltför för dyr. Betr mjukvara, så skulle jag satsa på en Mac med

Digital Preformer. Gillar man inte att hålla på och "grotta" med datorn,

så bör man endast använda den som en sequenser som håller reda

på spåren och inget annat. Resten mixer, effekter, eq osv bör man ha

externt om man har råd och plats för det. Det handlar om hur mycket

stålar man kan bränna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på en MOTU 828MK2, den bellar ca 12000 papp ca och

är inte alltför för dyr. Betr mjukvara, så skulle jag satsa på en Mac med

Digital Preformer. Gillar man inte att hålla på och "grotta" med datorn,

så bör man endast använda den som en sequenser som håller reda

på spåren och inget annat. Resten mixer, effekter, eq osv bör man ha

externt om man har råd och plats för det. Det handlar om hur mycket

stålar man kan bränna...

Testade digital performer när vi körde MOTU ett tag. Skönt program, men inget man kan utecklas i på det viset. Rekommenderar hellre logic och sakta men säkert växa in i programmet så man har en ordentlig sequencer från början. Vägrar hålla med om att logic är krångligt. Tycker det är intuitivt och tillochmed när man chansar på snabbtangenterna så blir det oftast rätt.

Kan vara lite meckigt att bygga upp en ordentligt autoload i början, men när det väl är avklarat så funkar ju programmet precis som man själv vill. Man lägger upp hela mixern precis som man vill ha den, snabbtangenter till diverse fönsterkombinationer och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle varmt rekomendera PT åt dig. Jag har i och för sig alldrig gett Logic en chans men gämfört med Cubase tycker jag PT känns både enklare och mer logiskt. Dessutom har men egentligen bara två fönster man använder. Ett mix och ett edit. Mixer fungerar precis som jag tycker en mixer borde funka. Mycket lätt att routa saker, man kan koppla i princip alltting till allt om man vill.

Det som jag kanske gillar bättre i Cubase är midi delen, men det skulle kunna ha att göra med att det ingick en kurs för midi i Cubase i mitt gymnasie program och därför känner jag mig väldigt hemma i just Cubase midi del. Jag kan även uppleva att andra program har enklare snabbkomandon, eller snarare komandon som känns mer standard för en pc användare.

Jag skulle starkt rekomendera Digi 002 rack om du orkar lägga ner lite energi på att fixa en dator som funkar bra digi grejer, det finns en massa tips på digis DUC.

Dock kan du nog inte vänta dig att det kommer funka bra på vilken dator som hälst.

Just det! Förövrigt har jag upplevt det som lätt att använda externa saker i PT du aux spåren kan funka som på en helt vanlig analog mixer tillsammans med in och utgångarna på digi 002:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är ju det program som har minst menyer, fönster & skit

som rör till det för en! 😕

Cubase har ju ett dubbelt så rörigt gränssnitt med hemska fönster över allt!

Att lägga upp en spelklar mjukvarusynth i Logic tar 2 klick medans

Cubase är bra mycket krångligare.... enligt mig då...

Mixern i PT? Tjaaa.... fungerar väl som en vanlig mixer...

Köp min DIGI 001 ifall du är sugen på PT 😏😄

det tar ju två klick i cubase också. F11, rullgardin. 😳

Vad ska du ha för 001´an? jag ska köpa ett beggat mbox nu, men kommer du med ett bra bud så köper jag kanske din 001´a istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Har gått omkring i precis samma tankar som du de senaste månaderna. Valet stod till sist mellan MOTU 828 mk2 och Digi002R.

Jag valde till sist DIGI 002R. Dels pga att mina erfarenheter inte har varit så bra av cubase (jag kör pc, därför är logic uteslutet), dels för PT är ett program som är lättfattligt med bara två fönster. För mig är det hundra gånger viktigare att systemet är stabilt och snabbjobbat, än att det finns väldigt avancerade midi-funktioner.

Dessutom så lät digi002 bättre i mina öron än motu. Inbillar mig att det är bättre preampar och AD-omvandlare.

Det blev också billigare med ett Digi-rack eftersom mjukvaran är inkluderad. Du kan nog få ett motu 828 mk 2 för ca 9000:-, men då tillkommer ju kostnaden för (i mitt fall) cubase sx.

Jag har inte hunnit prova så himla mycket ännu, men även jag tänker koppla in en hel del outboards och hoppas på att det kommer att funka bra.

Tänker dessutom, när ekonomin tillåter, köpa ett command 8 till så att man kan använda riktiga reglar. Då känns det ju bra att man kan expandera med grejer som är gjorda för att fungera tillsammans.

Det du får ta med i beräkningen är att du är begränsad till att lyssna på 32 audiokanaler samtidigt med Digi002. Inget problem för mig, men det kan det ju vara....

Redigerat av Mingus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...