Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har du ett Emu 1820m och kör med Cubase? Hur ser din setup ut? Jag kan väldigt lite om ljudkortet i sig, men har erfareneht från andra ljudkort.

Jag vill ha full koll på allt i Cubase utan att behöva bry mig om någonting i Emu's mixerpanel. Kan man undvika den helt? Eller bör man inte göra det?

Om du har en bra setup för ditt emu-kort / cubase så får du gärna beskriva det och eller skicka en fil till mig.

Måste man använda Emu-mixerpanelen? Vad behöver man sätta upp som ett minimum så att jag i stället använder Cubase mixer? För effekt snd/ret m.m.

Annons
Postat

Nej, man kan inte undvika att använda mixerpanelen i E-Mu ljudkortet eftersom den hanterar alla signaler som skickas in och ut från ljudkortet.

Läs handboken både tre och sju gånger, mixern är ett kraftfullt verktyg men den tar tid en del tid för vissa att komma överens med.

Det som är viktigt att ha koll på är att mixern både hanterar fysiska in- och utgångar och virtuella in- och utgångar från värdprogrammet. Det är även detta som är den stora skillnaden jämfört med andra ljudkort. Där skickas signalen direkt från inspelningsprogrammet till ljudkortets utgångar, med E-Mu ljudkortet skickas det från inspelningsprogrammet, till mixern och sedan till utgångarna.

Alltså måste man själv skapa de kanaler, bussar och dylikt som inspelningsprogrammet ska använda. Visst kan man kanske snålköra med default setupen för att få ljud på två in- och utgångar men då missar man man ju poängen med ljudkortet.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.