Jump to content
Annons

Låt Tempo..


Larsson

Recommended Posts

hej gott folk..

blir vansinnig på att inte hitta rätt tempo på låtarna jag spelar in..

jag använder mig av cubase..och efter som man där måste skriva in tempot

så höjer jag eller sänker 10 bpm i taget tills jag är på ett ungefär är rätt..

men det leder till att jag tappar känslan för låten..och anpassar låten till

det tempot..och sedan efter 3 veckor när jag lyssnar på inspelningen

märker att den går för sakta..

detta är ett problem som jag fått sedan jag lämmnade porta-bandare & synth sequenser bakom mig & gick över till data inspelning..

där satte man på ett click..och kunde vrida till det rätta med en regel.

vilket gjorde att tempot alltid blev rätt..

så nu undrar jag om det är någon som känner till om det finns ett click för dator som man kan vrida till med regel medans det går?

eller något annat bra sätt att hitta tempot..

det kanske bara är jag som har det här problemet..men det är ett stort problem för mig..för enligt mig är rätt tempo 50% av en låt...minst!!

tack på förhand!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Med cubase sx3 kan du ju alltid i efterhand ändra tempot (utan att ändra pitchen), det kanske kan rädda dina gamla inspelningar

hmm..jag har aldrig använt mig av det..

det känns som att ljudbilden blir sämmre & onaturligare av att man ändrar hastigheten på audiotracks..tlx cymbaler & sådant blir för korta..

så jag vill ha rätt tempo från början..för att bevara klangen av instrumenten!!

jag får helt enkelt köpa en vanlig metronom antar jag!!

tack för att ni tog er tid!!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in nåt första gången, nynnande sång och gitarr är det helt utan metronom eller taktslag. Tycker jag det inspelade är värt att gå vidare på så att jag vill börja en inspelning med rätt tempo räknar jag bara takterna under en minut av det inspelade och har då genomsnittsliga bpm för låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in nåt första gången, nynnande sång och gitarr är det helt utan metronom eller taktslag. Tycker jag det inspelade är värt att gå vidare på så att jag vill börja en inspelning med rätt tempo räknar jag bara takterna under en minut av det inspelade och har då genomsnittsliga bpm för låten.

ja..jag önskar det funkade för mig..en så länge är ett klick som man ställer in med regel i realtid oslagbart..många låtar jag gör börjar lungt & byggs upp

så att senare i låten går det i dubbla tempot så att säga..

och jag vill att det ska gå snabbt att komma igång..jag kommer lixom av mig när det blir för mycket pul med detaljer..

och det blir alltid rätt tempo för mig med när jag spelar utan click..

det är först när det blir ett projekt av det,som något går förlorat!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tempo är ju A och O... man ska gå på feeling, känna vilket tempo man själv befinner sig i.... eller vill befinna sig i

"Lyssna till ditt hjärta det vet vad du känner" 🙁 haha

Larsson - om du upplever att ljuden inte passar ett tempo, då är det ju fel...

har för mig att tempo och tonlängd hör ihop(kanske nån som kan utveckla?), ska tydligen finnas nåt sätt att räkna ut... läste för länge sen, men bästa e ju att gå efter "feeling"

Rök en joint 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...