Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar lite på att söka en utbilning som studiotekniker. och jag har ju hittat en heldel utbilbiningar.

Visst kan jag förstå att om man vill jobba som ljudtekniker på exepel svt/tv4 sr radio eller sköta ljudet på hultsfred då behöver man ha gått en bra utbildning och ha erfarenhet. och ha bevis på det (diplom eller betyg).

Min fråga till er. Är det värt att satsa 150000:- på utbildnings kostnad och csn lån.

eller ska man ta ett banklån och köpa grejjer fixa lokal och sedan pula med grejjerna så att man blir grym. på egen hand.

vad tycker ni? /hur skulle ni ha gjort? /hur gjorde ni?

MVh kakelugn en värmande vän i höst mörkret 😏 äääää skit heller

Annons
Postat

Man behöver inte utbildning för att jobba med ljudteknik. Trots att vi lever i moderna tider så är det i grunden ett klassiskt hantverksarbete. Är du duktig på att ratta ljud så kommer du förr eller senare att få jobb.

Mitt tips skulle nog vara att sikta på en billigare utbildning och känna dig för ett år. Det finns flera bra utbildningar på folkhögskolenivå där du kommer undan med omkring 40 000 kronor i lån efter ett års studier.

/Majken

Postat

I de flesta kreativa yrken som t ex i musikbranchen, reklambranchen osv. så är diplom och betyg tämligen betydelselösa. Det är arbetsprov och kunskap som gäller, för att nån överhuvudtaget ska kika på dina grejer så krävs dessutom oftast att du har supit till dig de rätta kontakterna. Vad har du för erfarenhet och kunnande nu? Om du behärskar dina prylar väl så är kanske en utbildning onödig men annars kan det va precis vad som krävs för att du ska bli riktigt duktig.

Jag brukar rekomendera alla som vill börja spela in att gå en nybörjarkurs i inspelningsteknik eller programmet man tänker använda så man kan de grundläggande termerna och teknikerna. Då har man en mycket bättre grund för att genom trial & error lära sig själv mycket mer. Själv gick jag en kvällskurs på Kulturama i Sthlm som kostade 2500kr för 8*3 timmar och det var nog bland det prisvärdaste jag varit med om. Jag lärde mig mer på den tiden än vad jag skulle ha gjort på ett år på egen hand. Första låten jag spelade in efter kursen (köpte alla grejer till studion efter kursen) låter fortfarande riktigt bra. Hur många här tycker att deras allra första produktion blev bra?

Postat (redigerat)
Min fråga till er. Är det värt att satsa 150000:- på utbildnings kostnad och csn lån.

eller ska man ta ett banklån och köpa grejjer fixa lokal och sedan pula med grejjerna så att man blir grym. på egen hand.

Med tanke på att det inte är någon större skillnad mellan studielån och banklån nuförtiden så gör man rätt i att tänka till både en och två gånger.

Har du drivkraften till att lära dig själv så tror jag att det är en bättre väg att gå. Det är trots allt erfarenheten som betyder mest i det jobbet och den tekniska/teoretiska kunskapen som krävs är ju inte enorm, det är hur man använder den som kräver övning.

En bra sak med en utbildning kan ju dock vara att knyta kontakter. Men det kan du å andra sidan göra ändå om du är lite driftig.

Studioprylarna kan du iaf sälja av, det kan du inte med utbildningen.

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)

tack för ett snabbt svar.

jag är ju lite erfaren redan jag har ju suttit med amigan o programmerat i protracker. 🙁 jag spelar Hammondorgel och akustisk gitarr (covers) piano.

Sitter nu med cubase sx3 och nu så har jag köpt prylar för 30000:- som jag pular med bl.a mickar Motu 896 och sådant. så att spela in det kan jag redan och är väldigt teckniskt intresserad. meckar en del med orgeln och pular med saker och ting.

Men funtar på om man vill hålla på så hela livet jobbar förnärvarande men verkstads jobb men det vill man ju inte göra resten av sitt liv. kanske bättre att plugga vad vet jag?

annars kan man ju köpa prylar istället och suksesivt börja med musiken på allvar. typ spela in småband trubadura lite och sånt men då gäller det att ligga i och inte ha för höga utgifter.

grejjerna kan man ju sälja. 😉 jo det stämmer får väl ta en funderare till. skall skicka in en ansökningsavgift till sae stockholm på 2500:- på måndag när lönen kommer. får se hur det blir med det.

EDIT: 25 åring som inte vet vad han skall göra.

Redigerat av kakelugn
Postat
tack för ett snabbt svar.

jag är ju lite erfaren redan jag har ju suttit med amigan o programmerat i protracker. 😉 jag spelar Hammondorgel och akustisk gitarr (covers) piano.

sitter nu med cubase sx3 och nu så har jag köpt prylar för 30000:- som jag pular med bl.a mickar Motu 896 och sådant. så att spela in det kan jag redan och är väldigt teckniskt intresserad. meckar en del med orgeln och pular med saker och ting.

Men funtar på om man vill hålla på så hela livet jobbar förnärvarande men verkstads jobb men det vill man ju inte göra hela livet. kanske bättre att plugga vad vet jag?

annars kan man ju köpa prylar istället och suksesivt börja med musiken på allvar. typ spela in småband trubadura lite och sånt men då gäller det att ligga i och inte ha för höga utgifter.

En bra start kan ju va att sätta ut annonser på skolor, ungdomsgårdar och pubar och spela demos åt lokala band för en billig peng (typ 100kr/h). Det lär man sig mycket på. Sen kan du fortsätta jobba på verkstan så länge som möjligt.

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Funderar lite på att söka en utbilning som studiotekniker. och jag har ju hittat en heldel utbilbiningar.

Visst kan jag förstå att om man vill jobba som ljudtekniker på exepel svt/tv4 sr radio eller sköta ljudet på hultsfred  då behöver man ha gått en bra utbildning och ha erfarenhet. och ha bevis på det (diplom eller betyg).

vad tycker ni? /hur skulle ni ha gjort? /hur gjorde ni?

MVh kakelugn en värmande vän i höst mörkret 😉  äääää skit heller

Den frågan kan du ställa om vilken utbildning som helst.

Själv har jag (musiker och elingenjör i grunden) gått lärlingsvägen, och sen läst teori.

Men vid vissa tillfällen hade ett intyg från utbildning varit bra att ha, t ex vid löneförhandlingar etc.

Redigerat av MrPhil
Postat

jo jag har ju ett projekt skulle få en tusing för det men det går ju till att betala av lånet på grejjerna på en gång. kanske bättre att göra så än att plugga. 😉

får väl lägga upp lite musik som jag har spelat in nu under sommaren. kanske kommer upp senare.

Postat

jag är typ hammond organist och har gått el/elektronik programmet. man kanske skulle be om att få jobba gratis i en studio eller något (jag kan koka kaffet) 😉 hahaha

Postat

Inrikta dig på Pro Tools och Digidesig som i regel är standard i inspelning.

När det gäller att mixa live så skiljer det en hel del från att spela in en platta.

Två olika världar där inget utesluter det andra. Det är bra att känna till bägge

teknikerna + kontakter som nog är viktigare en ett diplom för 1500000:-.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.