Jump to content
Annons

Balanserad (?) elförsörjning

Recommended Posts

notorious E (oregistrerad)
Postat

Hej,

Det här blir mitt första inlägg på forumet. Okej..jag läste i Sound on Sound om nyttan av att låta all elförsörjning till ens studio gå via någon slags omvandlingsapparat som gör normal (?) el till balanserad. Som jag förstod saken skall det vara ett br knep för att minska brusnivån och bli av med hummanden och brummanden.

My Webpage

Är det någon som vet mer om detta?

Annons
Postat

Balanserad ström är bäst för ljudutrustning men troligtvis har du inget balanserat uttag (med jord) förutom möjligen i köket). Ska du ha balanserad ström måste en elektriker dra fram den om det ens finns en möjlighet...Den artikel du läst har du nog missförstått lite, det dem pratar om är inte att göra om "vanlig el" till balanserad eftersom att det går inte utan jord.

Postat

Hej Notorious,

välkommen till forumet. Första gången är nåt att minnas ....

Nå, jag har läst artikeln i Sound-on-Sound också. Enligt min mening är det något som är fel i resonemanget. Det kan antagligen tillföra något i vissa sammanhang, men det är absolut inte någon förstahandslösning i Sverige. Kan skilja sig åt i England.

Min misstanke är att det problem man löser med detta i stort sett aldrig förekommer i Sverige. I England har man en annan lösning på distribution av el, rejält skilt tankesätt. Till exempel sitter säkringen i sladdkontakten, vi har våra i proppskåpet.

I detta sammanhang är det dock viktigare att man i England kan koppla ihop jord och nolla inuti apparaten. Detta kan man aldrig göra med vårt svenska system - i ett vanligt uttag finns det ingen garanti för att någon av ledarna är nolla. Finns det nolla (alltid i vanliga bostadshus) så kan det vara vilken som helst av de två. Jorden däremot är jord. Så svenska apparater måste byggas så att vilken som helst av de två ledarna kan ha spänning. Engelska apparater däremot kan utgå från att den ena sladden alltid har jordpotential - och äldre engelska apparater är byggda just så. Blandar man då nya apparater med gamla engelska så kan det bli spännande och då uppstår de problem som balanserad matning löser.

I Sverige däremot finns det inga gamla engelska apparater att blanda med, så det problem balanserad matning löser finns i stort sett inte här.

Nå för att göra en lång historia lite kortare, så kan du med lugnt samvete strunta i hela iden tills vidare. Det kan bli intressant om du skall bygga en riktigt stor studio, om du skall installera en studio i en buss eller om du skall ha en studio på en båt eller så.

Följ i stället de enkla reglerna:

- all ljudutrustning kopplas till samma jordade uttag (OBS: har du inte jordat uttag, beställ installation av en elektriker eller lev på hoppet).

- gör en stjärnkoppling av uttag om det inte räcker med en uttagslist

- använd balanserad utrustning och rätt kablar

- om du måste ansluta obalanserat eller utrustning som går via ett annat uttag - koppla in en isolationstransformator (ex en DI-box med trafo).

Nå, mina tankar.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.