Jump to content
Annons

Cubase SL 2 - Gainratt?


Troxy

Recommended Posts

Är det verkligen så att det inte finns någon gainratt för varje kanal i Cubase SL 2?

Jag satt och letade i hjälpguiden och där stod det "Gain (Cubase SX only)"

När jag använder distpluggar blir slutvolymen alltid så hög på kanalen och när jag drar ner volymen försvinner istället disten...lite störande, och det går ju att fixa om man drar upp gain istället. Men jag hittar ingen gain!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helt rätt! Gain ratten saknas i SL2, snålt av Steinberg 😄

Att disten försvinner när du drar ned volymen beror sannolikt på att du inte uppdaterat din SL2 till senaste 2.2. I denna uppdatering har de fixat den skamliga "post fader" buggen. Ladda hem uppdateringen så skall det bara vara att tuta och köra 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bah, det var det snålaste jag varit med om. Gain-rattar finns på små minimixrar för 695kr, men inte i ett dyrt musikprogram...suck.

Jag ska ta och uppdatera Cubase SL på direkten, tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.

Jag måste bara göra ett inlägg som privatperson i denna tråd.

Att gain-ratten finns i SX2 är mer förvånande än att den saknas i SL2. Jag har inte använt något annat program som har denna funktion. Jag kan inte förstå vad man skall med den till. Vill man ha in mer i kanalen så är det bara att göra en ”normalize” på ljudfilerna på spåret.

Man kan inte riktigt dra paralleller med gain på en mixer. På en mixer drar man upp gain om du har en signalkälla som har lite låg utnivå. Detta skall du redan ha gjort när ljudet väl är inne i SX genom ditt ljudkort/mixer/preamp. Spelar men in för lågt så får man dessutom mycket sämre bitupplösning och mer brus. Därför är gain-ratten i SX2 lite överflödig enligt mitt tycke.

Alla har olika sätt att arbeta så det finns kanske användare som inte kan leva utan denna ratt. Jag har dock inte fått inte det i mitt ”workflow”, kanske för att jag oftast spelar in saker starkt från början eller att jag har ett kortkommando för Normalize.

Det är en skillnad i pris på ca 4000:- mellan SL2 och SX2. För dessa 4000:- får man en hel del saker, bl.a. en gain-ratt per kanal.

/ Fredrik ”Privatpersonen” Svensson

Link to comment
Dela på andra sajter

Som min käre vän och kollega Fredrik säger, vinner man inte mycket med gain ratten. Se det som normalisiering. Jag resonerar att man la dit gainratten för användarvänlighets sak. Du förlorar ju ljudkvalitè/bitar om den används redan vid inspelning. När man använder det på en mixerkanal är det mera för få nivån, men det är nog lättare att sänka de andra kanalerna eller använda mixerregeln. Det precis som steinberg skapade fx kanaler, för att förenkla användning och tänka. En gruppkanalfungerar mer eller mindre på samma sätt, förutom att man skicka vidare till en annan grupp eller fx kanal. Jag tackar för fx kanalerna, annars hade det blivit oklart för många 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att en gain-ratt finns är väl att det skall vara mer som att jobba med analoga mixerbord. D.v.s. att man jobbar mer med reglarna i närheten av noll läge då detta är där de är bäst trimmade. I Cubase gäller ju ej detta men många tekniker är nog van att jobba med reglarna på det viset. Vad gäller normalisering så är detta ett ganska bra förslag, om det inte vore en destruktiv process, en gainratt går alltid att ångra. Dessutom finns det ju folk som jobbar med VSTi'er som ibland kanske har låg utnivå, då är också en gain-ratt välkommen. Så därför kan jag inte alls hålla med Fredrik och Sunesha 😛 - Nej snålt var ordet även om det är en relativt oviktigt funktion, viktigare är dock riktig stereo panorering som också fattas i SL.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att en gain-ratt finns är väl att det skall vara mer som att jobba med analoga mixerbord. D.v.s. att man jobbar mer med reglarna i närheten av noll läge då detta är där de är bäst trimmade. I Cubase gäller ju ej detta men många tekniker är nog van att jobba med reglarna på det viset. Vad gäller normalisering så är detta ett ganska bra förslag, om det inte vore en destruktiv process, en gainratt går alltid att ångra. Dessutom finns det ju folk som jobbar med VSTi'er som ibland kanske har låg utnivå, då är också en gain-ratt välkommen. Så därför kan jag inte alls hålla med Fredrik och Sunesha 😛 - Nej snålt var ordet även om det är en relativt oviktigt funktion, viktigare är dock riktig stereo panorering som också fattas i SL.

/Majken

Hehe, ok jag kan hålla med dig på ett sätt, men nivåer hanteras ju helt olika i den digitala världen. gainratten kan var användbar på vsti:er. men jag brukar bara cranka upp saker då 😄

Då kan jag hålla med om att panoera kanaler enskilt i en stereokanal är viktigare. Men som sagt SX är ju musikflaggskeppet i steinberg armadan. Jag tror inte alla saknar det om de inte lär sig att det väldigt användbart 🙂

Om man orkar, kan man ju exportera ner vsti:n så kan man lägga vänster o höger som enskilda mono-kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju skapa skillander mellan programmen, det är ju bantat. Om den hade haft alla funktioner som SX så hade SX generats onödigt. SL är ju kanon man får ju det mesta man behöver och man klarar sig bra utan många SX funktioner som normal musiker med studio. Jag anser att många underskattar SL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är fortfarande problem, även fast jag har patchat mitt Cubase.

Jag använder gratispluggen Tau Bassline med tillhörande distplugg och för att få någon dist över huvud taget måste jag dra upp volymen högt, och då försvinner allt annat. Drar jag ner volymen på Tau Bassline, försvinner istället disten...

Hur ska jag lösa detta? Det blir fel vilken distplugg jag än använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är fortfarande problem, även fast jag har patchat mitt Cubase.

Jag använder gratispluggen Tau Bassline med tillhörande distplugg och för att få någon dist över huvud taget måste jag dra upp volymen högt, och då försvinner allt annat. Drar jag ner volymen på Tau Bassline, försvinner istället disten...

Hur ska jag lösa detta? Det blir fel vilken distplugg jag än använder.

Kör du senaste SL 2.2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste Cubase SL 2.0 med senaste 2.2.0.33-patchen.

Dock köpte jag ett paket med Cubase SL 1.0 och en uppgradering till 2.0, men det ska väl inte spela roll??

Troxy,

ftp://ftp.pinnaclesys.com/Steinberg/downl...SL.2.2.0.35.exe

Kontakta oss gärna igen vår hemsida, så får du snabbar hjälp, jag kollar inte av forumet. Prova uppdateringen, jag tror jag har en känsla om det kommer fungera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...