Jump to content
Annons

USB-midi försvinner


Zeth

Recommended Posts

Jag har rätt nyligen börjat experimentera med att skapa musik med hjälp av datorn. Problemet är att mitt klaviatur bara har USB-anslutning (om det nu är det som problemet beror på alltså), och att signalen/kopplingen dör efter någon tids användning. Vad kan det bero på? Någon som har några tips?

För det mesta går det bra i ca en timme, men så helt plötsligt bara försvinner midi-kopplingen och jag blir tvungen att starta om det mesta, i alla fall klaviaturet och programmet. Just nu använder jag bara Reason och dess virtuella instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Förlorar du kopplingen även när du håller på att spela på klaviaturet eller är det bara om du lämnar det för en liten stund?

Är ditt klaviatur strömförsörjt via USB-porten eller separat strömadapter? Om det är strömförsörjt via USB-porten, har du någon diod eller nåt på klavet som visar att det är igång och isf. ser det ut att vara igång även när du har förlorat kontakten?

Sitter USB-porten direkt i datorn eller i en USB-hub / annan USB-enhet? Vet du om det är USB2 eller den gamla, lite långsammare varianten..?

Vad är det för tillverkare på klaviaturet?

Lite frågor för att starta upp.

=)

//Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Testa med detta!

Kopierat från m-audio support:

Q: My M-Audio USB Audio- or MIDI interface fails to install, doesn't work after installation, or drops out of the system every now and then. What could be the cause of this?

 

A: A common reason for such problems is the Power Management function of the USB root hub. Disabling the power management for all USB root hubs in your system should resolve this problem:

 

1. Open the Device Manager (Start-> right click on "My Computer", click on "Properties" -> Hardware -> Device Manager)

2. Look under the category Universal Serial Bus controllers and find the USB Root Hub.

3. Right click and select Properties, go to the Power Management tab

4. Uncheck the box "Allow the computer to turn off this device to save power."

 

Repeat this for each of the USB Root Hubs shown in the Device Manager.

Testa det, kan säkert vara ditt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Förlorar du kopplingen även när du håller på att spela på klaviaturet eller är det bara om du lämnar det för en liten stund?

Är ditt klaviatur strömförsörjt via USB-porten eller separat strömadapter? Om det är strömförsörjt via USB-porten, har du någon diod eller nåt på klavet som visar att det är igång och isf. ser det ut att vara igång även när du har förlorat kontakten?

Sitter USB-porten direkt i datorn eller i en USB-hub / annan USB-enhet? Vet du om det är USB2 eller den gamla, lite långsammare varianten..?

Vad är det för tillverkare på klaviaturet?

Lite frågor för att starta upp.

=)

//Petter

Yepp! Kopplingen kan försvinna precis mitt i att jag håller på att spela in ett stycke (eller bara spelar "live" med virtuell synt på datorn).

Klaviaturet är inte strömförsörjt via USB utan har nätadapter.

När det gäller själva USB't så sitter den i fronten på lådan (datorn) så jag misstänker att det är någon form av hubb. Kontakterna direkt (?) till moderkortet på baksidan av lådan är upptagna. Och alla interfacen är av 1.1-typ. (Det ska väl inte behöva vara USB2 för midi heller?)

Klaviaturet är en lite billigare modell av Casio (hrrrRm 😏 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...