Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har just blivit klar med min nya tysta studiolösning vilket gick ut på att flytta den brummande busken till en garderob utanför studiorummet. Skitbra så långt, fast nu hittade jag ett nytt problem, det surrar i högtalarna. Jag ska förklara hur jag har byggt upp min "studio".

Datorn står i en garderob drygt en meter bortanför rummet, där i har jag ett ljudkort (M-audio delta 1010lt) som jag har dragit en rca-kabel från genom väggen och in till ett mixerbord (yamaha mg 16/4). när jag sedan sätter på mixerbordet och högtalarna är allt fortfarande helt normalt. Men sedan när jag drar upp volymen på kanalen jag har kopplat in ljudkortets utgång till börjar det att brumma i högtalarna. inte katastrofalt högt, det skulle gå att arbeta så här men man blir irreterad på det, det ska bort!

Jag har provat att dra en kabel direkt till hörlurarna från ljudkortet och alltså inte via mixerbordet, vad händer?......Klockrent ljud. inget brus, surr eller brummande.

Det jag har kommit fram till är att är det fel på något så är det på mixerbordet, eller på mina nyinförskaffade 2 Rca kablar, men jag tror inte på det senare alternativet, eftersom jag köpte dem igår och isåfall skulle båda vara sönder. Så fel på mixern, eller så är det så mycket brummande man får i en mixer.....

Vet nån om jag har kopplat fel eller har en lösning på det här så är jag jävligt tacksam för alla svar.

Annons
Postat

Är inte helt säker på det här, men jag tror det kan bero på att datorn och mixern ligger på olika grupper strömmässigt. Är det ett 50 Hz brum? Blir det nån skillnad om du kopplar in datorn på samma kontakt som mixern?

Postat

en rca kabel är ju obalancerad.. kan ju bero på det

Postat

Jepp, antingen har du fått en jordslinga, vilket avhjälps genom att köra alltihop på samma säkring, eller så är det något på vägen som stör RCA-sladden. Kör balanserat i så fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.