Jump to content
Annons

Fan, vet inte var för kort jag ska köpa...


j.zilla

Recommended Posts

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

hur många kanaler in och ut du vill ha och om du vill ha pci/firewire/usb osv. Och vad det ska kosta.

M-audio audiophile är ju ett billigt och bra med midi och 2 in / 2 ut.

EDIT: JAG DRAR SNABBAST!

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

om du nödvändigt ska använda mixer, så behöver du väl bara typ 2 in och 2 ut, plus midi. Vill du ha internt eller externt? Om externt, har du firewire på datorn? Mac eller PC?

Jag gissar på att du har pc och rekomenderar då m-audio Audiophile 2496, ett billigt och bra pci-kort för den som inte behöver en massa in- och utgångar.

Om jag själv skulle skaffa nytt ljudkort idag, skulle jag dock satsa på något externt med flera ingångar, och slänga mixerbordet åt fanders. 😄

edit: nedrans maxmaxmax!

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Externt ljudkort och mixerbord? Låter lite onödigt. Skaffa typ en firepod eller MOTU ultralite till firewire-datorn sen istället, skippa mixerbordet. Om du dessutom inte ska koppla in några externa synthar eller så, så kan du klara dig med något enklare (och billigare), men nu har du inte berättat för oss vad du ska spela in för något 😄

Angående audiophilen, jag hade iallafall inga problem att installera kortet, fast visst hade jag ganska mycket vana när jag gjorde det, så det säger nog inte så mycket. Har funkat lysande sedan dess.

Du har ju alternativet att försöka dig på ett USB-interface också, men det brukar inte rekomenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt och lätt. Du måste ju öppna datorlådan och installera kortet. Men så svårt är det nog inte, du borde ju ha någon hyfsat datorvan människa i din bekantskapskrets som kan hjälpa dig, om du är livrädd för att peta i datorn.

Alltså det finns ju som sagt en uppsjö av ljudkort du måste nog hitta ett som du tycker passar dig bra. Ett tips jag kan ge dig är att se till att du inte köper ett för "litet" ljudkort så att du måste byta upp dig fort. Lägg hellre ut lite mer pengar och köp ett ljudkort med lite mer "funktioner" tex fantommatning som behövs för att driva kondensatormikrofoner. De är lite bättre (känsligare) att använda när man ska mika tex sång eller gitarr.

Några exempel på externa.

M-audio fast trac pro

M-audio Firewire solo

Två prisvärda "forumklassiker"

ESI Juli@

EMU 0404 som har inbyggda effekter.

*edit* Fidden, ska det vara så svårt att låta de äldre posta först 😄 .............RESPEKT!

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte slå på stort! 😄

Och köpa dig ett begagnat Motu 2408 för de små pengarna 2500-3000 kr

kolla vendolin

Motu klassas som ett av världens bästa ljudkort!

( dock är detta ett några år gammalt ljudkort, men funkar hur bra som helst!)

Och vem vet!? det kan ju vara värt att ha några fler ingångar i framtiden!?!

Sedan köper du dig ett midi interface för en små slant!

Och vips så har du ditt problem undanstökat!

/Hygglo 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...