Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har nyligen beställt en JJlabs C010B kondensatormikrofon. Kanske inte i främsta laget, men passade min ekonomi så så fick det bli 🙂

Då är frågan, hur kan den placeras för att tåla mitt svartmetallmangel ur stärkaren?

Talas ju en del om att kondensatormikrofoner är väldigt känsliga jämfört med t.e.x dynamiska, och jag vill ju inte förstöra den det första jag gör.

Olika mikrofonpositioner kan jag experimentera mig fram till, men var går "gränsen" så att säga? Antar iallafall att jag inte bör placera den rätt mot stärkarelementet och riva på för fullt. Vad har ni för tips, eller kanske snarare varningar?

Tack på förhand.

Annons
Postat
Det kan bli för stark signal för den men att den skall gå sönder skulle jag inte oroa mig för.

Såvida man inte tappar micen i golvet eller nåt.

Postat
Det kan bli för stark signal för den men att den skall gå sönder skulle jag inte oroa mig för.

Okej, så antagligen kommer det bara låta skit om jag placerar den för nära, snarare än att något går sönder?

Isåfall är det ju inte så mycket att oroa sig för.

Postat

Du kan bli lite lurad också. Vissa micar lämnar en väldigt hög utsignal, som gör att mixern/preampen distar. Problemet är att väldigt många mixrar/preampar har ett första förstärkarsteg FÖRE gain och nivåmätare, vilket innebär att en hög ljudnivå kan få detta första steget att dista - och man tror kanske att det är micen som inte pallar trycket (eftersom Pad inte hjälper och man inte kan sänka gain - och eftersom man inte ser problemet på mätarna) - när det egentligen ligger i det första steget i ingången som distar. Om inte Pad på micen hjälper då, så kan man bli tvungen att sätta till en extern pad också...

Postat

Okej, så antagligen kommer det bara låta skit om jag placerar den för nära, snarare än att något går sönder?

Isåfall är det ju inte så mycket att oroa sig för.

Precis!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.