Jump to content
Annons

ang. Ohm i studiohörlurar


coxen

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar en sak om det här med Ohm.

Jag har kikat på främst 2 st lurar jag tänkt välja mellan. Nämligen dessa:

http://www.thomann.de/thoiw5_sennheiser_hd...artner_id=43724

och

http://www.thomann.de/thoiw5_beyerdynamic_...r_prodinfo.html

dessa skiljer det 10 Ohm mellan. och om man kollar på dessa http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-187388.html så har dom 250 (!!!) Ohm.

vad är bra, vad är dåligt? som jag har hört ska högre Ohm vara bättre när det gäller lurar. Och vad är det egentligen? 🥰

Jag är ny inom musikskapande och vill komma frammåt.

Mvh Coxen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett högt Ohm-tal gör att om du kopplar fler lurar på samma utgång så blir inte lasten lika jobbig för hörlursförstärkaren, ex två st 250 Ohms lurar på samma utgång blir 125 Ohm, kopplar du två med 70 Ohm landar du på 35 Ohm. Det var därför förr i tiden i studios då de kopplade många lurar på samma förstärkare som de hade höga ohmtal för att inte överbelasta denna. Har också hört att det ska vara bättre med högt Ohm-tal för ljudkvaliteten men det vet jag inget om så någon annan får gärna fylla i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah!

Tack för ett snabbt svar. Jag har letat runt lite nu och hittat olika förklaringar.

"Man får inte glömma känsligheten också när man bedömmer om en hörlur är lätt- eller trögdriven. Annars är det med hörlurar som med vanliga högtalare. Desto mindre impedans desto svårare last. Kan vara svårt att greppa det konceptet men om man tänker på att 0 ohm = kortslutning brukar det klarna."

Verkar ju rätt vettigt. Sen om det är så är ju en annan fråga.

Folk med studio? Bör man ha en hörlursförstärkare om man ska koppla lurar till sin PC?

Och vad tycker Ni om mina 2 val av lurar. Är det något för en hemmastudio?

mvh Coxen

Redigerat av coxen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara erfarenhet av hd25 och det är en grym lur, har själv hd280pro och de är bra och de dämpar effektivt ljud utifrån, bra vid inspelning av sång och tysta instrument då de inte läcker in i micken...

En hörlursförstärkare kan vara bra att ha om du vill kunna köra flera lurar samtidigt, annars funkar ju en vanlig liten mixer

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Coxen... varför funderar du inte på Sennheiser HD250 Linear II, som vann hörlurstestet i Studio? De kostar 1590 SEK. De ska jag köpa, som det verkar.

Varför välja HD25 framför dem? HD 250 Linear II är monitorlurar, hur det är med dina HD25 vet jag inte. Kolla in Sennheisers hemsida: mm

🥰

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Såg nu att HD25 också är monitorlurar. Det som kännetecknar HD250 Linear II är att de låter som öppna, även om de är mycket bra slutna. Ohm-talet är antingen 150 ohm eller 300 ohm på dem. Det står olika hos olika återförsäljare. Man får se upp så man inte får en gammal lur av dem, en variant I eller så, för de har funnits sedan slutet av -70-talet. Kanske det är en gammal variant och en ny variant på marknaden samtidigt, eftersom det figurerar två olika ohmuppgifter. HD25 har 70 ohm.

Högre ohm på lurar KAN ge bättre ljud, men tänk också på att de ger lägre ljudvolym, så har du problem med tillräckligt output från din pc, så...

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Kolla Pricerunner var HD250 Linear II är billigast, om du är intresserad. Tror de finns både på NetOnNet och på Cyberphoto. 300 ohm hävdar Thomann, men de var dyrare där... Och jam tar 2100.

🥰

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

1618 SEK plus frakt hos Cyberphoto. 1548 SEK hos ett par andra, men de har jag inte handlat av tidigare å andra sidan och kan inte rekommendera.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nu att HD25 också är monitorlurar. Det som kännetecknar HD250 Linear II är att de låter som öppna, även om de är mycket bra slutna.

Hej musik!

Vad menas med att dom låter som öppna? :rolleyes:

Vad tror du om Beyerdynamic lurarna? Jag tycker dess specifikationer verkar bäst hittills.

mvh Coxen

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Coxen! Det är ingen tvekan om att BÄGGE de lurarna du presenterade säkerligen är bra. Vi pratar ju om bra lurar nu och inga jättebilliga... :rolleyes:

Har du lyssnat på någon av dem? Det har inte jag, men har fastnat för att HD250 Linear II vann testet och att de låter som öppna, enligt "alla". Att de låter som öppna innebär helt enkelt att de inte låter instängda. Mer som att lyssna med lurar där du samtidigt kan höra ljud utifrån, men utan att du hör ljud utifrån. Undrar hur det lät som förklaring? 😎 HD250 Linear II har dessutom bra frekvensomfång, enl. specen för +-3 dB (avvikelse): 10-25000 hertz.

Beyer Dynamic är ju också ett väldigt känt märke.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Såg att Beyer-Dynamic:arna har volymkontroll. det kan vara bra, särskilt om du kopplar in två lurar till mixern/ljudkortet. Bra frekvensomfång också.

Prisskillnaden är inte så stor mellan de tre vi diskuterat.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej musik!

HD250 Linear II verkar bra ja. Jag ska ta mig en ordentlig funderare på det här.

Man vill ju köpa rätt från början så man slipper sitta och vara irriterad senare :rolleyes:

Jag förstod förklaringen galant.

Jag har ju inget toppen S-card (soundblaster live 5.1 HUVVA!) i min PC idag. Men det kommer som nästa pryl på listan.

Så jag funderar ju på om man skulle välja en lur med mindre Ohm då eftersom högre kräver mer output som du nämnde.

Jag är bra sugen på dom Beyerdynamic-lurarna. Varför vet jag inte. Dom tilltalar mig på något sätt 😎

Mvh Coxen

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att Beyer-Dynamic:arna har volymkontroll. det kan vara bra, särskilt om du kopplar in två lurar till mixern/ljudkortet. Bra frekvensomfång också.

HA! skulle precis skriva detta :rolleyes:

Volymkontroll får man köpa till på HD250 Linear II lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Kan man köpa till det till HD250 Linear II? Det sa de inte i affären att det gick. Då är mitt val ännu mer klart! Då blir det 250 Linear II!

Beyer-Dynamic:arna ser maffiga ut. :rolleyes:

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...har inte hittat nånstans att man kan få volymkontroll till Sennheiser HD250 Linear II, men det kanske finns någon universell volymkontroll som passar till vilken hörlur som helst?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag LÄST och LÄST.

Jag tror jag skippar Beyerdynamic-lurarna helt. 😄

Nu står det mellan HD-25 och HD-250 Linear.

Och enligt Sennheiser's hemsida så är bägge monitorlurar men HD-25 byggda för främst för Dj's. Vilket i sin tur gör mig fundersam på om dom är lämpade för mixning?

Dom är lite dyrare också vilket får mig att tro (dum?) att dom är strået vassare.

Vad tycker ni? 🙂

Jag ska åka och lyssna i morgon och se vad jag gillar bäst. Men som sagt...

Mvh Coxen

Link to comment
Dela på andra sajter

Nääää....

HD250 är dyrare än HD25, och inte tvärtom! Kolla in Thomann.

😛

:musik

mjo förvisso. där iallafall =)

men inte på övriga sidor. jag beställer från net on net. hittade en skum sida som ser opålitlig ut som sålde för 1570:- eller något sådant inkl. frakt.

hurra för att jag äntligen har bestämt mig 😳

det blir alltså linear II. får väl tacka musik för en liten övertalning nu då 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är tester av många lurar till de stora hörlursmärkena:

http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/

tack för den 😄

nu är jag på ruta ett igen 😄

edit: http://www.headphone.com/products/headphon...r-hd-250-ii.php

linear II fick inte så bra betyg där. men dom kanske räknar på musiklyssnande och inte studioverksamhet?

Redigerat av coxen
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

"Big and light, but far too bright" var ju verkligen inte bra omdöme om HD250.

Coxen, du skrev att du skulle lyssna på de olika lurarna. Det skulle vara intressant att få veta var! Här i Gbg finns inget ställe som har HD250 t.ex.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är tester av många lurar till de stora hörlursmärkena:

http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/

tack för den 🙂

nu är jag på ruta ett igen 😆

edit: http://www.headphone.com/products/headphon...r-hd-250-ii.php

linear II fick inte så bra betyg där. men dom kanske räknar på musiklyssnande och inte studioverksamhet?

Man ska kanske ta det med en nypa salt, eftersom det bara handlar om ETT av många omdömen... 🙂

Läste att du ska använda dem för mixning. Då ska du inte ha slutna, utan öppna lurar, eftersom det är bekvämare och ger dig ett bättre ljud.

Upprepar med andra ord Ultrasone Proline 2500 - eller som Trombonisten nämnde, Sennheiser HD650... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Big and light, but far too bright" var ju verkligen inte bra omdöme om HD250.

Coxen, du skrev att du skulle lyssna på de olika lurarna. Det skulle vara intressant att få veta var! Här i Gbg finns inget ställe som har HD250 t.ex.

😆

:musik

ahh. jag bog också i gbg. jag var in på lite olika affärer idag men som du skrev så finns de inte nånstans, inte där jag var iallafall. :/

får leta vidare i morgon. säger till om jag hittar något!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...