Jump to content
Annons

hoppas på mycket svar


annelundstudio

Recommended Posts

Hej Jag är ganska duktig på melodier och att komponera musik men när det kommer till själva studio arbetet är jag helt borta 😱 .och nu är det så att en dj här där jag bor ska spela upp några av mina låtar.jag gör trance låtar vad ska jag tänka på när det gäller fx på bas och trummor ,volymer ja alla tips jag kan få...

vill ju att det ska låta så bra som möjligt

mvh EK

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

förstår inte riktigt din fråga.

du har ställt frågan i komposition, men det låter som om det är själva mixningen du vill ha hjälp med; inte komponerandet . . eller har jag uppfattat dig fel? vilket är lätt, det är lördag . . . 😱

jobbar du i något speciellt program? Reason/Protools/Cubase/xxxx?

eller komponerar du och nu vill sätta de på pränt s a s?

i princip är det så att bara det låter bra i dina öron så är det ok. så enkelt är det

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök köpa några böcker om mixning.

Jag tycker att sound advice serien är ganska trevlig jämnfört med basic serien men båda serierna är bra om man är totalt nybörjare

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1931140251&s=1

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1931140243&s=1

Sen har du dom svenska böckerna.

Ljudinspelningens abc.

Digital ljudinspelning i ett nötskal.

Och sen skall det finnas någon till också som jag inte kommer på just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Lördag "morgon" för mig här. Om du är nybörjare och vill ha lite smakråd, så:

* Försök att lyssna på din mix i både högtalare och i hörlurar. Var diplomatisk och var nöjd med din mix när den låter bra i bägge alternativen. Då kan du mastra ned och göra cd.

* Var inte rädd för att panorera ut de olika instrumentljuden så långt år vänster och höger som möjligt i ljudbilden. Detta för att de inte ska gröta ihop sig.

* Prova att lägga olika mycket reverb (efterklang) på olika instrument och även på olika slags trummor i ett trumset. Ha helst inte samma reverb på allting, även om det går.

* Om det finns sång med, se till att den blir tydlig och framgår hyfsat bra. "Folk" lyssnar något mer efter sången än något annat. Dels kan det bero på att den förmedlar ord och är kommunikationen med lyssnaren och dels beror det på att den ofta utgör melodi och det man kommer ihåg därför. Har du instrument som spelar melodi eller ett återkommande tema, så se till att de bitarna också blir tydliga.

* Använd kompressor på sång och bas.

* Prova dig fram och experimentera. Var inte rädd för att prova något nytt som kan göra just dig unik soundmässigt.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter av "omastrade" låtar som spelas upp i Feta högtalaranläggningar är att jag ofta mixat för mycket bas. Man sitter hemma o mixar i vanliga studiomonitorer, kontrollyssnar i vanliga stereon och vill ju att det ska låta "Disco", Fett o tungt och mycket !!! och mixar därefter.

När det sedan spelas i en anläggning som KAN leverera bastryck så brallorna vibrerar och kicken slår i magen så bottnar hela skiten och låter bara grötigt. Ofta har de en "loudness" liknande kurva på Eq:t, vilket ger ännu mer skjuts. Nivåmässigt brukar omastrade låtar förlora i effektivitet eftersom topparna är lika höga som plattorna som spelas men dynamiken större och därmed blir helhetskänslan att volymen är lägre.

Tips:

Referenslyssna låtar i samma genre och jämför med din mix, försök hitta en liknande balans mellan de olika registren i din mix och en/flera låtar du tycker låter bra.

Tryck gärna ihop mixen med ett mastringsprogram eller multibandskompressor.

Om du har en spektrumanalysator, jämför även där din mix med referenslåtarna.

Det kommer garanterat låta annorlunda än vad det gjort hemma hos dig, det kan vara en nyttig erfarenhet om du är på plats och hör hur det låter.

Lycka till

Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj.. Först och främst använd dina öron.. Och se för tusna till att lyssna i bra högtalare/monitorer då du mixar..

Sen.. ska det spelas på dansgolvet så kan jag ge ett supertips som ger dig massor med extra dB som lätt kan omvandlas i danceenergy.. Skär bort ALLT som ligger under 25 Hz.. Det stjäl bara energi... Sen kan du lägga på en octaver/bass exciter på ditt basade material (under 160 Hz)..

Vill du skapa en psykisk effekt att basen är högre än den är så använde en ducker triggad av baskaggen (nåra modernister kallar effekten för sidechain numera.. Men lyssna på senaste Madonna eller Eric Prytz så fattar du vad jag menar 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var och mastra våran platta i Tyskland så fick jag rådet av ljudteknikern att när man ska panorera dom olika instrumenten så ska man försöka ge dom olika platts.

Tex, om man panorerar ut gitarrerna helt så ska man inte panorera ut OH helt utan dom ligger lite mer åt mitten. Och körerna och keyboarden får också sin platts i stereobilden.

Och även att skära bort dom frekvenser som krockar med andra instrument.

Tex, att skära i basen där baskaggen är mest aktiv. Så att dom inte slåss om samma frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för er hjälp 😄 undrar hur får man tryck i basen?

Där tror jag att det är jätteviktigt med referenslåtar. Lyssna / kolla med spektrumanalysator vilka frekvenser som är boostade respektive inte alls så boostade.

Jobba med EQ och eller multibandskompressor. Ev. köra "ducking" på basen.

(sidechainkomprimera basen med kicken).

Eller skit i multibandare och komprimera hela mixen hårt med en vanlig kompressor, då kommer kicken (troligtvis) att styra kompressorn och hela ljudbilden börjar pumpa (Eric Prydtz/Madonna- Hung up/Sorry), poppis sound idag!!!

/

Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...