Jump to content
Annons

Dags för lite trance!


Tilly

Recommended Posts

# LÅTNAMN: X

# ARTIST/GRUPP: Soundborn

# GENRE: Trance

# LÅTLÄNGD: 4:05

# KOMPOSITÖR: Andreas E

# PRODUCENT: Andreas E

# EV. MEDVERKANDE:

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: mp3

# STORLEK: 3.74

# STATUS: Skiss

Har inte jobbat med trancen nu på några veckor så jag tänkte det kunde vara roligt att slänga upp en låt och se vad ni tycker :rolleyes:

Låten är än så länge bara på "skiss" stadiet.. Det kommer alltså en längre version snart!

Det jag undrar över är hur själva soundet låter, om känslan i låten funkar? Låter det bra produktionsmässigt? Distar det?

Kommentera gärna!

EDIT: NY VERSION UPPE!!

Distar det fortfarande? Det kan vara mina monitorer som är fel inställda..

Jag tycker dock inte att det distar..

Edit 2: Kommer en till version snart! En mera "funkar på dansgolvet" version..

Riktigt bra rythm, beat, och en ruskigt fet melodi!

🙂

Soundborn___Born_Identity.mp3

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yeah tack Caaalboy! 😄

Detta är inte den stilen trance jag egentligen sysslar med..

Brukar oftast bli lite uppliftande melodier i vanliga fall..Som man kan stampa tass till 🙂

fast detta är väl mer en, sitta tillbaka, lugn, tänka till... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har hänt med Stream-funktionen? De låtar som ligger på forumets server har jag alltid kunnat streama, tills typ nu. 😆

Bra synthljud du har. Leadljudet låter bra. Men sänk basen i beatsen! kicken tar över för mycket. den distar också.

Trummorna är det som behöver rejält med jobb. Det är otajt och osvängigt. Mest kicken som gör att dom förstörs.

Men fan, jäkla snygga leadljud du får till!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice Kenta K!

Dana! Tack för kritiken!

Det är ju bara en skiss än så länge för jag anade att det distade lite 😄

ska se till att fixa't!

Stream-Funktionen? Har aldrig kunnat streama förut.. 😆

Edit: ja lead ljudet är ganska fint va? 😉

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack mornel!

Baktung, menar du samma som Dana beskriver?

Kul att du tror det kan bli nånting bra..

Räcker det med den synthslingan som är nu? Eller skulle det vara skönt att ha en lite trancelead, arp lead i bakrunden som går lite snabbare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tycker inte att det är för basigt, bara att för mycket fokus i arrangemanget och produktionen ligger på de basiga instrumenten. De känns schyssta som grund, men jag saknar något längre upp!

Melodierna är fina, men paden får aldrig riktigt något utrymme, till exempel. Fler distade småsynthljud skulle kunna lyfta. Och något mer diskantigt, väsigt på något eller några ställen. Du kan försöka med ett gammalt hederligt arpeggio också, det beror lite på åt vilket håll du vill ta låten 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

cosmodanne (oregistrerad)

Gillar sånt här!!

Fixa bara disten och trummorna så kommer det bli riktigt nice.

Har du möjligtvis blivit lite inspirerad av Jonas Steurs låtar?!?!? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela basregistret är för starkt. Det är därför det distas. Går kanske att lösa med eq:n innan masterkompressorn.

Jag skulle vilja dubba din syntpoppiga lead, som kommer in 2:02, med nåt ljusare instrument som håller ut tonerna längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenix!

Jag är jäkligt sugen på att lyssna låten, men jag törs helt enkelt inte eftersom övrig musik fuckar upp flytet för mig när jag proddar något eget 😆

Lovar att spana in det här så fort jag är färdig med mitt eget.

Ciao!

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenix!

Jag är jäkligt sugen på att lyssna låten, men jag törs helt enkelt inte eftersom övrig musik fuckar upp flytet för mig när jag proddar något eget 😛

Lovar att spana in det här så fort jag är färdig med mitt eget.

Ciao!

/M

Det är tvärt om för min del. Andras prods kan ge mig mycke positiv inspiration. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte varför men Jean Michell Jarre ringer det i mitt huvud. Lyssnar inte på den här typen av musik utan kollade mest för att se vad det var för något. Men just synthljuden som låter lite som fallande stjärnor låter väldigt mycket JM. (Jag har för mig att han heter så "Oxygen" å de låtarna). Skönt sound men som sagt inget jag skulle lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va kul att så många tyckte om den!

coyster: Ah det är mkt Virus! Älskar min lilla pärla 😕

MrDweeb: kul att du tycker det låter lite JMJ över låten! Är själv ett stort fan 😕

allansson: Låten är snart klar! 😄

ska bara slipa lite mastringen..

Slänger upp den nya snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenix!

Håller med Dana, det distar en del men det är ju inget svårfixat precis.

Störtsköna leads, mjuka och fina stråkar/pads i övrigt. Lovande helt enkelt!

Det negativa är att det saknas en riktig hook, soundet är dovt samtidigt som det saknas rejält "tryck", klen dynamik helt enkelt. Men sånt ordnar du 😏

Edit: Glömde bort det i postnings-paniken, men som någon skrev ovanför - Låten påminner en hel del om Jonas Steur produktioner, ta det som en komplimang! 😆

/ Matte

Redigerat av mathew
Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs det verkligen en hook i varje låt man gör?

Jag tycker folk skriver det jämt..

Kan det inte bara få vara en soft liten låt som man kan sätta sig tillbaka å lyssna på? 😉

Njuta, utan att behöva en hook?

Edit: jag brukar ha ganska mkt tryck och dynamik i mina låtar 😳

Men jag tycker inte det behövs i denna.. Det blir sånt annant sound annars..

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs det verkligen en hook i varje låt man gör?

Jag tycker folk skriver det jämt..

Kan det inte bara få vara en soft liten låt som man kan sätta sig tillbaka å lyssna på? 😆

Njuta, utan att behöva en hook?

Edit: jag brukar ha ganska mkt tryck och dynamik i mina låtar 😆

Men jag tycker inte det behövs i denna.. Det blir sånt annant sound annars..

Jag gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi säger såhär,, Det är bara en skiss ännu, Inte sant? 😆

Jag tror att denna låten kan bli någonting riktigt bra..

Kicken går lite för högt,, Du har bra ljud i dina leads, Men det saknas ganska mkt än så länge.. Du behöver något väldigt uppliftande,, Försök att göra en melodi med vass diskant och nått ja.. du förstår nog vad jag menar..

Tack för ordet! 😆 // DJ Jockeh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kenta K!

Jockish, jag förstår vad du menar..

Jag brukar göra ganska uplifting trance, sådant man kan spela på dansgolvet om man säger så 😎

Fast denna låt är ingen sådan låt. Jag ville göra en ren trance låt, det som trance egentligen handlar om.. Sätta sig i soffan, blunda, en kopp kaffe och bara vara, tänka..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kenta K!

Jockish, jag förstår vad du menar..

Jag brukar göra ganska uplifting trance, sådant man kan spela på dansgolvet om man säger så 😉

Fast denna låt är ingen sådan låt. Jag ville göra en ren trance låt, det som trance egentligen handlar om.. Sätta sig i soffan, blunda, en kopp kaffe och bara vara, tänka..

🙁

Du har träffat mig i hjärtat iaf. 😏

Lyssna inte på alla ungar som springer runt o lyssnar på "happy" trance hela dagarna. Ibland är det skönt för oss trance pulare att bara sätta sig ner i soffan, på bussen, på toget eller stanna bilen och bara lyssna på denna låt.

Underbart säger jag. . . Mera sånt . 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...