Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag har sökt genom forumet och inte hittat något specifikt svar till min nybörjarfråga så jag frågar det här istället.

Det är så här att jag kör en preampad mick ini datorn och skulle behöva ett ljudkort som bara behöver hantera enkanalsinspelningar och därmed undrade om något av SB's billigare modeller (5.1, audigy) skulle göra jobbet bättre än mitt nuvarande ljudkort som är inbyggt i moderkortet?

Jag behöver inte överdrivet bra ljud, bara tills att bruset är utom någorlunda räckhåll.

Om SB Live! 5.1 med CT eller SB0220-chip skulle vara en förbättring så är jag glad.

jag skumar helt och hållet

Redigerat av Makkara
Annons
Postat

Hade jag varit som du så hade jag satsat på ett ljudkort mer anpassat för inspelning av musik... det behöver inte bli så blodigt dyrt. Finns t ex... EMU 0404 på Musikbörsen för 995 kr. Bara ett tips.

Postat

Jag hade tänkt satsa på ett riktigt kort framutöver men hade nu ett driv att försöka få så bra ljud med så lite resurser som möjligt men ett inbyggt ljudkort i moderkortet verkar lite för vekt för ett sådant projekt.

Postat

Budgeten jag hade tänkt mig var ca 200kr för ett beg ljudkort, det enda problemet som jag försöker överkomma just nu är att på nåt sätt reducera det stora och tysta suset (fläktarna?) som överskuggar ljudbilden utan att skala av för mycket frekvenser.

Sen att Line in-ingången på moderkortet verkar bara kunna spela in på den vänstra kanalen är en annan historia. 😮

Postat

Verkar som att jag skall inhandla en 0404 alternativt ESI Juli@, skall försöka genomföra ett bluesigt budgetprojekt nån annan dag.

Finns det någon här i forumet som spelat in nån demolåt med EMU 0404, Audiophile 2496 eller Juli@?

Skulle vara intresserant att höra hurdan ljudbild respektive ljudkort producerar.

drloop (oregistrerad)
Postat
Verkar som att jag skall inhandla en 0404 alternativt ESI Juli@, skall försöka genomföra ett bluesigt budgetprojekt nån annan dag.

Finns det någon här i forumet som spelat in nån demolåt med EMU 0404, Audiophile 2496 eller Juli@?

Skulle vara intresserant att höra hurdan ljudbild respektive ljudkort producerar.

Jag tror inte du kan höra skillnad på korten... dem låter ungefär lika bra.

Använder 2496 och är mycket nöjd, så är antagligen Juli@ och Emu ägarna också :-)

Det som skiljer är väl vilka programvaror som är bundlade med korten.

Emu har en inbyggd DSP som kan avlasta din PC.

Postat (redigerat)

Ursäkta att jag är lite ivrig och nyfiken men det är ganska spännande med ett nytt ljudkort.

Kortet som jag kör med nu vill hellre plocka in kosmisk strålning än ljudvågor. (kan inte sluta med att peta på mitt nuvarande kort, den förtjänar pisk 😉)

😕

Det verkar som att 2496:an vore att föredra med tanke på drivrutinerna, Juli@ är lite för mycket för mig nu när jag tänker efter.. kommer att utveckla på denna tråd sen framöver.

Redigerat av Makkara

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.