Jump to content
Annons

Läs innan du bygger din DAW!

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Jag tycker att alla som ska bygga sin egen studiodator bör läsa den här tråden som en moderator på Nuendo forumet skrev. Även om han främst tänker att datorn skall användas till nuendo är det väldigt bra grunder för personer som ska köra ProTools, Cubase osv...

http://forum.nuendo.com/phpbb2/viewtopic.php?t=7386

Betänk att inte ALLA stabila datorkonfigurationer omnäms i inlägget!!!

Enjoy.

Annons
Postat (redigerat)

ja... såg efter att jag postat att den var skriven längesen... Men det ger ändå ganska bra info om vad man bör tänka på innan man börjar bygga... t.ex specs till nätagg.

Sen bör väll alla kolla in Core2Duo Conroe processorerna innan dom bestämmer sig =)

Redigerat av thrinithan
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

jaja inget nytt där utan mer av det som redan sagts! skaffar du en maskin (pc) som ska göra nåt mer än bara vara dator utan mening så behöver du kunskap annars är du dömd eller skaffa en MAC!!!

Postat

jag tänkte som så, att även om det är sagt flera hundra gånger så kommer det ju alltid nytt folk som inte hörde den femhundratolfte gången man sa det... så det är ju inte direkt skadligt för dem att läsa det där så att dom också efter lite forskande kan bygga en egen dator.

Spectre (oregistrerad)
Postat

ja nätaggregatet verkar ju vara en förbisett komponent. Jag håller på att plocka ihop nya delar till min nya burk från komplett.se, detta är var jag står för tillfället. Om någon har något tips eller invändning så får ni gärna skriva nån rad, tex beträffande RAMminnet, PSU'n eller hårddiskarna. Ska till två DVD-enheter till detta som jag inte behörver köpa. Själv tycker jag Sumsung-diskarna är himla grejt. (artikelnr är från komplett.se)

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe (Artikelnr: 321774)

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (Artikelnr: 322633)

Grafikkort: PowerColor Radeon X1600XT (Artikelnr: 316175)

RAMminne: Crucial DDR2 PC5300 2048MB (Artikelnr: 312372)

Hårddisk1: Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 (Artikelnr: 320128)

Hårddisk2: Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 (Artikelnr: 313322)

Chassi: Antec Performance One P180 Miditower (Artikelnr: 311800)

PSU: Seasonic S12 Nätaggregat 430W (Artikelnr: 314765)

Antec-chassit verkar ju ha mycket bra möjligheter att få bra luftgenomströmmning och anständig temp.

// Spectre

Postat (redigerat)

jag kan göra en lista över vad jag ska köpa... men jag ser inte direkt nått fel i dina grejjer:

Antec Performance P180

Hiper Type-R 480W

Intel Conroe Core2Duo E6600 2.4Ghz 4Mb Cache

ASUS P5B Deluxe WiFi-AP Chipset 965

Corsair DDR2 PC4600 800Mhz 4096MB (2 paket matchade 2x1024MB)

4st Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB Cache

ASUS GeForce 7300GT SILENT

Angående Antec chassit har jag det redan hemma medan jag väntar på att få moderkorte, minne och CPU så jag har skruvat dit nätagget och hårddiskarna... Förbered dig på att spendera riktigt med tid innan du får till kabeldragningen ordentligt. Om du vill så kan jag skicka bilder åt dig och ge dig lite tips eftersom min kabeldragning i stort sett är färdig =P RIKTIGT RIKTIGT bra kvalitet är det på chassit om du frågar mig 🙁

Om man gillar att omsorgsfullt planera och dra kablar (vilket jag gör) i ett chassi för att få allting snyggt och prydligt.. så är detta rätt chassie för dig =P

Redigerat av thrinithan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.