Jump to content
Annons

Hur spela amiga tracker låtar i XP?


BozoB

Recommended Posts

Hallå...

Googlade just mitt eget namn för skojs skull och hittade till min stora fasa/förvåning ca 15-20 år gamla låtar som jag gjorde på amiga i Pro-/Noise-/Sound-/Heart-tracker. Kruxet är att de är i amiga format alltså de heter typ mod.namn eller fst.namn. Det skulle vara skitkul att höra dem men hur fasiken ska jag lyckas spela dem med min PC?

Har ju inte amigan kvar. 😉

Om nån höll på å göra musik i demo/crack grupper på 80talet så heter siten Amiga Music Preservation och länken blir http://amp.dascene.net/home.php

Hoppas nån har svaret på min fråga.

/

Boze

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo, tack.. med modplugplayer fick jag igång mod. låtarna...

fst. låtarna som är gjorda i fasttracker har jag fortfarande inte fått igång.. men ska testa strax med deliplayer...

Vicken jäkla nostalgitripp!!!

grymt.

tack så mkt.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det var nog inte så svårt som jag ville få det till... fick för mig att man skulle behöva nån slags Amigaemulator osv...

riktigt kul att höra de gamla låtarna. Får nog leta upp min gamla Amiga å sen om den fungerar...

...på många sätt gjorde man nästan bättre musik på den tiden med 8 bitar, 4 kanaler(två i vänster två i höger), utan plugins osv...

Tack för hjälpen iaf.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Amigagurun kan bekräfta era funderingar.

Det är enkelt att döpa om dina låtar till *.mod-prefixet istället för att ha mod.#?-filnamnet som Amigatrackern automagiskt döpte dem till, dock så betyder inte det att vilken player som helst spelar de korrekt.

Som någon här nämnde tidigare så funkar de i Winamp m.m., men Winamp klarar föga att spela låtarna helt okej.

Jag rekommenderar, som någon här också nämnde tidigare, att du kör med Deliplayer 2. Den klarar allsköns amigaformat; dessutom så fixar den att packa upp de flesta format om du skulle t.ex. ha dem i lha-arkiv, eller om de är xpk- eller powerpacker-packade. Dessutom spelar den låtarna 100% korrekt; åtminstone har inte jag upptäckt några glitches i mina gamla samt andras gamla moduler.

DeliPlayer baseras förövrigt på gamla Amigamediaspelaren som heter DeliTracker.

Du lär nog ha hittat Deliplayer redan, men för dem som har liknande funderingar så finns programmet alltså att ladda ner här

Edit: Länken var visst redan postad, men den är värd att posta två gånger 😄

(När det här inlägget skrivs så verkar siten för tillfället nere dock 😆, men den kommer väl upp snart igen förhoppningvis...)

Mvh/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...