Jump to content
Annons

Spela in dynamisk sång!


lonewind

Recommended Posts

Jag tycker absolut inte att jag har koll på allt. Jag är en klåpare bakom spakarna och en ganska klumpig hobbysångare. Men jag vet att det inte är kraften som saknas och jag var ute efter inspelningstips tekniskt sett och inte en sånglektion. Jag har sjungit tillräckligt länge för att veta att det nog inte blir mycket bättre än så här. Min förhoppning är att lära mig spela in sång (inte min först och främst) bra.

Fast du måste ju förstå att om grundmaterialet inte är bra sjunget så kan du inte "mixa" fram ett bättre ljud rent ur sångteknisk aspekt.

När man spelar in sång vill man ju fånga personens röst så naturligt som möjligt och då är resultatet självklart beroende av hur bra teknik och känsla personen i fråga har.

Så på din fråga hur du spelar in sång så ställer man sig framför mikrofonen, ställer in en gainstruktur så sången inte distar och sen sjunger du eller den du ska spela in. Sjunger du starkare på ett parti drar du dig tillbaka lite från mikrofonen om du vet att det annars kommer dista. Du kan använda en svag kompressor som tar hand om eventuella oönskade toppar men helst om det går utan.

Ju renare insignal desto enklare för efterbearbetning.

Sen kan du ju läsa till dig en massor om hur du ska dämpa upp ditt rum för bästa möjliga akustiska klang men det finns redan massa trådar om det så där är en sökning på plats. 😑

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tycker absolut inte att jag har koll på allt. Jag är en klåpare bakom spakarna och en ganska klumpig hobbysångare. Men jag vet att det inte är kraften som saknas och jag var ute efter inspelningstips tekniskt sett och inte en sånglektion. Jag har sjungit tillräckligt länge för att veta att det nog inte blir mycket bättre än så här. Min förhoppning är att lära mig spela in sång (inte min först och främst) bra.

Fast du måste ju förstå att om grundmaterialet inte är bra sjunget så kan du inte "mixa" fram ett bättre ljud rent ur sångteknisk aspekt.

När man spelar in sång vill man ju fånga personens röst så naturligt som möjligt och då är resultatet självklart beroende av hur bra teknik och känsla personen i fråga har.

Så på din fråga hur du spelar in sång så ställer man sig framför mikrofonen, ställer in en gainstruktur så sången inte distar och sen sjunger du eller den du ska spela in. Sjunger du starkare på ett parti drar du dig tillbaka lite från mikrofonen om du vet att det annars kommer dista. Du kan använda en svag kompressor som tar hand om eventuella oönskade toppar men helst om det går utan.

Ju renare insignal desto enklare för efterbearbetning.

Sen kan du ju läsa till dig en massor om hur du ska dämpa upp ditt rum för bästa möjliga akustiska klang men det finns redan massa trådar om det så där är en sökning på plats. 🙂

Nu börjar jag bli trött på det här.

Jag är nog inte bara en amatör bakom spakarna utan även en klåpare med ord eftersom jag får så många trötta "stating the obvious" svar.

Vi lägger ned det här nu va.... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag bli trött på det här.

Jag är nog inte bara en amatör bakom spakarna utan även en klåpare med ord eftersom jag får så många trötta "stating the obvious" svar.

Vi lägger ned det här nu va.... 😑

Fast om det är så obvious varför gör du inte så från början då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man utan att vara otrevlig fråga varför du använder Melodyne på detta horribla vis? Du har ju en fin sångröst och sen förstör du den sådär 😑

Hade det varit en sångtagning som jag skulle ha använt hade jag inte kört melodyne så hårt.

Men jag kör alltid melodyne nuförtiden. Jag intonerar nämligen riktigt uselt men har samtidigt ytterst svårt för minsta lilla falsksång så då är det bekvämt med melodyne.

Alltså inte för att vara taskig på nåt vis men du säger att du intonerar riktigt uselt hur kunde då din sånglärare ge dig ett mvg?

Tycker att du skall posta en version utan gate, autotune, eq och kanske även utan kompressor för då är det kanske lättare att ge tips om vad som kan göras för att snygga till sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man utan att vara otrevlig fråga varför du använder Melodyne på detta horribla vis? Du har ju en fin sångröst och sen förstör du den sådär 😑

Hade det varit en sångtagning som jag skulle ha använt hade jag inte kört melodyne så hårt.

Men jag kör alltid melodyne nuförtiden. Jag intonerar nämligen riktigt uselt men har samtidigt ytterst svårt för minsta lilla falsksång så då är det bekvämt med melodyne.

Alltså inte för att vara taskig på nåt vis men du säger att du intonerar riktigt uselt hur kunde då din sånglärare ge dig ett mvg?

Tycker att du skall posta en version utan gate, autotune, eq och kanske även utan kompressor för då är det kanske lättare att ge tips om vad som kan göras för att snygga till sången.

Ah, nej tack. Tror jag undviker att bjuda på mer material att bli trampad på för.

Känns som att vad jag än säger så är någon snabbt framme och letar efter något att störa sig på. Faktiskt litegrann som de smått juvenila "flame wars" som dominerade mp3.coms forum för några år sedan när de fanns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man utan att vara otrevlig fråga varför du använder Melodyne på detta horribla vis? Du har ju en fin sångröst och sen förstör du den sådär 😑

Hade det varit en sångtagning som jag skulle ha använt hade jag inte kört melodyne så hårt.

Men jag kör alltid melodyne nuförtiden. Jag intonerar nämligen riktigt uselt men har samtidigt ytterst svårt för minsta lilla falsksång så då är det bekvämt med melodyne.

Alltså inte för att vara taskig på nåt vis men du säger att du intonerar riktigt uselt hur kunde då din sånglärare ge dig ett mvg?

Tycker att du skall posta en version utan gate, autotune, eq och kanske även utan kompressor för då är det kanske lättare att ge tips om vad som kan göras för att snygga till sången.

Ah, nej tack. Tror jag undviker att bjuda på mer material att bli trampad på för.

Känns som att vad jag än säger så är någon snabbt framme och letar efter något att störa sig på. Faktiskt litegrann som de smått juvenila "flame wars" som dominerade mp3.coms forum för några år sedan när de fanns...

Hmmm, problemet verkar vara att du har väldigt svårt att ta kritik! Men om du lägger upp en sångslinga som du själv inte är nöjd med kanske det inte är så konstigt att även andra tycker att saker i sången kan förbättras??? Annars förstår jag nog inte syftet med tråden!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man utan att vara otrevlig fråga varför du använder Melodyne på detta horribla vis? Du har ju en fin sångröst och sen förstör du den sådär 😑

Hade det varit en sångtagning som jag skulle ha använt hade jag inte kört melodyne så hårt.

Men jag kör alltid melodyne nuförtiden. Jag intonerar nämligen riktigt uselt men har samtidigt ytterst svårt för minsta lilla falsksång så då är det bekvämt med melodyne.

Alltså inte för att vara taskig på nåt vis men du säger att du intonerar riktigt uselt hur kunde då din sånglärare ge dig ett mvg?

Tycker att du skall posta en version utan gate, autotune, eq och kanske även utan kompressor för då är det kanske lättare att ge tips om vad som kan göras för att snygga till sången.

Ah, nej tack. Tror jag undviker att bjuda på mer material att bli trampad på för.

Känns som att vad jag än säger så är någon snabbt framme och letar efter något att störa sig på. Faktiskt litegrann som de smått juvenila "flame wars" som dominerade mp3.coms forum för några år sedan när de fanns...

jag tycker faktiskt att du verkar ganska trög.

eller, kanske mer som en snarstucken tonåring som inte klarar av att få någon kritik. vad du borde göra är att visa respekt för de människor som tar sig tid att lyssna på din inspelning, och komma med tankar och förslag på förbättringar.

om du inte klarar av det så har du faktiskt ingenting här att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man utan att vara otrevlig fråga varför du använder Melodyne på detta horribla vis? Du har ju en fin sångröst och sen förstör du den sådär 😆

Hade det varit en sångtagning som jag skulle ha använt hade jag inte kört melodyne så hårt.

Men jag kör alltid melodyne nuförtiden. Jag intonerar nämligen riktigt uselt men har samtidigt ytterst svårt för minsta lilla falsksång så då är det bekvämt med melodyne.

Alltså inte för att vara taskig på nåt vis men du säger att du intonerar riktigt uselt hur kunde då din sånglärare ge dig ett mvg?

Tycker att du skall posta en version utan gate, autotune, eq och kanske även utan kompressor för då är det kanske lättare att ge tips om vad som kan göras för att snygga till sången.

Ah, nej tack. Tror jag undviker att bjuda på mer material att bli trampad på för.

Känns som att vad jag än säger så är någon snabbt framme och letar efter något att störa sig på. Faktiskt litegrann som de smått juvenila "flame wars" som dominerade mp3.coms forum för några år sedan när de fanns...

Alltså varenda gång jag lagt upp musik här så får jag kritik och oftast är det om saker andra här tycker jag kan förbättra (det är väl det som är poängen med att lägga upp sin musik på ett forum med musiker o tekniker).

Vill jag bara få beröm så kan jag spela upp min musik för min mormor eller nåt för då får jag bara beröm.

Om vi skall kunna bedömma hur ett sångparti skall kunna bli bättre så är det ju inte så lätt att höra när det är autotunat o värsta gaten ligger o klipper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man utan att vara otrevlig fråga varför du använder Melodyne på detta horribla vis? Du har ju en fin sångröst och sen förstör du den sådär 😆

Hade det varit en sångtagning som jag skulle ha använt hade jag inte kört melodyne så hårt.

Men jag kör alltid melodyne nuförtiden. Jag intonerar nämligen riktigt uselt men har samtidigt ytterst svårt för minsta lilla falsksång så då är det bekvämt med melodyne.

Alltså inte för att vara taskig på nåt vis men du säger att du intonerar riktigt uselt hur kunde då din sånglärare ge dig ett mvg?

Tycker att du skall posta en version utan gate, autotune, eq och kanske även utan kompressor för då är det kanske lättare att ge tips om vad som kan göras för att snygga till sången.

Ah, nej tack. Tror jag undviker att bjuda på mer material att bli trampad på för.

Känns som att vad jag än säger så är någon snabbt framme och letar efter något att störa sig på. Faktiskt litegrann som de smått juvenila "flame wars" som dominerade mp3.coms forum för några år sedan när de fanns...

Alltså varenda gång jag lagt upp musik här så får jag kritik och oftast är det om saker andra här tycker jag kan förbättra (det är väl det som är poängen med att lägga upp sin musik på ett forum med musiker o tekniker).

Vill jag bara få beröm så kan jag spela upp min musik för min mormor eller nåt för då får jag bara beröm.

Om vi skall kunna bedömma hur ett sångparti skall kunna bli bättre så är det ju inte så lätt att höra när det är autotunat o värsta gaten ligger o klipper.

Jag var inte ute efter kritik baserat på personlig smak. Då hade jag gått på en audition eller lagt upp en låt i demosektion här (vilket jag gjort). Alla sorters kritik är bra för den hjälper en att utvecklas.

Men här var jag ute efter inspelningstips, hur man tämjer dynamisk sång utan att platta till den.

Klippet som ligger upp har varit helt utan autotune sen häromdagen. Gaten kan jag desvärre inte ta bort.

Däremot har jag nu börjat spelat in utan gate med gott resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat utan at nu och förstår inte varför du hade at från början?

Sedan att det är nivåskillnad (i volym) mellan vers o ref kan du kanske avhjälpa genom att dela upp de på två kanaler eller justera volymen manuellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat utan at nu och förstår inte varför du hade at från början?

Sedan att det är nivåskillnad (i volym) mellan vers o ref kan du kanske avhjälpa genom att dela upp de på två kanaler eller justera volymen manuellt?

Det blir nästa steg då att dela upp dem på två kanaler så jag slipper komprimera så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Den där EQ-inställningen verkar helt galen.

Du blåser på 12dB nere vid 80Hz? 😆

Testa att köra helt utan EQ.

Sen kan det ju vara bra att få veta vilken ratio kompressorn jobbar med. O vilka övriga inställningar. Här syns ju bara tröskelvärdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där EQ-inställningen verkar helt galen.

Du blåser på 12dB nere vid 80Hz? 😆

Testa att köra helt utan EQ.

Sen kan det ju vara bra att få veta vilken ratio kompressorn jobbar med. O vilka övriga inställningar. Här syns ju bara tröskelvärdet.

Det senaste jag spelade in gjorde jag helt utan eq och utan kompressor och det blev faktiskt det bästa hittills.

Jag tyckte också att den där eq ställningen verkade helt vrickad men faktum är att det låter riktigt bra med den.

Det där med kompressorn är en av de sämsta sakerna med toneporten, jag kan bara ställa treshold och gain. 😮

Spelar ju mindre roll när man kör utan kompressor. Det blir ju till att lägga ett separat spår för den starka sången men jag misstänker att det blir bäst så.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Den där EQ-inställningen verkar helt galen.

Du blåser på 12dB nere vid 80Hz?  😆

Testa att köra helt utan EQ.

Sen kan det ju vara bra att få veta vilken ratio kompressorn jobbar med. O vilka övriga inställningar. Här syns ju bara tröskelvärdet.

Det senaste jag spelade in gjorde jag helt utan eq och utan kompressor och det blev faktiskt det bästa hittills.

Jag tyckte också att den där eq ställningen verkade helt vrickad men faktum är att det låter riktigt bra med den.

Det där med kompressorn är en av de sämsta sakerna med toneporten, jag kan bara ställa treshold och gain. 😮

Spelar ju mindre roll när man kör utan kompressor. Det blir ju till att lägga ett separat spår för den starka sången men jag misstänker att det blir bäst så.

Vad spelar du in i för program?

Det måste ju finnas nån vettig kompressorplug att lägga på i efterhand istället.

Det finns nästan inget användbart i röstväg nere vid 80 Hz om du inte heter Barry White ( o han e ju döö ) o du låter inte som barry White.

Däremot kan du pröva att kapa lite vid 300-500 Hz o öka lite vid 4-5 kHz. Lite = c:a 3dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du ska köra så hårt med EQ:n överhuvudtaget... Att gaina 12 dB är ganska mycket, och att dra på så hårt ger ofta inget speciellt naturligt sound (eller så tyder det på att man kanske inte har så bra grundmaterial att arbeta med som man borde)...

Upplever du din röst som nasal eller att du inte får till soundet på den vid inspelning, kan du testa att rikta micken mer nedåt eller uppåt för att ändra vad som fångas upp en smula... Good luck

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där EQ-inställningen verkar helt galen.

Du blåser på 12dB nere vid 80Hz?  😄

Testa att köra helt utan EQ.

Sen kan det ju vara bra att få veta vilken ratio kompressorn jobbar med. O vilka övriga inställningar. Här syns ju bara tröskelvärdet.

Det senaste jag spelade in gjorde jag helt utan eq och utan kompressor och det blev faktiskt det bästa hittills.

Jag tyckte också att den där eq ställningen verkade helt vrickad men faktum är att det låter riktigt bra med den.

Det där med kompressorn är en av de sämsta sakerna med toneporten, jag kan bara ställa treshold och gain. 🙂

Spelar ju mindre roll när man kör utan kompressor. Det blir ju till att lägga ett separat spår för den starka sången men jag misstänker att det blir bäst så.

Vad spelar du in i för program?

Det måste ju finnas nån vettig kompressorplug att lägga på i efterhand istället.

Det finns nästan inget användbart i röstväg nere vid 80 Hz om du inte heter Barry White ( o han e ju döö ) o du låter inte som barry White.

Däremot kan du pröva att kapa lite vid 300-500 Hz o öka lite vid 4-5 kHz. Lite = c:a 3dB.

Cubase SX3.

I efterhand brukar jag alltid komprimera en del. Det har jag en mycket bra plugg för.

Nä, det där om 80Hz stämmer nog mycket bra.

Jag håller just nu på med en annan inspelning som jag tror att jag har lyckats ganska bra med. Jag ska strax mixa den så det ska bli intressant hur det låter. Grundmaterialet är jag helt nöjd med och det är tack vare tipsen jag har fått här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte någon som råkar ha någon bra eq inställning för piano?

Jag vet att det här är ett dåligt tips, men lyssna.

Vad du kan göra är att bestämma dig för vilken del av pianot som är viktigast i mixen. Har du en liten trevande slinga högt upp på pianot kanske du vill fokusera pianots diskant för att undvika mullrig bas men ändå kunna pressa upp pianots volym så slingan hörs. Kanske en EQ-shelf på +3dB vid 1KHz?

Har du ett kraftigt pianokomp som är tänk att göra känslan av musiken "större" och kraftfullare kan det vara en idé att köra en ganska rak frekvenskurva, ELLER så kan du göra något jag brukar göra. Kopiera pianoinspelningen på två spår, och lägg två olika EQ på dem. Panorera åt båda hållen och på den till vänster boostar du basen på pianot, med en inte särskilt brant slope, och tvärtom på den till höger. Så att de möts i mitten. Då får man lite känslan av att sitta vid pianot själv.

Ett tips är att Ta tag i ett handtag på en typisk parametrisk EQ-plugg med tvåaxligt fönster (antagligen är den i Cubase det, men jag vet inte.) Höj sedan upp extremt mycket, kring 10-12dB och dra handtaget fram och tillbaka över frekvensspektrat. Se var du hittar det ljud som du mest vill framhäva på det spåret, och dra sedan ner till +-0dB. Sen ökar du successivt tills du hör det du vill höra lagom mycket, och sen sänker du lite (för "lagom" vid mix är nästan alltid för mycket efter 20 lyssningar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte någon som råkar ha någon bra eq inställning för piano?

Jag vet att det här är ett dåligt tips, men lyssna.

Vad du kan göra är att bestämma dig för vilken del av pianot som är viktigast i mixen. Har du en liten trevande slinga högt upp på pianot kanske du vill fokusera pianots diskant för att undvika mullrig bas men ändå kunna pressa upp pianots volym så slingan hörs. Kanske en EQ-shelf på +3dB vid 1KHz?

Har du ett kraftigt pianokomp som är tänk att göra känslan av musiken "större" och kraftfullare kan det vara en idé att köra en ganska rak frekvenskurva, ELLER så kan du göra något jag brukar göra. Kopiera pianoinspelningen på två spår, och lägg två olika EQ på dem. Panorera åt båda hållen och på den till vänster boostar du basen på pianot, med en inte särskilt brant slope, och tvärtom på den till höger. Så att de möts i mitten. Då får man lite känslan av att sitta vid pianot själv.

Ett tips är att Ta tag i ett handtag på en typisk parametrisk EQ-plugg med tvåaxligt fönster (antagligen är den i Cubase det, men jag vet inte.) Höj sedan upp extremt mycket, kring 10-12dB och dra handtaget fram och tillbaka över frekvensspektrat. Se var du hittar det ljud som du mest vill framhäva på det spåret, och dra sedan ner till +-0dB. Sen ökar du successivt tills du hör det du vill höra lagom mycket, och sen sänker du lite (för "lagom" vid mix är nästan alltid för mycket efter 20 lyssningar.)

Kanon... Det var ett par idéer att kika på.

Tusen tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att Ta tag i ett handtag på en typisk parametrisk EQ-plugg med tvåaxligt fönster (antagligen är den i Cubase det, men jag vet inte.) Höj sedan upp extremt mycket, kring 10-12dB och dra handtaget fram och tillbaka över frekvensspektrat. Se var du hittar det ljud som du mest vill framhäva på det spåret, och dra sedan ner till +-0dB.

Gör likadant om du vill leta upp det som låter illa fast sedan när du hittat det så sänker du det området ex antal decibel.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är inte någon som råkar ha någon bra eq inställning för piano?

Alltså... lite grann är det ju så att EQ använder man för att kompensera 'dåliga' ljudupptagningar. Ta bort oönskade frekvenser, eller öka det som man tycker fattas. En bra inspelning behöver sällan eq:as.

Inställningen på EQ:n hänger helt o hållet på hur det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte någon som råkar ha någon bra eq inställning för piano?

Alltså... lite grann är det ju så att EQ använder man för att kompensera 'dåliga' ljudupptagningar. Ta bort oönskade frekvenser, eller öka det som man tycker fattas. En bra inspelning behöver sällan eq:as.

Inställningen på EQ:n hänger helt o hållet på hur det låter.

Jag kanske har förstått saker och ting fel men är det inte meningen att man ska försöka ge varje instrument en plats i mixen med hjälp av eq?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte någon som råkar ha någon bra eq inställning för piano?

Alltså... lite grann är det ju så att EQ använder man för att kompensera 'dåliga' ljudupptagningar. Ta bort oönskade frekvenser, eller öka det som man tycker fattas. En bra inspelning behöver sällan eq:as.

Inställningen på EQ:n hänger helt o hållet på hur det låter.

Jag kanske har förstått saker och ting fel men är det inte meningen att man ska försöka ge varje instrument en plats i mixen med hjälp av eq?

Nej du har inte alls fattat fel, visst använder man EQ för att ge olika instrument egna "platser" i frekvensspektrat. Att använda EQ enbart på halvdåligt inspelade ljud känner jag inte alls igen, blir nog inget vidare i en mix med flera olika instrument om alla har rak frekvenskurva mellan 20Hz-20kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte någon som råkar ha någon bra eq inställning för piano?

Alltså... lite grann är det ju så att EQ använder man för att kompensera 'dåliga' ljudupptagningar. Ta bort oönskade frekvenser, eller öka det som man tycker fattas. En bra inspelning behöver sällan eq:as.

Inställningen på EQ:n hänger helt o hållet på hur det låter.

Jag kanske har förstått saker och ting fel men är det inte meningen att man ska försöka ge varje instrument en plats i mixen med hjälp av eq?

Nej du har inte alls fattat fel, visst använder man EQ för att ge olika instrument egna "platser" i frekvensspektrat. Att använda EQ enbart på halvdåligt inspelade ljud känner jag inte alls igen, blir nog inget vidare i en mix med flera olika instrument om alla har rak frekvenskurva mellan 20Hz-20kHz.

Tack!

Skönt med lite ordning och reda!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är inte någon som råkar ha någon bra eq inställning för piano?

Alltså... lite grann är det ju så att EQ använder man för att kompensera 'dåliga' ljudupptagningar. Ta bort oönskade frekvenser, eller öka det som man tycker fattas. En bra inspelning behöver sällan eq:as.

Inställningen på EQ:n hänger helt o hållet på hur det låter.

Jag kanske har förstått saker och ting fel men är det inte meningen att man ska försöka ge varje instrument en plats i mixen med hjälp av eq?

Återigen: det beror precis på hur det låter, hur du spelar in från början, och vad du ska ha tillsammans i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är inte någon som råkar ha någon bra eq inställning för piano?

Alltså... lite grann är det ju så att EQ använder man för att kompensera 'dåliga' ljudupptagningar. Ta bort oönskade frekvenser, eller öka det som man tycker fattas. En bra inspelning behöver sällan eq:as.

Inställningen på EQ:n hänger helt o hållet på hur det låter.

Jag kanske har förstått saker och ting fel men är det inte meningen att man ska försöka ge varje instrument en plats i mixen med hjälp av eq?

Nej du har inte alls fattat fel, visst använder man EQ för att ge olika instrument egna "platser" i frekvensspektrat. Att använda EQ enbart på halvdåligt inspelade ljud känner jag inte alls igen, blir nog inget vidare i en mix med flera olika instrument om alla har rak frekvenskurva mellan 20Hz-20kHz.

Fast nu är du ute o cyklar lite.

Vilken elbas har det raka spektrat från 20 Hz till 20 kHz?

Vilken blockflöjt har det?

Vilken akustisk gitarr eller vilken sång har det?

De flesta instrument (o sång) har sitt speciella huvudsakliga frekvensområde.

Ibland krockar de dock, t ex elbas o bastrumma, eller elbas o pianots lägre toner, men det är definitivt inte detsamma som att man måste karva ut varje instrument i en mix. Här hänger det lite på hur en låt är arrad o instrumenterad.

Får man en rak frekvenskurva från 20Hz till 20 kHz på alla instrument har man gjort nåt katastrofalt fel vid inspelningen, om det ens är möjligt att uppnå 😆 .

Skär man lite för mycket så kapar man oxå bort en del av olika instruments övertoner. Inte alltid önskvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man en rak frekvenskurva från 20Hz till 20 kHz på alla instrument har man gjort nåt katastrofalt fel vid inspelningen, om det ens är möjligt att uppnå 😆 .

om ja minns fysiken rätt, så skulle intrumenten låta lika om man hade en rak kurva från 20hz - 20khz. Alltså, om man skulle kunna spela endast tex frekvensen 450 hz, så låter ju den exakt lika på alla instument, det är ju kombinationen av övertoner, och volym förhållanden mellan dessa som ger ett intrument dess klang, eller? fasst nu va de ju inte d den här tråden handla om, så stunt samma..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.