Jump to content
Annons

min trummix, behöver feedback


Popfarmor

Recommended Posts

Håller på med att spela in mitt bands nya skiva/demo. Sitter och filar med trummorna. Har lagt lite kompressorer, eq och reverb på grejerna men det känns som jag har kommit till en punkt då jag inte kommer så mkt längre, idéerna börjar ta slut 😄 Därför vore det trevligt med lite feedback på det jag mixat. Slänger upp en fil nedan. Tack på förhand!

Trummix1

Trummor+rhodes&gitarr

EDIT: Laddade upp en fil med lite instrument nu också så ni hör sammanhanget

Redigerat av Popfarmor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är svårt att säga nåt om trummixen när det bara är trummor... Det viktiga är ju hur trummorna låter i resten av mixen, tillsammans med alla andra instrument.

Så släng upp en fil då det åtminstone är gitarr och bas också så ska jag ge dig lite feedback 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att säga nåt om trummixen när det bara är trummor... Det viktiga är ju hur trummorna låter i resten av mixen, tillsammans med alla andra instrument.

Så släng upp en fil då det åtminstone är gitarr och bas också så ska jag ge dig lite feedback 🙁

Ja, gör gärna det! Tycker också att det blir svårt att ge tips annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att virveln ligger lite väl högt i förhållande till de andra trummorna. Om du vill dra ner den eller dra upp de andra är nog mest en smaksak! Pröva båda vetja och kolla hur det låter. Det är även någt med soundet på virveln som jag inte tycker låter helt bra. Lite, lite burkigt på något sätt. Skulle vilja att den blev lite "klarare". Kanske räcker med att lyfta fram lite mer diskant bara? Att jag tycker så här kan bero på att basen är så "basig" (om du förstår vad jag menar) och detta tillsammans med virveln gör det hela lite dovt. (Detta är nog iofs en högst personlig smaksak, kan ju även bero på vilka högtalare man lyssnar i) Kicken kanske skulle kunna höjas lite, lite också! Annars tycker jag att det funkar bra med trumarret och trumljudet!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag saknar "klipp" i kaggen. Man hör den men den utmärker sig inte. Fast jag är en sån som vill ha en tydlig virvel och kagge. Annars låter det bra. Kanske kan du prova att höja precussion något också - men åter igen jag gillar sånt och vill att sådant ska märkas.

Men som sagt överlag låter det schysst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lek lite mer med kompressorn, försök att få lite attack på trummorna, så att det låter som att du tar i när du slår, just nu låter det som att du smeker dem. Kicken hörs inte, eller är det virveln som är för hög.... Testa att bussa ut hela trumsettet till ett gruppspår med en kompressor på, (ej Overhead och hihat) och lek lite med den, se upp så att du inte suger allt liv ur dem bara. Sikta på en kompression på upp till 6 dB, inte mer, alltså 6 dB peak reduction.

Annars tycker jag du har gjort ett bra jobb med Eq och sånt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lek lite mer med kompressorn, försök att få lite attack på trummorna, så att det låter som att du tar i när du slår, just nu låter det som att du smeker dem. Kicken hörs inte, eller är det virveln som är för hög.... Testa att bussa ut hela trumsettet till ett gruppspår med en kompressor på, (ej Overhead och hihat) och lek lite med den, se upp så att du inte suger allt liv ur dem bara. Sikta på en kompression på upp till 6 dB, inte mer, alltså 6 dB peak reduction.

Annars tycker jag du har gjort ett bra jobb med Eq och sånt där.

Ajt ska prova det. Tack för tipset

Link to comment
Dela på andra sajter

Virveln är som många säger lite stark. Annars är det ju ett skönt sound du rattat till tycker jag. Däremot så delaya congasarna lite. Fan va han stressar på dom sista två åttondelarna i mönstret. Förstör hela svänget och får trummisen att låta otajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Virveln är som många säger lite stark. Annars är det ju ett skönt sound du rattat till tycker jag. Däremot så delaya congasarna lite. Fan va han stressar på dom sista två åttondelarna i mönstret. Förstör hela svänget och får trummisen att låta otajt.

Ok. Ska se om jag kan få congas att sitta ihop lite tajtare med trumkompet. Tack för responsen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...