Jump to content
Annons

Är Pro Tools LE omöjligt på HP Pavillion t671?


lido hotel

Recommended Posts

Har en HP Pavilion t671, Pentium® 4, 3,20 GHz, 1,50 BG Ram, som jag använder till videoredigering (Adobe Premiere Pro). Fungerar utmärkt. Försöker nu få MBox 2/Pro Tools LE 7 att funka - jag ska redigera ett radioprogram som sedan ska slutmixas på Pro Tools LE på SR.

Installation av programmet går bra, import av ljudfiler går bra, allt tycks fungera... MEN det gör det inte... efter någon/några minut(er) på playback stannar det alltid upp:

"The operating system held off interupts for too long. If this occurs frequently, try increasing the "H/W Buffer Size" in the Playback Engine panel. (-6086)"

Jag har naturligtvis testat det. Ingen skillnad. Har testat mycket mer, ändrat det ena och andra i datorn, installerat ServicePack 2, uppgrqaderat Pro Tools LE från 6.8.1 till 7, prioriterat bakrundstjänster och systemcasche osv. Allt möjligt som rekomenderas av Digidesign. Samma problem hela tiden.

Är det helt enkelt så att MBox/Pro Tools LE inte kan funka med min dator? I en undermeny på datorn har jag hittat något om Intel®915G, som alltså INTE är kompatibelt, skriver Digidesign och hänvisar till Intel. Intel för en avancerad diskussion om detta chipset som jag inte riktigt förstår men det tycks gå ut på att helst använda ett annat chipset (= annan dator?) eller kanske kan problemet mildras med en USB- höghastighetshub(?) från 3:e partstillverkare(?).

Frågor: Kan jag på något sätt få Pro Tools LE att fungera med min dator? Kan jag ändra något i inställningen på min dator, kanske något i "Intel®915G" så det fungerar? Eller byta ut det? Är det troligt att felet ligger där ö h t? Eller måste jag köra PT LE på en annan dator?

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svar på min egen fråga:

Hej Lido Hotel!

Det är inte säkert du måste byta dator! Hittade följande sida på nätet

http://www.sweetwater.com/sweetcare/ts/det...053&keyword=ATI

Där står bland annat:

Incompatible: (*see below)

Intel 915G

Intel 915P

Intel 925X

* If you have a chipset listed as incompatible, there is a likely solution to this problem, Digidesign reports high success rates with this.

The solution is to purchase a USB powered hub and plug only the MBox into it and then into your computer. The hub MUST be a POWERED hub (which has a wall-wort power supply) AND be running in POWERED mode, not just drawing power off the computer's USB port.

Also, a side note, since the MBox does not need or require the high-speed USB 2.0, it does not matter if the USB hub is normal speed USB 1.1 or high-speed USB 2.0, either will work fine. But, since the price difference of getting the 2.0 is very small, if you might want 2.0 in the future for any other uses, it might be a good idea to go with the high-speed 2.0 hub.

Så det är bara att köpa en powered USB hub och testa, kostar kanske 200 kr på Clas Ohlson. Visst, det vore bra höra från någon som testat och vet mer - om det hjälper, vilken hub, märke osv.

Själv har jag inte testat (naturligt eftersom jag är samma person som frågar och svarar!). Vet också att du redan har 7 st USB utgångar på din dator så lite fånigt blir det ju med en hub som ger dig ännu fler utgångar. Men fungerar det efteråt så är det väl värt det?

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det!

Ska genast åka och köpa en powered USB hub, på öppet köp om det går, eftersom jag fortfarande tvivlar på att det kommer att funka efter tre veckors tröstlösa försök med allt möjligt. Återkommer med svar om hur det gick.

Är det ingen annan som haft samma problem och kanske löst det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har haft ett liknande problem med min PodXT - fast mitt problem var att det blev utbrott av vitt brus och klick när jag körde Poden som inspelningsenhet direkt via USB. Finns flera varianter/förklaringar till varför bl a chipset och annat. Rekommenderades åxå att skaffa en USB-hubb med xtern strömförsörjning och det avhjälpte problemet. Jag fick dock en något högre latency men enda problemet är att det tar 5 sekunder extra innan inspelning startar, när man sedan väl börjat spela in så går det mer eller mindre i realtid.

Jaja, vet inte om detta är relevant men det hjälpte i detta fallet. Köpte en d-link USB-hubb hos datorbutiken.se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt få svar. Tack!

Den USB-hubb du köpte Hellpig verkar vara ungefär en sådan jag ska försöka testa idag. Cyklar väg snart och skaffar en liknande på någon butik. det verkar ju vara den enklaste lösningen även om jag inte gillar att ha ytterligare en extern del till datorn och som sagt var redan har 7 st. usb utgångar på datorn.

Länken du hänvisar till knudan är nog bra också, har just nu lite svårt hänga med på engelskan, och resonemanget, ska läsa det igen senare.

Tack båda två för svar!

Undrar om någon annan som kör MBox/Pro Tools LE på "inkompatibelt" Intel-chipset hittat lösning och hur det nu fungerar? Skriv gärna och berätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läget är följande:

Köpte en powered hubb: "i-mini crystal 4 Port HUB" -for mac +PC på macforum (fick öppet köp, och tesmöjlighet, vänligt).

installerade hubben och MBoxen på hubben. När jag sedan startade Pro Tools kom följande meddelande upp:

"DAE error - 1115 was encountered". Vad betyder det?

det gick inte att öppna pro tools.

försökte en annan väg, inifrån "Alla program" tror jag det var. då öppnade det men svarade inte på kommando och färgen på ljudfilen var nedsläckt.

jag avinstallerade hela digidesign. starade om, installerade om igen (säkert 30:e gången)

startade om. öppnade. då sas det att jag inte kan köra two sesssioner på en gång! (trodde jag avinstallerat, det har jag ju).

Öppnade en annan väg och kom in i programmet. Det stod åter meddelande om DAE error. kom ändå på nåt sätt in i programmet. importerade. det lät hemskt, fruktansvärt distat och en puls som pågår med ungefär två slag i sekunden. (förr har det aldrig varit fel på ljudkvaliteten). dessutom kom samma felmeddelande som förr upp efter några sekunder "...increase H/W buffer..." osv. Bara att felmeddelandet nu hade en annan siffra efter sig.

på nåt sätt verkar det bland annat som att jag nu har två Pro Tools i datorn trots att jag avinstallerat. det ena, via genvägen går inte att öppna pga DAE error osv. det andra låter hemskt.

inte bra alltså. inte alls. hjälp mig gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

svarar mig själv igen:

de dubbla sessionerna av pro tools berodde nog på att jag inte tömt papperskorgen ordentligt, det låg lite skräp från den gamla installationen kvar där.

Alltså ändå: Problemet med hubben är att det hela bara blivit värre än förut, låter hemskt nu och fortfarande verkade ju felmeddelandet komma upp den korta tid jag körde pro tools. Det verkar alltså inte vara lösningen för min del att ha en powered hubb till datorn.

hm...

ska kolla det där "knudan" tipsade om... det verkade ha med videokortet att göra som jag minns det. fast ärligt talat vet jag inte ens vad för videokort jag har i datorn och hur man ställer om det.

vet bara att video fungerar utmärkt att redigera på datorn och är glad för det eftersom jag främst är filmare (inte datatekniker som jag nu prövat på några veckor). men jag vill och måste ha igång pro tools, eftersom jag ska göra ett radioprogram. helst vill jag ha det på samma dator så jag kan flytta filer fritt mellan filmljud och annat från min minidisk.

men kanske är det den enda lösningen att köra pro tools LE på en helt annan dator. som är kompatibel? jag kan låna en Sony Vaio. om det nu funkar på den?

pro tools LE och MBox verkar ju väldigt svårt att igång. kräver rätt mycket liksom... Fast det är ett bra program när det väl rullar, det vet jag. det rullade fint på macen jag lånade från Sveriges Radio vid förra programmet jag gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absurbt!

efter snart en månads frustrerande slit med Pro Tools LE på min stationära HP-dator (välskött, kraftfull, ren- har aldrig ens varit uppkopplad på nätet...), där jag försökt testa alla möjliga avancerade ändringar i inställningar, m m, så testade jag att köra mitt Pro Tools LE 7/MBox 2 på en annan dator.

en lånad Sony Vaio bärbar dator - nedlusad med antivirusprogram och virus, körd på nätet dagligen, allmänt känd som seg... Jag brydde mig inte ens om att föja något av Digidesigns krav på inställningar på datorn. strundtade i det. bara installerade Pro Tools Le och MBox...

och... det bara rullar!

kul!- så nu kan jag göra mitt program, jag får låna Vaion ett tag.

trist- att Pro Tools inte funkade med min dator, jag ville och trodde det...

gissar att problemet är att den har just fel chipset - Intel 915G... som jag varit inne på tidigare.

så svaret på min inledande fråga tycks vara: Nej! HP Pavilion t671 funkar inte ihop med Pro Tools LE/Mbox 2. Enda vettiga lösningen är: byt dator! (eller program)

Slut på denna historia (om nu ingen har nåt mer att tillägga).

tack till er som läste och/eller brydde er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...