Jump to content
Annons

Är jag den enda som blundar?


MindWarp

Recommended Posts

Flera kompisar kommer till mig och vill ha åsikter etc om deras musik, deras sånginsaster etc, och tycker jag är "otrevlig" då jag blundar och "sluter ögonen" för att lyssna ordentligt. Sen säger jag precis det jag tycker. Då blir dom förbannade, eller vill diskuttera. Hur brukar ni göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju lättare att koncentrera sig på lyssningen om man blundar och alltså slipper alla förvirrande synintryck. Så gör nog de flesta som verkligen VILL lyssna... Det är bättre att alltid vara ärlig - för annars får man ha ett j-t bra minne... 🙁 De flesta vill ha konstruktiv kritik, så det ger inget att bara säga att det låter skit, utan man ska alltid motivera det i så fall och komma med förslag på vad som borde ändras för att DU ska uppskatta musiken. De som bara vill få reda på att det låter skitbra vill förstås inte alls ha någon kritik, utan bara bekräftelse på hur "fantastiska" de är - och då kan de bli förbannade för minsta lilla negativa ord om någon detalj. Det kan vara en svår balansgång, så man får försöka känna av i förväg vad de är ute efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera kompisar kommer till mig och vill ha åsikter etc om deras musik, deras sånginsaster etc, och tycker jag är "otrevlig" då jag blundar och "sluter ögonen" för att lyssna ordentligt. Sen säger jag precis det jag tycker. Då blir dom förbannade, eller vill diskuttera. Hur brukar ni göra?

fråga dem varför de kommer till dig om dom inte vill att du ska vara ärlig... låter märklit tycker jag...

otrevligt att blunda? då måste du vara väldigt otrevlig när du sover... om du inte sover med öppna ögon försås... 😆🙁

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att du blundar och att de blir förolämpade av det var ju bara störtlöjligt. Har du förklarat varför du blundar? Vad säger de då? Och som sagt...Att dem vill disskutera om du sågar deras senaste hit är kanske inte så konstigt men att de blir förbannade är ju bara otacksamt.

Nä, det här låter knepigt. Säg åt dina kompisar på skarpen. Och tvinga dem att bjuda på sockerkaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lättare att koncentrera sig på lyssningen om man blundar och alltså slipper alla förvirrande synintryck. Så gör nog de flesta som verkligen VILL lyssna... Det är bättre att alltid vara ärlig - för annars får man ha ett j-t bra minne... 🙁 De flesta vill ha konstruktiv kritik, så det ger inget att bara säga att det låter skit, utan man ska alltid motivera det i så fall och komma med förslag på vad som borde ändras för att DU ska uppskatta musiken. De som bara vill få reda på att det låter skitbra vill förstås inte alls ha någon kritik, utan bara bekräftelse på hur "fantastiska" de är - och då kan de bli förbannade för minsta lilla negativa ord om någon detalj. Det kan vara en svår balansgång, så man får försöka känna av i förväg vad de är ute efter...

Just så, det är lättare att lyssna om man blundar och koncentrerar sig. Jag burkar dessutom sägas till vederbörande att sätta bas och diskant i "mitten", det är sällan poppis eftersom deras musik bygger på just detta.... Givetvis försöker jag vara så rättvis jag kan, men jag är trots allt en glad amatör.

Att kritisera ett newbe-band är känsligt och sånt vill jag personligen inte göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

otrevligt att blunda? då måste du vara väldigt otrevlig när du sover... om du inte sover med öppna ögon försås...

Hahahhaaaa.. Jag är som en torktumlare när jag sover, fast inte riktigt lika het, men nästan.... 🙁 Och ögonen är stängda och jag är ruskigt trevlig. Thank you.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, en del människor tål inte kritik, så är det väl bara. Jag har själv lirat ihop med en och annan sådan nisse. Min gamla trummis var en sån där kille som bara äääälskade att spela demos för var enda människa som han träffade. Helst ville han få med sig en råmix från studion (om det så bara var trummorna lagda) för att spela upp för hela världen... om någon sa något negativt så blev han som ett åskmoln. 😎

Men man kan även vända på kakan och säga att många människor klarar inte av att ge kritik på ett sanningsenligt sätt. Där jag bodde förr fanns det ett tjejband och när de lirat ihop ett halvår gav de ut en egen CD. De var inte särskilt duktiga men i musikkretsarna på tiden fanns det bara en person som "vågade" säga att inte lät bra (jag, så klart). 😄

Edit:

Och för att svara på frågan; ja, jag blundar också om jag verkligen vill lyssna. 🙂

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Det här är 2 frågor i en tycker jag.

Att folk blundar när dom ska lyssna på musik som man spelar upp för dem är en sak som stör mig kraftigt. För mig är blundandet nåt som passar till viss sorts introvert/lugn/meditativ musik men till det mesta passar det inte. Man sitter väl för katten inte och blundar när man lyssnar på en Meshuggahlåt eller? Även därför jag blir frustrerad på konserter för om jag diggar musiken så vill jag röra mig till den men när andra runtomkring sitter som statyetter så skär det sig och folk börjar stirra.

Mest störd blir jag när folk blundar till klassisk musik eftersom de på nåt sätt utgår från att det ska vara fint och lugnt. Fördoms fullt i min värld.

Konstruktiv kritik däremot måste man kunna ta. Om man frågar så måste man ju inse att det kan bli negativ kritik och vill man inte få sån så får man ju ge katten i att fråga

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Det här är 2 frågor i en tycker jag.

Att folk blundar när dom ska lyssna på musik som man spelar upp för dem är en sak som stör mig kraftigt. För mig är blundandet nåt som passar till viss sorts introvert/lugn/meditativ musik men till det mesta passar det inte. Man sitter väl för katten inte och blundar när man lyssnar på en Meshuggahlåt eller? Även därför jag blir frustrerad på konserter för om jag diggar musiken så vill jag röra mig till den men när andra runtomkring sitter som statyetter så skär det sig och folk börjar stirra.

Mest störd blir jag när folk blundar till klassisk musik eftersom de på nåt sätt utgår från att det ska vara fint och lugnt. Fördoms fullt i min värld.

Konstruktiv kritik däremot måste man kunna ta. Om man frågar så måste man ju inse att det kan bli negativ kritik och vill man inte få sån så får man ju ge katten i att fråga

Först en eloge till alla här inne i Forum för att ni kastar er in i diskussionerna och är öppna och ärliga med era åsikter. Jag är ju ganska ny här och sitter dagligen och garvar åt er humor, samt lär mig nya saker om musik och människor.

Tofumannen, jag undrar varför du irriterar dig på folk som blundar? Om du nu vet att det är Mind Warps sätt att "ta in musik", fortsätter du ändå att irritera dig? Vi är ju alla olika. Det viktiga är väl att vännerna vill lyssna över huvud taget (tycker jag iallafall). 🙂

Själv blir jag oerhört glad när folk blundar under en lyssning, det är för mig ett tecken på att de verkligen lyssnar. Själv kan jag vara en blundare ibland, men oftast inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

otrevligt att blunda? då måste du vara väldigt otrevlig när du sover... om du inte sover med öppna ögon försås...

Hahahhaaaa.. Jag är som en torktumlare när jag sover, fast inte riktigt lika het, men nästan.... 🙂 Och ögonen är stängda och jag är ruskigt trevlig. Thank you.

*asgarv* Tack MindWarp för dagens första skratt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Det här är 2 frågor i en tycker jag.

Att folk blundar när dom ska lyssna på musik som man spelar upp för dem är en sak som stör mig kraftigt. För mig är blundandet nåt som passar till viss sorts introvert/lugn/meditativ musik men till det mesta passar det inte. Man sitter väl för katten inte och blundar när man lyssnar på en Meshuggahlåt eller? Även därför jag blir frustrerad på konserter för om jag diggar musiken så vill jag röra mig till den men när andra runtomkring sitter som statyetter så skär det sig och folk börjar stirra.

Mest störd blir jag när folk blundar till klassisk musik eftersom de på nåt sätt utgår från att det ska vara fint och lugnt. Fördoms fullt i min värld.

Konstruktiv kritik däremot måste man kunna ta. Om man frågar så måste man ju inse att det kan bli negativ kritik och vill man inte få sån så får man ju ge katten i att fråga

Jag förstår fortfarande inte varför man skulle störa sig på någon som blundar. Jag skulle mycket väl kunna blunda om jag lyssnade på Meshugga, Pantera, Ministry eller Barry Manilov om jag lyssnade efter hur det låter. Jag skulle kunna blunda om jag lyssnade för att njuta. Det spelar ingen roll men jag skulle inte hoppa upp och ner som en apa när jag lyssnade. Det skulle störamig om någon gjorde det medan blundade.

🙂 Det där sista skrev jag bara för att provocera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, kanske lät allvarligare än det är. Tycker iofs redan att jag svarat på varför jag stör mig på blundandet men jag kan väl utveckla lite då.

För mig representerar blundandet ett kvasiakademiskt förhållningssätt till musik där man faktiskt inte KÄNNER nåt från musiken. Man snarare BEDÖMER musiken än tar in den. Jag menar att det FINNS musik där själva känsloläget "rimmar" med att blunda - alla former av lugn/meditativ musik etc. Men sån musik är ju en extremt liten andel av all musik som finns.

Sen kanske det faktiskt passar att blunda om någon ber en värdera sin musik eftersom man kanske då kan lyssna mer koncentrerat på musikens alla beståndsdelar. Men rent allmänt så tycker jag att man faktiskt avskärmar sig från musiken rent känslomässigt när man blundar.

Ta som exempel: en hårdrockskonsert - bandet drar igång första låten, det blir VÄRSTA draget och publiken flyger/hoppar omkring. Sen spelar man samma låt på stereon för en kompis. Kompisen sluter ögonen och lyssnar aktivt. På konserten rimmar publikens rörelser med musiken men vid stereon sitter en person avskärmad från musikens verkliga innehåll: känslor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...