Jump to content
Annons

ljudnivån i min låt


BadBoy

Recommended Posts

hej

jag spelade in en låt för nån dag sen o mixade o mastrade den efter eget tycke men när jag jämför ljudnivån med andras låtar så låter min låt sjukt låg !! o ändå så pikar den max , precis under röda sträcket så d inte slår igenom ... när jag spelade in alla instrument så spelades de in på väldigt hög nivå (precis under röda sträcket) , ska tillägga att d e en metal låt , trummor , bas , 2 gurer , sång . ehmm jag använder Cubase btw ... min fråga e hur fasen ska jag göra för o höja ljudet i min låt , ja menar den e ju redan max om man tittar på peek parametrarna elr va fan d heter *en riktig noob här* , ja just d höll på att glömma en sak till , spelade in allt genom en behringer mixer o sen submixat ner trummor till 2 kanaler o in i ett behringer ljudkort o in i datorn (instrumenten e inspelade var för sig)

Ps. har sökt men utan vidare lycka , d enda jag lyckades hitta va en massa osammanhängande trådar o en massa tjafs om EQ o vad som e bra o dåligt ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antagligen är det till stor del en fråga om kompression. Modern musik som ges ut är ofta ganska hårt komprimerad, vilket gör att skillnaderna mellan de starkaste peakarna och de svagaste ljuden blir mindre, vilket i sin tur leder till att allt kan tryckas upp ytterligare. Hård komprimering kan även "ta fram" ljud i en ljudbild så att de låter närmare lyssnaren. Detta kan också uppfattas som att ljuden är starkare. En klassisk grej är att tanka in en låt du använder som referens i ett program såsom Wavelab där du kan se vågformen på stereofilen och jämföra den med din egen låt. Förmodligen kommer din låt ha större dynamik med större skillnad mellan "topparna och dalarna" än referenslåten som antagligen kommer vara mer som ett tjockt block.

Det kan även bero en del på EQ. Är de olika instrumenten väl EQ:ade kommer de låta "renare" och vara mer distinkta (då de får en "egen plats" i frekvensspektrat), vilket också ger känslan av att de är starkare.

Som du kanske förstår är det en ganska stor fråga det här med ljudstyrkan på mixar, och att få sin egna mix att låta lika starkt och ha lika mycket tryck som en professionell mix kräver mycket bra mixkunskaper. Det finns m a o tyvärr ingen enkel lösning... Men pröva lite med mer kompression och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah, välkommen till flera års slit och övning. Jag har pillat med ljud i över tre år nu, och har gått ifrån att få mixarna att låta skit å apa, till hyfsad demokvalitet. Ok, strunta i att maxa volymen ett tag - koncentrera dig på mixen. Om så din demo blir i genomsnitt 20 db, men du tycker att det LÅTER bra, låt den vara så och dra upp volymen på stereon istället!

Att få musiken att låta stor och kraftfull, med punch, har i stor utsträckning med att göra hur de olika i elementen i musiken ligger gentemot varandra frekvensmässigt, dynamik, samt stereobild. Det finns fler faktorer som bidrar till helheten, men jag upplever dessa som viktigast. Du nämnde eq - och jag tycker det är den första effekten du överhuvudtaget ska bry dig om. Alla instrument slåss om utrymme i ljudbilden, så om exempelvis en eligtarr du spelat in visar sig vara bumlig eller överdriven i basen, kommer den obönhörligen krocka med basgitarren. Vilket i sin tur gör musiken grötig och livlös.

Jag läste en jättebra intervju i SOS med Roger Nichols, tror jag det var, där han förklarar att man ska skära bort det hos ett enskilt instrument som ändå inte hörs i mixen sedan. Skär tex bort basfrekvenserna hos en elgitarr med en eq tills det att du hör att den förändras ljudmässigt i förhållande till resten av instrumenten, backa sedan tillbaks det du skurit bort med 20% ungefär. Eq:a resten av instrumenten på liknande sätt - fundera på var de ligger frekvensmässigt, basgitarren kanske du inte ska ta bort så mycket bas på, snarare diskant etc.

Instrumenten, föreslår Nichols, skall sedan vara såpass separerade att du hör skillnad i volym på ett enskilt instrument, utifall du höjer eller sänker dess kanalregel

med enbart 0.2 db. Sjukt krångligt, men gud vad man lär sig.

Well, nu orkar jag inte skriva mer - återkommer kanske. Ett sista tips, mixa så att du har 6db till godo upp till nollan på masterkanalen. Då finns det massa utrymme för ev. efterarbete.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

ett tips är att skära bas på allt... möjligtvis inte basen och kaggen, men även där kan man behöva skära.

max martins produktioner har inte så mycket bas tillexempel för att han skulle kunna dra upp volymen mer...

men sen finns det ju låtar som har sjukt mycket bas speciellt rnb låtar där det är tryck ändå. Men då är dte oftast mer "avskalade" produktioner där låten bygger mycket på bas och trummor...

kör mycket analyzer på de enskilda instrumenten och då vet du vad du ska ta bort. Eq:n ska bara ligga så att karaktären i instrumenten förstärks. Ta bort resten... inte fullt så, men lite 😉

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

oj d här e helt underbart ! tack för tipsen men jag har en fråga till om någon orkar ta sig tid ... hur vet jag i vilka frekvensområden de enskilda instrumenten låter ? ett ex på vad jag menar (förmodligen så stämmer inte d jag skriver nu ett dugg men bara så ni förstår mig) : säg att sången ligger på ca 8000 hz är d smart då o ta bort allt under 7000 o så allt över typ 9000 för att få sången o jobba i bara ett område ?

tack på förhand

edit: ni pratar om att "skära" bort frekvenser elr ljud , om jag har förstått rätt så menar ni att jag ska sitta med EQ i år o dar tills jag har hittat nått jag e nöjd me ?! heh tack för d ... 😆🙁 men , men , som man säger : har man gett sig in i leken får man leken tåla

Redigerat av BadBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

oj d här e helt underbart ! tack för tipsen men jag har en fråga till om någon orkar ta sig tid ... hur vet jag i vilka frekvensområden de enskilda instrumenten låter ? ett ex på vad jag menar (förmodligen så stämmer inte d jag skriver nu ett dugg men bara så ni förstår mig) : säg att sången ligger på ca 8000 hz är d smart då o ta bort allt under 7000 o så allt över typ 9000 för att få sången o jobba i bara ett område ?

tack på förhand

edit: ni pratar om att "skära" bort frekvenser elr ljud , om jag har förstått rätt så menar ni att jag ska sitta med EQ i år o dar tills jag har hittat nått jag e nöjd me ?! heh tack för d ... 🙁😮 men , men , som man säger : har man gett sig in i leken får man leken tåla

Ja, det är tyvärr enda vägen, och inte fan är det en lek. 😆

Använd öronen. Det finns tabeller för ungefär var olika instrument har sina viktigaste delar, men eftersom det alltid finns små saker som varierar (instrumentet/rösten i sig, akustik, mick, etc) så kan man inte alls stirra sig blind på sånna tabeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj d här e helt underbart ! tack för tipsen men jag har en fråga till om någon orkar ta sig tid ... hur vet jag i vilka frekvensområden de enskilda instrumenten låter ? ett ex på vad jag menar (förmodligen så stämmer inte d jag skriver nu ett dugg men bara så ni förstår mig) : säg att sången ligger på ca 8000 hz är d smart då o ta bort allt under 7000 o så allt över typ 9000 för att få sången o jobba i bara ett område ?

tack på förhand

edit: ni pratar om att "skära" bort frekvenser elr ljud , om jag har förstått rätt så menar ni att jag ska sitta med EQ i år o dar tills jag har hittat nått jag e nöjd me ?! heh tack för d ... 😉🙂 men , men , som man säger : har man gett sig in i leken får man leken tåla

Njae, att säga att sången ligger på "8000 hz" och att allt därunder och allt däröver skall skäras bort är en sanning med modifikation. Skär tills du hör någon märkbar skillnad hos det enskilda ljudet i förhållande till de andra ljudkällorna, och backa lite sen. Dvs, ju färre ljudkällor du har desto mindre blir behovet av att skära radikalt i registret - det är min erfarenhet iaf. Jag spelade nyligen in brorsans bands debutalbum som i sin helhet är en ganska skramlig och ljudmässigt komplex historia, dock sticker en låt ut där de enda instrumenten är röst och akustisk gitarr - där blev inte heller behovet av eq lika drastiskt.

Ett annat tips är att jobba mycket med rymdklang - eller reverb, experimentera med delay, echo och reverb på de olika ljudkällorna för att "bredda" och fylla ut ljudbilden. All musik är ju liksom tänkt att upplevas i något slags "rum". Var dock försiktig i användandet - testa att låta reverbet klinga enbart i bakgrunden, så att det knappt går att uppfatta. Gör susen. Skär också bort mycket diskant i reverbsvansen, det brukar jag göra och det låter hur coolt som helst.

Ett sista tips - se till att du hör möjlighet att höra vad som försigår i musiken - jag slet i åratal med högtalare, hörlurar och akustisk miljö jag inte kom överens med. Först det senaste halvåret har jag hajat hur mixning går till, och det med i en lyssningsmiljö jag för en gångs skull trivs med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste också nämna att proffsen använder en limiter förutom kompressorn, en kompressor kan inte höja ljudnivån på en hel mix helt själv, eftersom man alltid har lite attack som kompressorn inte tar bort, där kommer limitern och sänker bara topparna.

🙂

Tänk på att vissa ljud måste låta små för att andra ska vara stora. Skär bort bas och diskant när du vill att ett instrument ska låta långt bak i mixen och öka diskant och bas på ljud som ska vara feta. Sången ska du absolut inte dra bort diskant på, däremot kan du ta bort bas under säg 100Hz.

Samma sak gäller panorering. Vissa ljud måste vara i mitten om andra ska vara breda.

Reverb, vissa ljud måste vara helt "torra" om andra ska låta "blöta". 🙂

Sen är det inte så att du "MÅSTE" göra allt enligt boken. Det här vi pratar om är mer riktlinjer än regler, känner du att det låter bra så bryt alla regler om så behövs.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...