Jump to content
Annons

Ftp server + router?


Nexustwins

Recommended Posts

Tjenare, håller på att sätta upp en ftp server, har gjoret det innan och brukar använda ftp servrar varje gång jag sitter vi datorn. Nu har jag skaffat en router (D-link) och vet inte hur jag ska komma förbi routern. Någon som har nått förslag?

Edit: opps jag glömde att jag jag använder winftp server

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I routern ställer du in att port 21 ska anropa den ip'n som den datorn har ftp servern. Kallas Troligen portforwarding i D-Linken.

Tackar 😄, detta slår inte ut nått annat då? nått som blir fel etc... ? har haft ett helvete med routern innan eftersom den är trådlös 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

vad du skall göra är att sätta en forward till det ip på den port du skall ha din server. Och svarnej:Det kan inte slåut något annat!

för att kommain i din delare så brukar http:/192.168.0.1 funka.. eller 127.0.0.1

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Port forwarding betyder alltid en port, som tidigare nämnts. Akta dig för att göra det "enkelt" för dig själv - installera inte det som en DMZ-server. Det betyder att du kringgår alla brandmursfunktioner för din maskin.

Och kom ihåg att FTP är ett dynamiskt protokoll, så öppnar du endast port 21 bör dina clienter köra passive mode för att få det att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en publik FTP?

Om den är privat skulle jag inte sätta servern på port 21. De flesta 'h@xx0rs' kör botar som testar port 21 och 80 först av allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en publik FTP?

Om den är privat skulle jag inte sätta servern på port 21. De flesta 'h@xx0rs' kör botar som testar port 21 och 80 först av allt...

du har rätt. 21 (ftp) 80 (webserver) är rätt usatta portar. kör på runt 1000 någonting. tx 1021 eller likande

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjenare, var ett tag sedan jag ställde frågan. Men finns det någon "deafult" port som man kan sätta ftp:n på istället för att gå in å grejja massor. Efterom jag har glömt lösenordet måstae jag starta om routern och det kan vara ett helvete ibalnd. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Default är 21. Så är det bara. Det är väl lika stort jobb att öppna 21 som 22 eller 2121 eller 60000? Nån annan default finns inte. Allt mellan 1-65535 går alltså att använda. I den riktiga världen är portarna under 1000 oftast inte att rekommendera. I en unixburk måste man t.ex vara root (som procesägare) för att kunna öppna portar under 1000. Och inget du öppnar inåt påverkar det som går utåt.

Aijoo, 127.0.0.1 är alltid localhost, aldrig en router i nätverket. Om inte närverket är myyket sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att hålla sig borta från port 21 och 80 är ju att dom scannas frekvent av botar. Jag hade skitmycket bekymmer med det innan jag bytte till 8080 (min apachelog fyllde hdn efter ett tag!). Men Nexus, ska upp öppna så någon utifrån ska kunna ansluta till din ftp-server så _måste_ du in i routern o mecka. Går inte komma runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

FEGIS! Kör en DMZ ( i D-link routern) på din ip (datorn med FTP servern).. Kör du Win XP SP2 så kommer port 21 automatiskt att öppnas i XPs egna brandvägg då du kör winftp.. 🙂

Info? Kolla http://en.wiktionary.org/wiki/DMZ_host t.ex..

Vill du ha ett eget domännamn så rekomenderar jag No-ip free

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
FEGIS! Kör en DMZ

Alltid rätt att först köpa en brandmur för att skydda datorn och operativsystemet och sen koppla in datorn i den oskyddade DMZ-porten och låta operativsystemet sköta allt skyddande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...