Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi sitter mitt i ett projekt där vi jobbar med 12låtar som vi nu har alla sånginspelningar till, och måste slipa på sångarrangemanget.....

Min tanke är Melodyne......men, vad exakt kan mkan göra med Melodyne? Och vilken version skall vi ha om det nu är rätt "program" för oss!?

Mina önskemål är först och fräst att kunna styra sången tonmässigt, men även så att allt ligger helt tajt....

tex: en låt bygger på arabiska toner, där det är mkt glidande på tonerna, inte nog med det, så har vi 4spår som skall sjunga exakt samma sakt, och därmed måste glidningarna se likadana ut, både tonmässigt och tidsmässigt......annars låter det lätt ganska rörigt istället....

Inser väl att verions "UNO" är för tunn för oss....men räcker det med "Cre8"? eller måste vi ha "studio"? det är ju självklart pga av priset jag undrar....vi kör Mac/Logic(om det är relevant).

Är det standalone program, eller kör man Melodyne som en vanlig plugg...-eller instrument kanske!?, då det är flera in/ut-gångar!?!?

Annons
Postat

Jag använder Studio och kan bara rekomendera. Om du ska köra det "live" som en plugg i Logic så måste du ha senaste uppdateringen av Logic Pro ( tror jag ). Jag själv brukar "bounca" ner allt utom sång till en stereo fil och sen sången för sej själv i en monofil. Sen importerar jag dessa in i Melodyne. Det rättade resultatet kör jag sen andra hållet export från Melodyne import in i Logic. Jag är osäker på om du kan ställa vilken "skala" Melodyne skall "snappa" efter men det går säkert ( kolla upp det ).

Om du har musiken i midiformat ( tempo, taktart osv ) så kan du importera det och får då automatiskt rätt "grid" att jobba efter. Programmet är helt suveränt och jag kan som sagt bara rekommendera det.

Om man lär sej programmet ( jag har bara precis börjat använda det ) så tror jag inte du vill vara utan det i fortsättningen. Dessutom i kommersiella sammanhang är det helt säkert en anledning till att kunna ta ut en liten extra peng vid inspelning. / Mikke

Postat

Räcker det med 8 samtidiga spår, så räcker Cre8. Det är ju främst det som skiljer Cre8 och Studio - åtminstone om det räcker att kunna köra med 24-bit och 96kHz som max (Studio hanterar 32-bit FP och upp till 192kHz).

En fördel till med Studio, är att man har rätt att installera samma licens på fler datorer - något som kan vara värdefullt om man behöver det till flera maskiner i studion...

Postat

Är det enkelt med registrering och sånt?

Bara så att man vet, är det nycklar som skall plockas från deras hemsida och sånt, eller är det bara (som jag älskar) en kod i fodralet som man knappar in i installationen och sen funkar det!?

Är nämligen lite nojig för om burken skulle krasha nån gång, eller liknande....känns lite som att det skulle ta mig en månad att samla ihop alla nycklar och koder och skit igen....

Det lutar åt Cre8....då vi ändå kör 24bitar / 48khz....och 8spår känns väldigt lagom faktiskt....prisskilnaden var lite saftig mellan Cre8 och Studio, men det är klart, licens till flera burkar ska väl kosta lite det också....

Postat (redigerat)

Nu har jag i alla fall skaffat Melodyne Cre8......helt otroligt bra måste jag erkänna. Tog nån timma innan man lärt sig det ordentligt, men nu blir resultaten riktigt jävla bra....man måste bara lära sig att bara editera vad egentligen behöver ändras.......!

När man väl sitter där är det annars lätt hänt att man börjar ändra saker som inte är dåliga....utan bara naturliga....! I 90% av fallen behöver man ju liksom bara flytta tonerna så de hamnar rätt....utan att ens behöva labba med "pitch-kurvan"....

Perfekt att använda när man skall ha riktigt supertajta backningar/dubbningar....

*** Mkt lycklig *** 😄🙁

Redigerat av Mr Keys

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.