Jump to content
Annons

Wire Moves - Gromit


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Gromit

* ARTIST/GRUPP: Wire Moves

* GENRE: Indie?

* LÅTLÄNGD: 4:39

* KOMPOSITÖR: Wire Moves

* PRODUCENT: Wire Moves, Jonas Sundberg

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STATUS: Hmm

* LÅTLÄNK: bifogad fil

Jag måste varit full när jag godkände sånginspelningen på denna. För den kunde varit betydligt bättre. Men instrumentationen är jag ganska nöjd med iaf.

Och jag tror jag lyckats skriva en positiv pepptext för första gången i mitt liv :rolleyes:

Text:

This polaroid is fading in the sun

And all you cared for everything is gone

It's been two years, still staring at your gun

Cause all you dared to is undone

Honestly, you failed this time around

You tried and you let down

Tried and you fell around

You wanted something good

Yeah, it's understood

I know everything seems out of place in this world

But the sunshine's over there

So why won't you run?

Will the shadows in your head

split up and hunt you down?

You've gone bitter breaking waves

You just wanted something good

You'll find it in yourself

Just one of these days now

Bare with me this time

Your journey's just begun

You've gone to far on your own

What if there's a new trail buried underneath the past

What if there's a life

With all you care for

With all you wish for

But it's all I know

This rainy weather

Let it fall forever

And let me go

So you watch your life go by

Cause you think you brought this all upon yourself

Yeah you get by, you get by

And somehow you breathe

But you're still not there

I keep hoping that someday you'll get back

I'll wait for you here

Wire_Moves___Gromit.mp3

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att understryka dina egna kommentarer kring alstret: Bra arrangemang, verkligen, med bra rytm och en hel del oväntade vändningar. Sången däremot känns tveksam. Dels ligger den lite "ovanpå" mixen (lite rumsklang kanske kan plocka ner den en aning?), dels känns den något oengagerad och med bristande uttal. I sitt nuvarande skick kanske den skulle kunna maskeras med någon mjuk distortion och med dubbning (olika tagningar, helst).

Men nu har jag inte ens poängterat att jag gillar låten i sig - bra melodi och tempo, och ljudbilden känns helt rätt. Och så, förstås, ett i överlag bra arrangemang!

Link to comment
Dela på andra sajter

The Jam. Ett av mina favoritband på sent 70-talet. Låter det som, tom sången låter snarlik. Om man nu ska hålla på med liknelser.

Lite mer reverb hade nog inte skada, som sagt. Annars bra gitarrer, bra annat, trummor osv. Låten, får nog lyssna lite mer för att se (höra) om den fastnar

Kan inte komma på nåt mer just nu. Skulle gärna vilja kommentera själva låten mer - senare kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker sången ligger bra.

Tycker det dröjer lite för länge innan refrängen kommer. En sån buildup, och sen kommer.. en vers till 😎

Fast sen kom den ju ganska fort iofs, men ändå. (känns som man får anstränga sig för att hitta något att kritisera vad gäller wire moves) 😄

Kalasbra tycker jag. Ni borde väl nästan ha material för att fylla en cd nu? En riktigt bra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att understryka dina egna kommentarer kring alstret: Bra arrangemang, verkligen, med bra rytm och en hel del oväntade vändningar. Sången däremot känns tveksam. Dels ligger den lite "ovanpå" mixen (lite rumsklang kanske kan plocka ner den en aning?), dels känns den något oengagerad och med bristande uttal. I sitt nuvarande skick kanske den skulle kunna maskeras med någon mjuk distortion och med dubbning (olika tagningar, helst).

Men nu har jag inte ens poängterat att jag gillar låten i sig - bra melodi och tempo, och ljudbilden känns helt rätt. Och så, förstås, ett i överlag bra arrangemang!

Tack för kritiken!

Jo som sagt, sången är inte den bästa. Speciellt inte i den första versen. Den blir bättre längre fram i låten tycker jag. Jag var rätt tjock i halsen den dagen vill jag minnas. Sången var dubbad från början men jag dumpade dubben för att det inte lät bra. Däremot ligger den långt bak lite distad i refrängerna.

Rummet är ett ständigt problem i den studion eftersom Jonas vägrar akustikbehandla den ordentligt. Vad hjälper fina Genelecs när det låter som en kyrka 😳 Jag har lite svårt att kompensera reverbet i huvudet, och hellre för lite än för mycket i min mening.

Angående uttalet så vet jag faktiskt inte vad du menar. Det enda som retar mig är ordet "there" i refrängen. Men annars tycker jag inte det är några problem. Jag är trots allt svensk och inte amerikan, olika accénter.

Kul att du gillar låten iaf 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

The Jam. Ett av mina favoritband på sent 70-talet. Låter det som, tom sången låter snarlik. Om man nu ska hålla på med liknelser.

Lite mer reverb hade nog inte skada, som sagt. Annars bra gitarrer, bra annat, trummor osv. Låten, får nog lyssna lite mer för att se (höra) om den fastnar

Kan inte komma på nåt mer just nu. Skulle gärna vilja kommentera själva låten mer - senare kanske

Tack!

Även om jag har lite svårt att höra referensen till The Jam personligen så tar jag det som en komplimang 😳 Fast jo, vid närmare eftertanke finns det ju endel likheter.

Med tanke på att du inte kommenterat mer så förmodar jag att den inte fastnat 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker sången ligger bra.

Tycker det dröjer lite för länge innan refrängen kommer. En sån buildup, och sen kommer.. en vers till 🥰

Fast sen kom den ju ganska fort iofs, men ändå. (känns som man får anstränga sig för att hitta något att kritisera vad gäller wire moves) 😳

Kalasbra tycker jag. Ni borde väl nästan ha material för att fylla en cd nu? En riktigt bra också.

Fidden, du är som ett stort plåster på mitt dåliga självförtroende 🙂 Tack så mycket!

Jag tror vi har lite refrängångest med tanke på att det inte är första gången vi bygger upp en låt på det viset 🙂 Tycker du det är dumt?

Jo en femlåtars har vi nu iaf 🙂 Och såhär ser omslaget ut 🥰

mathilda_small.png

Tack igen! Dina ord betyder mycket.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag har lite svårt att höra referensen till The Jam personligen så tar jag det som en komplimang 😉 Fast jo, vid närmare eftertanke finns det ju endel likheter.

Med tanke på att du inte kommenterat mer så förmodar jag att den inte fastnat 😛

Nu lyssnar jag igen. Så mycket Paul Weller är det väl inte, som jag först tyckte.Nu när jag lyssnar igen tycker jag baskaggen är lite svag.

Vill inte påstå att jag kommer att nynna låten i morgon eller nån annan dag. Sorry. (jag låter som Bert Karlsson, tvi vale)

Håller fast vid att det är väldigt brittiskt över soundet, och i mitt tycke The Jam.

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, hade hoppats på att jag kunde lägga denna bakom mig nu. Men det känns som jag borde sjunga om sången :| känner mig lagom omotiverad bara.

Men tack Kenta och Björkman!

Go låt... 🙂

Jag tycker att du kan låta sången vara som det är nu....det funkar fint 🙂

Uttalen får det bara att bli lite mer personligt... man hör ju vad du sjunger...

Bra mix/spel/sång, tycker jag.

m.v.h Moberg

Edit; Bra text också!!

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket intressant låt!

Tycker det låter väldigt bra...och bra uttryck i sången. När det gäller det tekniska i sången så hör jag en del smågrejer, men alltså det är så lite och man hör ju här att sångaren har känsla för det han sjunger vilket ju också är en stor och viktig del!..och om det är du som sjunger så tycker jag du gjort det riktigt bra!

Många intressanta melodislingor vilket jag gillar!...dock tycker jag det är lite för mycket efterklang på gitarren..som t ex vid 3:08..men det är ju en smaksak!

Bra jobbat!...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som gammalt progluder gillar det här. Älskar alla taktbyten, det är en intrikat låt - både ful o snygg om Du förstår vad jag menar. Tänk en fet Hammond i sluttemat, det skulle låta guld! Sången är tveksam, fast bara ibland. Gillar Din attityd, önskar möjligen att Du öppnar upp rösten lite mer. Vad skall jag säga mer då...äh jag lyssnar en gång till!

Nad

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...