Jump to content
Annons

Ok, första låten. Checka denna


Recommended Posts

LÅTNAMN: ej bestämt

ARTIST/GRUPP: jag

GENRE: Metal

LÅTLÄNGD: 3,31

KOMPOSITÖR:jag

PRODUCENT:jag

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 06

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,83 mb

STATUS: Lite sång ska på, samt ett par solon. Ska till att börja öva mixning

Ok, denna låt är nästan färdig. Har i princip inte mixat nåt alls och är intresserad av alla tänkbara synpunkter/TIPS på mixning. Har ingen erfarenhet av detta så jag känner mig rätt vilsen även om nuvarande ljudbild är rätt ok under omständigheterna. Skulle behöva lite handfasta enkla tips om hur man eg mixar

D_dsmusik_2.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att trummorna tar för mycket fokus, även om trummorna ska ligga överst och pumpa i det här arrangemanget. Gitarrerna ska UPP, men till behaglig nivå.

Vad gäller cymbaler så är det vanligt att man som nybörjare lägger dem alldeles för högt, och det förstör hela mixen totalt. (Been there, done that. 😛 )

Vad använder du för program? Vad har du spelat in med? Trummor?

Edit: Typos.

Redigerat av Nangijala
Link to comment
Dela på andra sajter

Negod (oregistrerad)

älskar det tunga soundet..

För lite bas.. Gurorna måste ligga lägnre fram i högtalarena o trycka på MYCKET MER!

MEn jag gillar låten skarpt,

För du bort det burkiga och får fram ljudet kan detta blir riktigt bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var riktigt tungt o gött. Låten kommer nog att bli cool när den är färdig.

Tänk på att det "rena"gitarren har ganska mycket bas (hörs väl vid 1.05), du kanske ska skära bort lite bas där..?...

Bra jobbat! 😆

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med lite metaltugg på lördagseftermiddagen!

Det här tyckte jag var så bra så att jag drog upp den för en liten snabbmastring bara för att kolla om man kunde pressa ur lite mer gött ur de där gitarrerna.

Kanske... Döm själva...

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Yo Linkowich 😆

Jädrar alltså, som sagt, eftersom jag är helt ny på mixning(för att inte tala om mastring som än så länge bara är ett mystiskt ord) så är jag chockad över att det i princip går att förändra balansen mellan instrumenten bara från en mp3a. Helt sjukt 😆

Men ok, jag fattar vinken. Mer gura typ

*fortsätter samla synpunkter*

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo Linkowich 😆

Jädrar alltså, som sagt, eftersom jag är helt ny på mixning(för att inte tala om mastring som än så länge bara är ett mystiskt ord) så är jag chockad över att det i princip går att förändra balansen mellan instrumenten bara från en mp3a. Helt sjukt 😆

Men ok, jag fattar vinken. Mer gura typ

*fortsätter samla synpunkter*

Njä, nivåerna på gitarrerna är nog bra som dom är. Det är nog bara örat som luras. Jag jämnade mest bara ut en liten svacka i mellanregistret. Vet hur svårt det är att ratta till ett fläskigt gitarrljud!

Jag lyssnade för övrigt på The Haunted - "99" innan jag pillade med din låt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt att säga utan sång, som vanligt men det är ju bra lirat. Saknar lite sting i gurorna, kan inte precisera mera. Bastrumman låter plast, ingen tyngd alls. Lovande men inte i (min) hamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixmässigt ska jag nog bara vara tyst, för denna genren ska låta på ett sätt jag inte gillar. Det enda bandet jag kan tycka är ok är är Meshuggah (eller hur dom nu stavar) för man blir helt knäckt på hur bra dom spelar.. Det som ändå slog mig är att det är krockigt i basen. Och att du kan pressa in trummorna mer i mixen. Nu känns det som om dom ligger utanför allting. Testa att komprimera ihop hela trumpaketet OCH basen under en och samma buss eller nåt, sånt kan faktiskt göra susen.

Hursomhelst! Måste också säga att jag gillade harmisarna i den rena delen. Några ackordbyten är grymt läckra. Får Allan Holdsworth-vibbar nästan. Bygg en låt på det istället för 16-dels-hackandet nästan hela låten består av 😆

(men tänk på att jag är helt fel person att ens knysta ett endaste ord om sån här musik egentligen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna slår för högt på vissa dämpningar och nerslag.

Right, snacka om att jag vet vad du menar. Har stört mig kraftigt på att det inte går att få rätt dämpljud utan att tonhöjden går upp ett halvt steg.

Har precis bytt strängar och problemet verkar vara avsevärt mindre nu. Har iofs noterat precis samma sak på Meshuggahs skivor men det hörs ändå mycket mindre i deras ljudbild 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt riffande. Men som sagt för klena gitarrer och påträngande cymbaler. Trummorna låter tråkigt, men det kanske beror på att jag har svårt för DFH-soundet. Tycker att det blir plastigt och dött och på något sätt avskiljt från resten av mixen, men det kanske är så moderna metaltrummor ska låta.

Linkowich version låter bättre. Det är väl åt det hållet du ska sträva. Mer klös i gitarrerna.

Jag tycker inte att det gör något att tonhöjden åker upp när man dämpar, det hör väl till?

Det låter rätt mycket Meshuggah i både det tuggiga och det lugna. Du behärskar ju genren, men kanske skulle du försöka hitta ett mer eget sound?

Link to comment
Dela på andra sajter

Superfett sound på gitarrerna! Jag diggar hela arret. låter provsigt. Jag har inget emot att det skriker Meshuggah, man kan väl inte få nog av det? 😱

Ljudet är lite torrt. Känns som att det behövs lite punsh för jag känner inte basen fast det borde finnas massvis 😄 och framhäv gittarerna lite mer. Och som påpekats tidigare ligger cymbalerna för högt. Kanske lite för mycket crashs på vissa ställen? Men detta är något som inte skulle hindra dig ett dugg om du såg till att någon annan skötte mixning.

Jag tycker detta är hur intressant som helst och skulle lätt vilja höra en fullängdare 🙂

PS Kolla PM 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer, jag tar till mig av dessa.

Mycket håller jag med om själv när jag får fundera, några andra saker gör mig förvirrad. Å andra sidan så lyssnar jag i hörlurar så det är ju lätt att man är ute och cyklar

Gillar gitarr soundet-- har du spelat in gurorna med ??

Kör min guitarport(med alla modelpacks, skulle vara helt kört annars) och min sjusträngade jackson med EMG 707-mick

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra, precis den stil av meckig metal som jag älskar. Väldigt bra gitarrljud. Lite för höga eller diskantiga cymbaler. Lite lite bas. Det kanske skulle vara snyggt med ett synkat mod delay på den rena gitarren vid 1:05.

Fixa en sångare/skrikare och putsa till mixen lite så kommer det här att bli perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra-som-fan-bra! 😏

Tunga guror, diggar soundet du fått till. Höj gurorna ett snäpp bara (låt basen följa med) Eller sänk trummorna och höj hela låten 🙂

Jag som nybörjare ska inte komma och peka på fel ... Låter fan så mycket bättre än min första metall-dänga ...*Noname* 😄

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...