Jump to content
Annons

RME DIGI96/8-korten

Recommended Posts

Posted

Jag har spelat in ett tag nu och har upptäckt att mitt skräpiga gamla Audigy LS inte räcker för mig längre, så jag jag tänkte skaffa ett nytt ljudkort i 2000-3000kronors klassen.

Jag har kollat runt lite och blivit sugen på ett sk RME DIGI96/8, har läst en del recensioner och den verkar riktigt bra.

Undrade bara vad ni tycker om det eller om ni vet nåt bättre alternativ? Kortet ska mestadels användas för bas/gitarr-inspelning men också en del synth.

Tack på förhand 😆

Annons
Posted
Jag har spelat in ett tag nu och har upptäckt att mitt skräpiga gamla Audigy LS inte räcker för mig längre, så jag jag tänkte skaffa ett nytt ljudkort i 2000-3000kronors klassen.

Jag har kollat runt lite och blivit sugen på ett sk RME DIGI96/8, har läst en del recensioner och den verkar riktigt bra.

Undrade bara vad ni tycker om det eller om ni vet nåt bättre alternativ? Kortet ska mestadels användas för bas/gitarr-inspelning men också en del synth.

Tack på förhand 😛

Eftersom Fitzpatrick har tagit bort Digi96-korten från sin prislista och hemsida, så misstänker jag att de är på utgående. De har hängt med länge och alla RME-kort är mycket stabila och kvalitativa, men Digi96-serien (inkl gamla Hammerfall-modellerna) saknar den smarta Total Mix-funktionen som de nyare HDSP-modellerna har...

Vad behöver du för funktioner i kortet? Hur många ingångar och utgångar? Midi? Annat...? :rolleyes:

Guest drloop
Posted

Claes du som har koll på allt :-)

Vilken är det billigaste RME man kan köpa nu?

Är det HDSP 9632?

Och vad kostar?

Posted
Claes du som har koll på allt :-)

Vilken är det billigaste RME man kan köpa nu?

Är det HDSP 9632?

Och vad kostar?

"Allt" är väl att överdriva... :rolleyes:

Nåja - det stämmer att HDSP9632 är det billigaste numera. Listpriset på det är 5495:-.

Nästa i ordningen (om man vill ha ett kort med analoga I/O), är nog FireFace400, som har ett listpris på 9995:- - tätt följt av Multiface2 med PCI-kort, för 10995:-.

Guest booster
Posted

Om du är intresserad så har jag ett RME DIGI96/8 du kan få köpa.

(Ursäkta att jag kör buissinessverksamhet i tråden...)

PM'a om intresse finns

/J

Posted (edited)

Tackar för svaret Claes!

2 in/ut räcker för mig. Vet ni nåt annat kort som är bra?

Booster btw, jag föredrar att köpa nya grejor när det är mycket pengar det handlar om, så nej tack :rolleyes:

Edited by minor
Posted
Tackar för svaret Claes!

2 in/ut räcker för mig. Vet ni nåt annat kort som är bra?

Booster btw, jag föredrar att köpa nya grejor när det är mycket pengar det handlar om, så nej tack 🙂

Echo har funnits med i gamet lika länge som RME och har också mycket bra ljudkvalitet och stabila kort. :rolleyes:

Echo Mia Midi kan passa bra. Ett PCI-kort till listpriset 1795:-.

Echo AudioFire2 är ännu trevligare, men kräver att du har Firewire. Ligger på 2895:-.

Posted

Funderar på att skaffa ett begagnat hammerfall kort efter att ha kollat runt lite på forumet. Eller tillochmed ett nytt 🙂

Echo Mia Midi, är det jämförbart med tillexempel hammerfall-korten i kvalitet? Detta är ett kort som jag har tänkt använda länge, så jag har inte nåt emot att spara lite extra pengar om det skulle behövas.

Posted
Funderar på att skaffa ett begagnat hammerfall kort efter att ha kollat runt lite på forumet. Eller tillochmed ett nytt 🙂

Echo Mia Midi, är det jämförbart med tillexempel hammerfall-korten i kvalitet? Detta är ett kort som jag har tänkt använda länge, så jag har inte nåt emot att spara lite extra pengar om det skulle behövas.

Echo är mycket bra och tillförlitliga - men RME är helt enkelt det bästa man kan skaffa i rimliga prislägen, så om du vill ha ett kort som du inte kommer att behöva byta ut på många år, så ta ett HDSP9632 i så fall.

Mitt eget första seriösa ljudkort, var ett RME Hammerfall9652 (den gamla modellen) - och det hängde med i ca 8-9 år, innan jag tyckte att det kunde vara dags för en uppgradering till HDSP9652, för att kunna skippa den externa mixern. :rolleyes:

Om du överväger ett begagnat, så tänk på att det finns en del begränsningar i den gamla modellen, som inte heter HDSP. Total Mix (som är en mycket avancerat mixer/router i ljudkortet) finns bara i HDSP. Vidare så beter sig de gamla Hammerfall-korten lite dumt med Direct Monitoring, eftersom de enbart skickar ut ljudet som kommer in på ingång nr 1, på utgång nr 1 - så om man vill monitorlyssna på något annat sätt, så måste det ske genom programvaran och alltså med latency.

Posted

Ok, det får bli ett HDSP9632 då! 🙂

Får tacka så mkt för hjälpen :rolleyes: