Jump to content
Annons

Mixning av VST-instrument?


billy

Recommended Posts

Hej,

Har ett problem och jag blir galen över att inte få det rätt, jobbar i cubase SL 3. Använder Hypersonic 2 som mjukvarusynth och vill mixa dessa kanaler (trummor, synth bas osv) med klassiska mixningsverktyg som reverb, eq osv på samma sätt som med gitarren eller sången i audioformat... Men hur gör jag detta?

Går jag in på insert/send-effekter på vst-instrumenet finner jag andra konstiga verktyg. Och om jag trycker nedanför "notepad" där det står hypersonic kommer jag visserligen in i mixern men på en kanal som heter "hyper 1" och som verkar innehålla alla mina midikanaler, så dvs. börjar jag lägga ett reverb på den virtuella trumkanalen får jag samma reverb på synthen. Hur gör jag enklast för att mixa varje VST-instrument för sig i cubase SL är således frågan?

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Har ett problem och jag blir galen över att inte få det rätt, jobbar i cubase SL 3. Använder Hypersonic 2 som mjukvarusynth och vill mixa dessa kanaler (trummor, synth bas osv) med klassiska mixningsverktyg som reverb, eq osv på samma sätt som med gitarren eller sången i audioformat... Men hur gör jag detta?

Går jag in på insert/send-effekter på vst-instrumenet finner jag andra konstiga verktyg. Och om jag trycker nedanför "notepad" där det står hypersonic kommer jag visserligen in i mixern men på en kanal som heter "hyper 1" och som verkar innehålla alla mina midikanaler, så dvs. börjar jag lägga ett reverb på den virtuella trumkanalen får jag samma reverb på synthen. Hur gör jag enklast för att mixa varje VST-instrument för sig i cubase SL är således frågan?

nu vet jag inte hur SL fungerar, med tanke på att jag alltid har kört SX ( o innan dess cubase 5.0) men är det inte så att varje MIDI-kanal får en "audio"-kanal lääääängst ut till höger, o den ska du lägga alla effekter, ljudprocessorer etc.

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att du inte har hittat audiokanalen som innehåller ljudet från ditt VSTi, utan bara tittar på midikanalen...?

Midikanalerna är utgångar från Cubase till dina VSTi - och midikanalerna innehåller bara kontrollsignaler som berättar hur instrumentet ska spela - så där kan du aldrig lägga audioeffekter.

Audiokanalerna är ingångar i Cubase, där mixern tar emot ljudet från dina VSTi - och dessa audiokanaler hittar du om du scrollar längre bort till höger i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har ju Logic en klar fördel då man lägger effekterna på samma kanal som midi-filen ligger på. Enkelt å snyggt. Hjälper ju inte dig dock. Har dock för mig att de är som IDF säger att varje midi-kanal får en korresponderande audiokanal som du kan lägga effekterna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kanske bra, men samtidigt lite förvirrande, tycker jag - eftersom midi och audio ju är olika saker...

Tänkte inte på det innan, men om man vill ha de olika midikanalerna på olika audioutgångar, så är det något du måste ställa in i ditt VSTi. Det är inte så vanligt med VSTi som kan ha alla 16 midikanalerna på individuella utgångar, så ibland får man göra lite kompromisser...

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kanske bra, men samtidigt lite förvirrande, tycker jag - eftersom midi och audio ju är olika saker...

Tänkte inte på det innan, men om man vill ha de olika midikanalerna på olika audioutgångar, så är det något du måste ställa in i ditt VSTi. Det är inte så vanligt med VSTi som kan ha alla 16 midikanalerna på individuella utgångar, så ibland får man göra lite kompromisser...

Jo det är ju helt olika saker men det är väldigt skönt att all den där routingen sköts osynligt av programmet så man slipper två kanaler i mixern, en för midi och en för audio. Tycker att hela idén med instrument tracks är lysande.

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kanske bra, men samtidigt lite förvirrande, tycker jag - eftersom midi och audio ju är olika saker...

Tänkte inte på det innan, men om man vill ha de olika midikanalerna på olika audioutgångar, så är det något du måste ställa in i ditt VSTi. Det är inte så vanligt med VSTi som kan ha alla 16 midikanalerna på individuella utgångar, så ibland får man göra lite kompromisser...

Jo det är ju helt olika saker men det är väldigt skönt att all den där routingen sköts osynligt av programmet så man slipper två kanaler i mixern, en för midi och en för audio. Tycker att hela idén med instrument tracks är lysande.

Hur ser det ut med midivolym kontra audiovolym? Finns det två olika reglar eller är de ihopslagna på något sätt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kanske bra, men samtidigt lite förvirrande, tycker jag - eftersom midi och audio ju är olika saker...

Tänkte inte på det innan, men om man vill ha de olika midikanalerna på olika audioutgångar, så är det något du måste ställa in i ditt VSTi. Det är inte så vanligt med VSTi som kan ha alla 16 midikanalerna på individuella utgångar, så ibland får man göra lite kompromisser...

Jo det är ju helt olika saker men det är väldigt skönt att all den där routingen sköts osynligt av programmet så man slipper två kanaler i mixern, en för midi och en för audio. Tycker att hela idén med instrument tracks är lysande.

Hur ser det ut med midivolym kontra audiovolym? Finns det två olika reglar eller är de ihopslagna på något sätt...?

Det är en regel, men varför skulle man vilja kunna kontrollera både midivolymen och audiovolymen? Finns det nån poäng med de? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kanske bra, men samtidigt lite förvirrande, tycker jag - eftersom midi och audio ju är olika saker...

Tänkte inte på det innan, men om man vill ha de olika midikanalerna på olika audioutgångar, så är det något du måste ställa in i ditt VSTi. Det är inte så vanligt med VSTi som kan ha alla 16 midikanalerna på individuella utgångar, så ibland får man göra lite kompromisser...

Jo det är ju helt olika saker men det är väldigt skönt att all den där routingen sköts osynligt av programmet så man slipper två kanaler i mixern, en för midi och en för audio. Tycker att hela idén med instrument tracks är lysande.

Hur ser det ut med midivolym kontra audiovolym? Finns det två olika reglar eller är de ihopslagna på något sätt...?

Det är ingen MIDI-volym med VSTi. Visst kan man skicka midiinfo så volymen ändras men volymen är en aning mer högupplöst än så.

Fast vill man så kan man lägga till ännu en regel. Men snacka om förvirrande?

edit: Och tycker man det är skoj att ha dels ett rent MIDIspår och ett VSTi-spår så går det också att göra. Fast jag tycker det verkar helt meningslöst i praktiken. I sånna här routingsituationer är Logic faktiskt totalt obegränsat. Environmentet (som funnits sen urminnes tider) går att bygga upp i stort sett precis som man själv vill ha det.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kanske bra, men samtidigt lite förvirrande, tycker jag - eftersom midi och audio ju är olika saker...

Tänkte inte på det innan, men om man vill ha de olika midikanalerna på olika audioutgångar, så är det något du måste ställa in i ditt VSTi. Det är inte så vanligt med VSTi som kan ha alla 16 midikanalerna på individuella utgångar, så ibland får man göra lite kompromisser...

Jo det är ju helt olika saker men det är väldigt skönt att all den där routingen sköts osynligt av programmet så man slipper två kanaler i mixern, en för midi och en för audio. Tycker att hela idén med instrument tracks är lysande.

Hur ser det ut med midivolym kontra audiovolym? Finns det två olika reglar eller är de ihopslagna på något sätt...?

Det är en regel, men varför skulle man vilja kunna kontrollera både midivolymen och audiovolymen? Finns det nån poäng med de? 😄

Visst finns det en poäng med att kunna förändra dem separat.

Beroende på hur ditt VSTi fungerar och om det finns inbyggda effekter i instrumentet etc, så kan man ju förändra ljudet genom att ändra midivolymen.

Dessutom tycker jag att det skulle vara väldigt förvirrande om inte både interna och externa syntar fungerar på samma sätt i mixern. Om du har en extern synt, så måste du ju ha en midikanal i mixern och sedan audioingångar för ljudet.

Det är som sagt en intressant tanke att ha det som dessa "instrument tracks", men jag tycker att det verkar ge ett ganska rörigt upplägg när midiinstrument fungerar olika beroende på om de är interna eller externa. Då föredrar jag helt klart upplägget i Cubase, där det är konsekvent.

EDIT: VacUm hann svara medan jag skrev... Så det går alltså att dela upp dem om man vill? I så fall är det bättre än Cubase, eftersom man kan välja upplägget själv. Något för Steinberg att titta närmare på, helt klart...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kanske bra, men samtidigt lite förvirrande, tycker jag - eftersom midi och audio ju är olika saker...

Tänkte inte på det innan, men om man vill ha de olika midikanalerna på olika audioutgångar, så är det något du måste ställa in i ditt VSTi. Det är inte så vanligt med VSTi som kan ha alla 16 midikanalerna på individuella utgångar, så ibland får man göra lite kompromisser...

Jo det är ju helt olika saker men det är väldigt skönt att all den där routingen sköts osynligt av programmet så man slipper två kanaler i mixern, en för midi och en för audio. Tycker att hela idén med instrument tracks är lysande.

Hur ser det ut med midivolym kontra audiovolym? Finns det två olika reglar eller är de ihopslagna på något sätt...?

Det är en regel, men varför skulle man vilja kunna kontrollera både midivolymen och audiovolymen? Finns det nån poäng med de? 😄

Visst finns det en poäng med att kunna förändra dem separat.

Beroende på hur ditt VSTi fungerar och om det finns inbyggda effekter i instrumentet etc, så kan man ju förändra ljudet genom att ändra midivolymen.

Dessutom tycker jag att det skulle vara väldigt förvirrande om inte både interna och externa syntar fungerar på samma sätt i mixern. Om du har en extern synt, så måste du ju ha en midikanal i mixern och sedan audioingångar för ljudet.

Det är som sagt en intressant tanke att ha det som dessa "instrument tracks", men jag tycker att det verkar ge ett ganska rörigt upplägg när midiinstrument fungerar olika beroende på om de är interna eller externa. Då föredrar jag helt klart upplägget i Cubase, där det är konsekvent.

men cubase är fult!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kanske bra, men samtidigt lite förvirrande, tycker jag - eftersom midi och audio ju är olika saker...

Tänkte inte på det innan, men om man vill ha de olika midikanalerna på olika audioutgångar, så är det något du måste ställa in i ditt VSTi. Det är inte så vanligt med VSTi som kan ha alla 16 midikanalerna på individuella utgångar, så ibland får man göra lite kompromisser...

Jo det är ju helt olika saker men det är väldigt skönt att all den där routingen sköts osynligt av programmet så man slipper två kanaler i mixern, en för midi och en för audio. Tycker att hela idén med instrument tracks är lysande.

Hur ser det ut med midivolym kontra audiovolym? Finns det två olika reglar eller är de ihopslagna på något sätt...?

Det är en regel, men varför skulle man vilja kunna kontrollera både midivolymen och audiovolymen? Finns det nån poäng med de? 😄

Visst finns det en poäng med att kunna förändra dem separat.

Beroende på hur ditt VSTi fungerar och om det finns inbyggda effekter i instrumentet etc, så kan man ju förändra ljudet genom att ändra midivolymen.

Dessutom tycker jag att det skulle vara väldigt förvirrande om inte både interna och externa syntar fungerar på samma sätt i mixern. Om du har en extern synt, så måste du ju ha en midikanal i mixern och sedan audioingångar för ljudet.

Det är som sagt en intressant tanke att ha det som dessa "instrument tracks", men jag tycker att det verkar ge ett ganska rörigt upplägg när midiinstrument fungerar olika beroende på om de är interna eller externa. Då föredrar jag helt klart upplägget i Cubase, där det är konsekvent.

Konsekvent rörigt enligt min mening. Med externa synthar så fungerar det på ungefär samma sätt som i Cubase och med interna så är upplägget förenklat och förbättrat. Klart som korvspad tycker jag. Men det är väl skönt att du är nöjd med ditt program och jag med mitt 😛 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att du inte har hittat audiokanalen som innehåller ljudet från ditt VSTi, utan bara tittar på midikanalen...?

Midikanalerna är utgångar från Cubase till dina VSTi - och midikanalerna innehåller bara kontrollsignaler som berättar hur instrumentet ska spela - så där kan du aldrig lägga audioeffekter.

Audiokanalerna är ingångar i Cubase, där mixern tar emot ljudet från dina VSTi - och dessa audiokanaler hittar du om du scrollar längre bort till höger i mixern.

Precis så funkar det, OM jag bara använder cubase medföljande VST-instrument. Då skapas en audiokanal som sedan går att lägga effekter på, men när jag ska göra precis samma process med Hypersonic som midikanal så fungerar det helt enkelt inte. Får ingen audiokanal för det midispår som jag har hypersonic på. Mycket konstigt tycker jag, någon som kan lösa den tvisten?

Tack för bra och snabba synpunkter!

Någon som kan berätta vad hyper 1-4 är för kanaler som jämt finns med i min mixer och där som sagt allt midiljud gömmer sig och det är bara där jag just nu kan mixa midi i en enda soppa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag inte alls var felet ligger... Antingen skämtar du eller så har du missförstått någonting... :rolleyes:

De audiokanaler som dyker upp när du drar igång Hypersonic och heter Hyper 1, 2, 3 och 4, är ju Hypersonics 4 audioutgångar... Jag tror att en liten snabb genomläsning av manualen skulle vara på sin plats om du inte har kommit fram till det ännu... Hypersonic kan hantera 16 midikanaler samtidigt och har 4st audioutgångar - så du kan alltså inte få separata utgångar för alla midikanalerna. Om du vill ha separata utgångar för alla instrument, så får du starta fler instanser av Hypersonic och köra med 4 midikanaler i varje - men det snor ju en del extra CPU-kraft att göra så... Vilken midikanal som ska skickas till vilken utgång ställer du in i Hypersonic och som default kommer alla ut på Hyper 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag inte alls var felet ligger... Antingen skämtar du eller så har du missförstått någonting... 🙁

De audiokanaler som dyker upp när du drar igång Hypersonic och heter Hyper 1, 2, 3 och 4, är ju Hypersonics 4 audioutgångar... Jag tror att en liten snabb genomläsning av manualen skulle vara på sin plats om du inte har kommit fram till det ännu... Hypersonic kan hantera 16 midikanaler samtidigt och har 4st audioutgångar - så du kan alltså inte få separata utgångar för alla midikanalerna. Om du vill ha separata utgångar för alla instrument, så får du starta fler instanser av Hypersonic och köra med 4 midikanaler i varje - men det snor ju en del extra CPU-kraft att göra så... Vilken midikanal som ska skickas till vilken utgång ställer du in i Hypersonic och som default kommer alla ut på Hyper 1.

Tack för hjälpen, ska prova det! Du ska veta att jag verkligen har läst igenom alla möjliga instruktionsböcker men som den nybörjare jag är är det skitsvårt att veta vad som verkligen är relevant och som handlar om det jag vill åstadkomma. Men återigen ett stort tack, återkommer om det inte löser sig, var så säkra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, som Cleas säger . Starta upp Hyper (öppna instr), klicka på

Mix i höger menyrad alt ställ in antal MIDI_CH i settings först, sen

är det bara att ställa in vilken kanal de ska hantera...

TACK! "Problemet" som egentligen bara berodde på min enorma okunnighet är löst, att en sån liten inställning i ett sånt undangömt hörn ska ställa till så mycket bekymmer. 😕 En hel helg har snart gått åt att reda ut det... 😄 beror nog mer på mig ( 😮 ) än instruktionsboken men som sagt, svårt att hitta rätt ibörjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, som Cleas säger . Starta upp Hyper (öppna instr), klicka på

Mix i höger menyrad alt ställ in antal MIDI_CH i settings först, sen

är det bara att ställa in vilken kanal de ska hantera...

TACK! "Problemet" som egentligen bara berodde på min enorma okunnighet är löst, att en sån liten inställning i ett sånt undangömt hörn ska ställa till så mycket bekymmer. 😕 En hel helg har snart gått åt att reda ut det... 😆 beror nog mer på mig ( 😄 ) än instruktionsboken men som sagt, svårt att hitta rätt ibörjan.

Det ska ju vara någon sport med det... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...