Jump to content
Annons

Hjälp med att mixa gitarren

Recommended Posts

Per_Mattsson (oregistrerad)
Postat

Hej,

Är lite osäker på om detta är rätt forum, men here we go;

Jag sysslar med ett projekt där grunden utgörs av trummaskiner, hårda synthbasgångar och gitarr (tänk tidiga Ministry).

Problemet är att gitarren inte smälter in. Jag använder guitarrig och div. vstpluggar.

Är det någon som har några tips för mixning av gitarr i den här typen av musik?

Hur bör man eq.a t.ex?

Jag vill ha ett distat, men ändå KLART gitarrljud. Så att inte gitarren ligger och grötar.

tack!

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Låter gitarren som du vill ha den utanför mixen, men grötig i mixen?

Postat

Gitarren låter hyfsat utanför mixen, även om den fortfarande låter lite väl mycket "demoband" (tips på hur man snyggar till gitarrljudet?). Men det skulle jag kunna leva med sålänge det inte lät katastrof när man la in det i mixen.

Postat
Gitarren låter hyfsat utanför mixen, även om den fortfarande låter lite väl mycket "demoband" (tips på hur man snyggar till gitarrljudet?). Men det skulle jag kunna leva med sålänge det inte lät katastrof när man la in det i mixen.

oooofff, det du frågar efter är fan snäppet värre än raketforskning..

Jag har spelat gitarr i 15 år och försökt få ett bra ljud i datorn (med VST) iaf de senaste 5 åren. Nu börjar det väl hända saker o jag börjar få till det, men det har varit en hååård väg.

Om det finns genvägar, blir jag sur.. för då har jag slösat bort måååååånga timmar på att försöka ratta gitarrljud:/

Postat

Jag har spelat gitarr i 15 år och försökt få ett bra ljud i datorn (med VST) iaf de senaste 5 åren. Nu börjar det väl hända saker o jag börjar få till det, men det har varit en hååård väg.

Om det finns genvägar, blir jag sur.. för då har jag slösat bort måååååånga timmar på att försöka ratta gitarrljud:/

haha. kunde nästan tänka mig det. 😉

har du nånting man kan få lyssna på? vore kul att höra hur det låter.

annars är det väl helt enkelt inspelning i riktig studio som gäller om man vill ha ett riktigt sjyst ljud. dessvärre.

Postat

haha. kunde nästan tänka mig det. 🥰

har du nånting man kan få lyssna på? vore kul att höra hur det låter.

annars är det väl helt enkelt inspelning i riktig studio som gäller om man vill ha ett riktigt sjyst ljud. dessvärre.

Ja, du har ju en hel tråd här!

Jag använder Amplitube. Gitarren kopplat direkt till ljudkortet. Via en VTB-1 preamp(gör inte så superstor skillnad eg).

Skriv gärna en rad efter att ha lyssnat..😎

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Kolla också upp simulanalog-grejerna (google hjälper, nyckelordet är simulanalog).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.