Jump to content
Annons

lajna gitarr


ludwig

Recommended Posts

Annons

ok, efter att ha googlat och sökt lite så antar jag att jag behöver en DI-box.

tidigare har jag lajnat gitarr och bas direkt till mixern (ev med en förstärkare emellan) och fått en ganska dåligt resultat.

vad gör en di box för att förbättra detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, efter att ha googlat och sökt lite så antar jag att jag behöver en DI-box.

tidigare har jag lajnat gitarr och bas direkt till mixern (ev med en förstärkare emellan) och fått en ganska dåligt resultat.

vad gör en di box för att förbättra detta?

Den förstärker till line-nivå. Så när du säger att du "lajnar" så är det sanning med modifikation, eftersom det du gör inte ligger på linenivå. Den högimpedanssignal som din gitarr skickar är alldeles för svag för att spelas in direkt egentligen, antagligen därför du fått dåligt resultat. En DI-box tar signalen och förstärker den.

Skaffar du en sådan (behringer har några billiga tillexempel) så kommer du säkerligen direkt märka en stor skillnad!

Vad har du för ljudkort? Du kanske redan har en instrumentingång därpå? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

En passiv DI-box förstärker inget alls.. Det den däremot gör är 3 saker .

1. Anpassar impedansen så att gitarrens högomiga mic passar mot mixbordets lägre impedans. Om man kopplar in en elgittar direkt till en mixer eller ett ljudkort så kan man tappa mycket diskant på grund av att gitarrens mic har högre impedans än mixbordets ingångsimpedans.

2. Den skiljer signalerna galvanisk vilket är bra för att få bort brum orsakat av diverse krypströmmar.

3. Ofta ha en DI-box möjligheten att skapa en balanserad utsignal som är bra om man kör med långa kablar i störkänslig miljö.

En elgitarr ska helst kopplas till en så kallad "HI Z" ingång.. Det är få mixbord och ljudkort som har en sådan ingång.. En DI box fixar biffen.

Privärd DI-box som funkar hittar du HÄR kostar lite drygt 400:-

Link to comment
Dela på andra sajter

ahoo, okej... så det verkar alltså nästan vara ett måste om man lajnar gitarren?

just nu har jag ett skräpigt soundblaster live kort, spelar ändå bara in en grej i taget.

vad är skillnaden mellan passiv och aktiv? vad behöver jag? :rolleyes:

ska beställa lite skit från thomann imorgon och jag hittade en billig passiv

http://www.thomann.de/thoiw5_art_zdirect_prodinfo.html

Link to comment
Dela på andra sajter

ahoo, okej... så det verkar alltså nästan vara ett måste om man lajnar gitarren?

just nu har jag ett skräpigt soundblaster live kort, spelar ändå bara in en grej i taget.

vad är skillnaden mellan passiv och aktiv? vad behöver jag? :rolleyes:

ska beställa lite skit från thomann imorgon och jag hittade en billig passiv

http://www.thomann.de/thoiw5_art_zdirect_prodinfo.html

När man läser beskrivningen verkar den klara fint det du söker!

Link to comment
Dela på andra sajter

tyckte detta var en okej tråd att ställa denna fråga i:

Pedal: L/MONO --> mixer

Pedal: R ---> förstärkare --> mixer

funkar detta? (dvs att köra båda samtidigt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...