Jump to content
Annons

Digidesign superbundle


spaceman

Recommended Posts

Går i valet och kvalet att överge Cubase för att hitta ett system

som framförallt är bra på audio.

Har haft en säljare på mig som rekomenderat Digidesign Project Superbundle med Digi002r firewireljudkort och Command8 controllern och ProTools LE + div pluggar.

Är det någon som kör med detta ? Är intresserad av fördelar/nackdelar, vad man

bör tänka på, eller om man ska välja andra komponenter ?

Några frågor:

- Funkar Pro Tools LE med RTAS pluggar ?

- Hur är midi-interfacet på Pro Tools LE ?

- Suger ProTools LE mycket hårdvaru resuser vid många tracks ?

- Suger effekt pluggarna ? Kan man frysa effekter på audiospår ?

- Är effekt pluggarna bättre än Cubase ? Troligtvis misstänker jag.

- Är det bra ljud ?

- Om man kör 24/96 kan man fixa till det så det blir nermixbart till CD eller mp3 ?

- Hur fungerar downmix funkonaliteten ?

- Är Pro Tools LE mixerbord bra och överskådligt med inbussar för varje kanal ?

Alt 2 är att skaffa ett MOTU kort och köra vidare på Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Funkar Pro Tools LE med RTAS pluggar ?

Pro Tools LE fungerar endast med RTAS eller AS

Hur är midi-interfacet på Pro Tools LE ?

Som alla andras, dvs bra.

Suger ProTools LE mycket hårdvaru resuser vid många tracks ?

Ja men det är förbättrat, avsevärt i och med version 7

Suger effekt pluggarna ?

nej ;-) de är bra! Men om du menar kraft något mer än AU.

Kan man frysa effekter på audiospår ?

Ja fast med PTs egen variant som är AudioSuite, man "bränner in" effekten i spåret

Är effekt pluggarna bättre än Cubase ? Troligtvis misstänker jag.

Beror på vad du menar men generellet ja. Och absolut om du funderar på att skaffa Music production tool kit. PTs "nya" eq och compressor/gate är hundra resor bättre än Cubases.

Är det bra ljud ?

Ja!

Om man kör 24/96 kan man fixa till det så det blir nermixbart till CD eller mp3 ?

Ja! Mp3 via mp3 option som medföljer MPT eller som man köper separat.

Hur fungerar downmix funkonaliteten ?

Bra, men det är ALLTID i realtid vilket kan ta tid men medför att bouncen inte blir konstig.

Är Pro Tools LE mixerbord bra och överskådligt med inbussar för varje kanal ?

Smaksak så klart men jag trivs med den och Command 8 är riktigt kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta täcktes ovan av FredrikS, tänkte bara tillägga lite.

Du kan även köra de flesta VST-pluggarna med fxpansions vts -> rtas wrapper. som funkar alldeles utmärkt i de flesta fall.

Du skrev även att du ville ha något som är bra på främst audio, och isåfall kollar du åt rätt håll om du är intresserad av Pro Tools.

(Nu hävdar jag inte att mjukvaran i sig skulle låta bättre än tex. cubase, utan syftar snarare på hur snabbarbetat det är när man jobbar med audiofiler. Kanonbra flyt och extremt smidigt när man flyttar och redigerar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

FredrikS: Tack för ett bra och utförligt svar.

Brojd: Betr fxpansions vts -> rtas wrappern. Följer den med eller måste man

köpa den separat ?

Hur som helst så är DigiDesign tänket något man kan växa med med tiden.

Det går att bygga ut hur mycket som helst. Bromsklossen är väl stålarna.

Project Superbundle är en bra start och som inte kostar skjortan.

En annan grej jag undrar över är hur och om ProTools LE kan hantera patchlistor från externa synthar/trummaskiner ? Måste man göra dom själv från skratch eller finns det färdiga mallar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vst->Rtas wrappern lär du köpa till, men jag har för mig att den förvånande billig.

Vad gäller externa patchlistor så har jag aldrig använt sådana, men jag förutsätter att det finns till ett såpass vanligt system som Pro Tools .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar downmix funkonaliteten ?

Bra, men det är ALLTID i realtid vilket kan ta tid men medför att bouncen inte blir konstig.

Vilket oftast är en nackdel, om processorbelastningen närmar sig hundra procent så kan du inte bounce'a projektet eftersom den inte längre klarar att spela upp det.

Med andra program som Cubase och Reason så kan du bounce'a med 300% belastning. Men det tar lite tid förståss 😏

Annars håller jag med om att ProTools är mer lättjobbat för audio. Om jag var Spaceman så skulle jag dock köpa ett M-Audio ljudkort, Protools M-Powered och behålla Cubase så kan man köra båda.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars håller jag med om att ProTools är mer lättjobbat för audio. Om jag var Spaceman så skulle jag dock köpa ett M-Audio ljudkort, Protools M-Powered och behålla Cubase så kan man köra båda.

/Majken

Jag kör Cubase med min Digi002r som ljudkort med jämna mellanrum utan några som helst problem.

Är det något problem med dessa och cubase jag inte vet om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, asio-drivrutinerna funkar bra så vitt jag förstått men däremot tror jag att de vanliga windows-drivrutinerna inte alltid varit helt hundra. Digidesign har väl helt enkelt haft lite egna lösningar. Mbox2 stöder/stödde exempelvis inte inspelning via directsound vilket gör att man inte kan köra Skype eller liknande.

Fördelen med M-Audio ljudkort är att de har stöd för så gott som alla plattformar och musikprogram.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, asio-drivrutinerna funkar bra så vitt jag förstått men däremot tror jag att de vanliga windows-drivrutinerna inte alltid varit helt hundra. Digidesign har väl helt enkelt haft lite egna lösningar. Mbox2 stöder/stödde exempelvis inte inspelning via directsound vilket gör att man inte kan köra Skype eller liknande.

Fördelen med M-Audio ljudkort är att de har stöd för så gott som alla plattformar och musikprogram.

/Majken

Aha, det kan ju förklara att jag inte märkt det av några problem.

Directsound används inte alltför ofta i studioburken. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar downmix funkonaliteten ?

Bra, men det är ALLTID i realtid vilket kan ta tid men medför att bouncen inte blir konstig.

Vilket oftast är en nackdel, om processorbelastningen närmar sig hundra procent så kan du inte bounce'a projektet eftersom den inte längre klarar att spela upp det.

Med andra program som Cubase och Reason så kan du bounce'a med 300% belastning. Men det tar lite tid förståss 😉

Annars håller jag med om att ProTools är mer lättjobbat för audio. Om jag var Spaceman så skulle jag dock köpa ett M-Audio ljudkort, Protools M-Powered och behålla Cubase så kan man köra båda.

/Majken

Jag kör nuendo och protools m-powered och det är verkligen något jag rekomenderar varmt, bara att hoppa mellan programmen.

Är såååå lycklig att de nu går att köra nuendo protools och allt annat när man kör med M-Audio ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...