Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag köpa en hårddisk till min Dual 2GHz PowerPC G5. Den är tänkt till att ha pluggar och samplingar liggandes på, och även audiofiler som dock är inspelade i annan studio. Så ingen direkt inspelning på denna hårddisk, iaf inte i första hand. En hårddisk runt 250 GB har jag tänkt mig. Något jag ska tänka på? Någon som kankse har någon hårddisk att rekomendera?

Edit: Jag letar nu bara efter hårddisk till min mac

Redigerat av Exil
Annons
Postat
Jag är ute efter att köpa en liten lätt hårddisk till en hemmapc där systemet ska installeras. Det behöver inte vara någon stor utan så billigt som möjligt är jag ute efter. Det är en cirka 3-4 år gammal pc.

Sen ska jag köpa en hårddisk till min Dual 2GHz PowerPC G5. Den är tänkt till att ha pluggar och samplingar liggandes på, och även audiofiler som dock är inspelade i annan studio. Så ingen direkt inspelning på denna hårddisk, iaf inte i första hand. En hårddisk runt 250 GB har jag tänkt mig. Något jag ska tänka på? Någon som kankse har någon hårddisk att rekomendera?

Om den är så gammal är det väl IDE som gäller o då är det greymt billigt numera. Du kan kika på komplett eller likande.

hd till din mac kan jag inte utala mig om tyvär!

Postat
Jag är ute efter att köpa en liten lätt hårddisk till en hemmapc där systemet ska installeras. Det behöver inte vara någon stor utan så billigt som möjligt är jag ute efter. Det är en cirka 3-4 år gammal pc.

Sen ska jag köpa en hårddisk till min Dual 2GHz PowerPC G5. Den är tänkt till att ha pluggar och samplingar liggandes på, och även audiofiler som dock är inspelade i annan studio. Så ingen direkt inspelning på denna hårddisk, iaf inte i första hand. En hårddisk runt 250 GB har jag tänkt mig. Något jag ska tänka på? Någon som kankse har någon hårddisk att rekomendera?

Om den är så gammal är det väl IDE som gäller o då är det greymt billigt numera. Du kan kika på komplett eller likande.

mm jag försöker läsa mig till i moderkortets manual vad man ska ha för hårddiskar och jag har kommit fram till att det ska vara IDE hårddiskar. Men hur ska man veta om man ska ha IDE 1.8 eller IDE 2.5?

Postat

mm jag försöker läsa mig till i moderkortets manual vad man ska ha för hårddiskar och jag har kommit fram till att det ska vara IDE hårddiskar. Men hur ska man veta om man ska ha IDE 1.8 eller IDE 2.5?

Trot någon annan här vet bättre men jag skulle tro att det bästa du kan göra är att köra å 2.5

Postat (redigerat)

Okej jo jag tror också det, det känns på något sätt bättre.

Jag hittade denna på Komplett

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300521

Jag tror den skulle funka utmärkt för en hemmaburk som inte har några höga krav.

Redigerat av Exil
Postat

Jag har beställt den nu, nu får ni gärna ge rekomendationer på hårddisk till macen.

Postat
Jag har beställt den nu, nu får ni gärna ge rekomendationer på hårddisk till macen.

cool!! hoppas du blir nöjd, skall själv beställa en SATA därifrån snart!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

2.5" och 1.8" är generellt sett

- små (i kapaciteten)

- långsamma (5400rpm)

- dyra MB/€

- enbart för laptopar eller annat specialbruk (mediacenters?)

Så varför sku man köpa en sån, då man får en standard 3.5" IDE-skiva kring 200-250GB som snurrar på 7200 rpm för 80€? Dessutom går ju inte de mindre skivorna direkt in i standard-chassi, utan behöver en konverteringsserie (5.25" -> 2.5" eller 3.5" -> 2.5") som måste tillskaffas.

Uh-huh. Läste jag fel vad det var du var ute efter?

Postat
2.5" och 1.8" är generellt sett

- små (i kapaciteten)

- långsamma (5400rpm)

- dyra MB/€

- enbart för laptopar eller annat specialbruk (mediacenters?)

Så varför sku man köpa en sån, då man får en standard 3.5" IDE-skiva kring 200-250GB som snurrar på 7200 rpm för 80€? Dessutom går ju inte de mindre skivorna direkt in i standard-chassi, utan behöver en konverteringsserie (5.25" -> 2.5" eller 3.5" -> 2.5") som måste tillskaffas.

Uh-huh. Läste jag fel vad det var du var ute efter?

Till min gammla pc som bara min mamma använder för att kolla mailen så räcker det med en IDE 2.5 Men jag förstår hur du tänker.

Det jag nu undrar är vad jag ska köpa för hårddisk till min Dual 2GHz PowerPC G5.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Till min gammla pc som bara min mamma använder för att kolla mailen så räcker det med en IDE 2.5 Men jag förstår hur du tänker.

Redan det att du använder ordet "räcker" i det här sammanhanget visar ju att du inte har nån aning vad jag säger. De där talen har med skivans fysiska storlek att göra, inget annat. De faktorer jag räknar upp är konsekvenser av att skivan har mindre fysisk storlek. Hur har du tänkt sätt fat en 2.5" skiva i ditt chassi med 3.5" och 5.25" platser? Med tuggummi?

Postat (redigerat)

Jag är rätt okunnig inom detta område så ja jag vet inte vad jag ska svara. Men jag har iaf kollat upp att 2.5 kommer funka så det är inga problem. Så här behövs det inget lim eller tuggumi 😄

Redigerat av Exil
Postat
Eller så slår du till på det optimala, Xserve raid för en 130 papp 🙂

http://www.apple.com/se/xserve/raid/

Behövs även ett kontrollerkort 6 papp. 😄

haha schysst "hårddisk" det där. Den slår jag till på 😄

Postat
Seagate Baracuda eller Western Digital är väl du ska ha till macen

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=749685

Segate Barcuda är ju billigare (och kanske mer anpassad till min plånkbok) än Western Digital. Står ingen information om hastighet m.m på western digital. Är de bättre där kanske?

Postat (redigerat)

Täntke beställa en hårddisk idag eller i morgon, någon mer som har något tips innan jag slår till?

Vad sägs om denna?

Redigerat av Exil
Postat

jag förstår heller inte varför du vill köpa 2,5" när du kan köpa standard-storleken 3.5" som är mkt billigare/MB.

2.5" är väl mer till laptops och andra "specialdatorer" precis som tsmalmbe sa...

Postat
jag förstår heller inte varför du vill köpa 2,5" när du kan köpa standard-storleken 3.5" som är mkt billigare/MB.

2.5" är väl mer till laptops och andra "specialdatorer" precis som tsmalmbe sa...

Jag förstår hur ni tänker, men jag kollade upp allt och det skulle funka. Fick den också idag och det var inga problem. Så ni behöver inte diskuter det.

Jag är nu istället ute efter en hårddisk till min mac

Postat

Okej, köp en 3.5" S-ATA den här gången. :rolleyes:

En pålitlig disk hittar du i Seagates Barracuda-serie. Dessutom är den rätt så tyst.

Seagate Barracuda 7200.10 250 GB för 850:-

Vill du komma undan billigare, så ta en Samsung-hårddisk. 😆

Jag skulle inte välja en Hitachi-disk.

Postat

Okej, köp en 3.5" S-ATA den här gången. 😉

En pålitlig disk hittar du i Seagates Barracuda-serie. Dessutom är den rätt så tyst.

Seagate Barracuda 7200.10 250 GB för 850:-

Vill du komma undan billigare, så ta en Samsung-hårddisk. 🙂

Jag skulle inte välja en Hitachi-disk.

Okej, det får nog bli en sån eller en 320 GB av samma serie. Men är samsung så dåliga, elle är det värt att spara några hundralappar på att köpa samsung istället för Segate?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.