Jump to content
Annons

Ljuddämpningsplattor till chassit


Bonae

Recommended Posts

Här verkar det mest som att folk diskuterar hur man bygger om mindre rum till en studio... Den som ändå hade det så bra. Själv får jag (på grund av utrymmesskäl och att jag har flera andra intressen) nöja mig med att ha det så tyst som möjligt kring mig då jag spelar in sång och akustisk gitarr vid min dator.

Ett problem jag haft (förutom att det leker ungar nere på gården och att grannen spelar E-type på helgerna) är att jag alltid får med ljudet från datorn på micspåren. För att göra åtminstonde någonting åt det funderar jag på att ljudisolera datorn. Tänkte höra om någon har testat nåt liknande som dethär:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SPSP01

Det är plattor som man helt enkelt klistrar fast på insidan av datorchassit för att dämpa oljudet från fläktarna och hårddiskarna. Nån som vet om det ger någon märkbar effekt? Har sett att det finns liknande fast dyrare plattor också... Å sen finns det förstås sådana i skumgummimaterial, men borde inte skumgummit lagra värme om de sitter på insidan av chassit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med bra plattor kan man räkna med omkring 2-3 decibel lägre ljudnivå, vilket inte är sådär förskräckligt mycket. Och precis som du säger så blir värmeavledningen sämre i chassit vilket gör att temperaturen ökar.

Den bästa medicinen mot en dator som oväsnas är att öppna och lyssna för att ta reda på vad som egentligen låter mest. Ofta kan det handla om att lägga en tusenlapp på ny processorfläkt, hårddiskupphängning och några fläktkontrollers för att sänka varvtalet på chassifläktarna.

Att sätta in dämpmattor är inte alls en dum idé, men börja från andra hållet är mitt råd. Gör datorn så tyst det bara går utan mattor, det brukar ge ofta kunna ge mindre oväsen för pengarna. Sen kan du i slutändan lägga nån hundring på mattor för att dämpa ännu lite mer.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, sådana plattor har en vibrationsdämpande effekt och gör sitt till. skumgummi kan fungera isolerande och medföra oönskade effekter.

en tyst dator handlar också om att motverka att oljuden uppstår, genom att exempelvis investera i tystare fläktar, och inte minst hänga upp hårddiskarna så att de inte förmedlar sitt oljud till chassit. jag har hängt mina i gummiband och det gjorde mycket stor skillnad.

till det positiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har köpt mina från bilreservdelsaccessories-affärer. Vanlig bitumskiva (asfalt) med självhäftande yta. Betydligt billigare m2-pris (men ändå dyrt)! Har ganska mycket vikt, så fyller man maskinen med det så är resonansen helt borta. Finns i olika tjocklekar dessutom. Bör noteras att värmen stiger eftersom det finns mindre plåtyta som skulle ta bort värmen. Räkna med flere graders höjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Argh, jaja. man kan väl inte vänta sig så mycket av ett par plastbitar, såklart. Det är när CPU-mätaren börjar stiga till oroväckande lägen som datorn låter plågad. Måste nog ändå byta processor och därmed fläkt, så jag får väl börja med det. F.ö. tycker jag nog att datorn på "normalgång" låter förvånansvärt lite för att vara ett hemmabygge i en gammal chassilåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte chassit antec sonata och trolleflex skivor (från JMEData) och klistrade på. Skivorna gjorde lite skillnad men chassit gjorde stor skillnad. Det blev både kallare i datorn och tystare. Hårddiskarna lät mindre bara pga av den smarta upphängningen och nätagget är tyst. Sen har jag ställt in min dator i min garderob. Man hör den inte alls nu. Och så får man varma kalsonger till frukost 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte chassit antec sonata och trolleflex skivor (från JMEData) och klistrade på. Skivorna gjorde lite skillnad men chassit gjorde stor skillnad. Det blev både kallare i datorn och tystare. Hårddiskarna lät mindre bara pga av den smarta upphängningen och nätagget är tyst. Sen har jag ställt in min dator i min garderob. Man hör den inte alls nu. Och så får man varma kalsonger till frukost 🙂

Varma kalsonger, mums!! 😎😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Argh, jaja. man kan väl inte vänta sig så mycket av ett par plastbitar

Ta en plastbit (mammas tupperware kanske) med till bitumbutiken så märker du att det är två olika saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...