Jump to content
Annons

Cubase som följer med ljudkort


Get_On

Recommended Posts

hej!

Jag har sett att det ingår cubase LE i några ludkort. jo, annan programvara för den delen också. Men får man sälja den programvaran som följer med? för om man t.ex. sitter med ett cubase sx och köper ljudort där man får med cubase LE, så känns det ju rätt så onödigt att ha båda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här är jag inte 100% säker på men jag har för mig att när jag köpte mitt ljudkort och det incig cubase så var det programmet på något sätt låst till mitt ljudkort!!!???

Möjligt att jag helt missminner mig dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är jag inte 100% säker på men jag har för mig att när jag köpte mitt ljudkort och det incig cubase så var det programmet på något sätt låst till mitt ljudkort!!!???

Möjligt att jag helt missminner mig dock.

Det var det jag mistänkte först, för liksom, programvara för värde av vad själva ljudkortet kostar nytt. (tänkte då på E-MU 1820)

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

Jag har sett att det ingår cubase LE i några ludkort. jo, annan programvara för den delen också. Men får man sälja den programvaran som följer med? för om man t.ex. sitter med ett cubase sx och köper ljudort där man får med cubase LE, så känns det ju rätt så onödigt att ha båda 😮

Edit:Fick nu reda på att jag hade blandat ihop SL och LE, jag tänkte väl !

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är som det nämndes ovan att säljs dom med ljudkorten så sitter donglen i kortet.

Tja, jag installerade Cubase LE från skivan på min gamla dator med ett annat ljudkort. Man får ju skippa självstarten och gå direkt på programmappen. ProteusX som är med på samma skiva funkade inte å andra sidan så det är väl lite blandat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dongeln ar en elektronisk nyckel som programmet behøver for att fungera.

Producenten av programmet, Steinberg, kallar denna nyckeln for "dongle", o ar ett litet usb-minne som innehåller kod for programmet/programmerna. Om du køper en dyrare versjon av Cubase, tex.: Cubase SE, SL,SX, eller StudioCase2 ( som innehåller Cubase SE ) så føljer det med en dongle. Andra program från Steinberg som anvander dongle, ar Nuendo, VSTi-programmer som Groove Agent/The Grand/VirtuellGuitarist o Basist m.fl. men då programmeras automatisk koden inn i den dongeln som Cubase anvander, så att man slipper att okkupera alla usb-kontakterna, aven om man køper flera VSTInstrument från Steinberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag installerade Cubase LE från skivan på min gamla dator med ett annat ljudkort. Man får ju skippa självstarten och gå direkt på programmappen.
Precis, ingen dongle för Cubase LE och inte låst till ett specifikt ljudkort.

Det är E-MU:s programvara som (såklart) endast fungerar med E-MU:s ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...