Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tittar runt på massa nätsidor för tryckerier och kollar vad det skulle kosta att trycka

en fräsig affisch att använda när jag åker runt och spelar. Tyvärr verkar det som om tryckeribranschen befolkas av ännu värre tekniknördar än IT, ljud och musikbranschen tillsammans.

Jag antar att det flera av musikerna här på forumet har nån koll på var man kan trycka promotionaffischer.

Jag vill trycka en affisch i typ A3-format, ca. 500 exemplar, 4-färg.

Ska man välja offset? Screentryck? Digitaltryck? Vad kostar det på ett ungefär? Fördelar och nackdelar med metoder? Ska man välja ett lokalt tryckeri eller ett tryckeri på nätet? Vad ska man undvika?

Går man in på tryckeriföretagens sajter hittar man en väldig massa information om pappersvikter, häftiga nyinköpta maskiner, skalbara fonter, DPI-tal och regler för PDF, respektive TIFF-originalen. Hade jag som trubadur haft en lika krånglig hemsida hade jag inte haft ett enda gig!

/Tröst

P.S Hoppas det här passar i allmänt - det handlar i allafall om musik! D.S

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Tittar runt på massa nätsidor för tryckerier och kollar vad det skulle kosta att trycka

en fräsig affisch att använda när jag åker runt och spelar. Tyvärr verkar det som om tryckeribranschen befolkas av ännu värre tekniknördar än IT, ljud och musikbranschen tillsammans.

Jag antar att det flera av musikerna här på forumet har nån koll på var man kan trycka promotionaffischer.

Jag vill trycka en affisch i typ A3-format, ca. 500 exemplar, 4-färg.

Ska man välja offset? Screentryck? Digitaltryck? Vad kostar det på ett ungefär? Fördelar och nackdelar med metoder? Ska man välja ett lokalt tryckeri eller ett tryckeri på nätet? Vad ska man undvika?

Går man in på tryckeriföretagens sajter hittar man en väldig massa information om pappersvikter, häftiga nyinköpta maskiner, skalbara fonter, DPI-tal och regler för PDF, respektive TIFF-originalen. Hade jag som trubadur haft en lika krånglig hemsida hade jag inte haft ett enda gig!

/Tröst

P.S Hoppas det här passar i allmänt - det handlar i allafall om musik! D.S

De flesta tryckeriföretag riktar sig inte till privatpersoner utan till företag som förstår vad hemsidorna handlar om. Enklast för dig är att helt enkelt ringa upp eller maila några tryckerier i din närhet och be om råd och begära kostnadsförslag, att trycka en affich i högsta kvalitet blir ganska dyrt per affisch om du inte gör mer än 500, färgkopiering är biligare men blir oftast inte lika bra men kanske bra nog.

Postat (redigerat)

Eftersom jag är gammal tryckmedia-arbetare så ska jag försöka ge lite tips.

Om du vill trycka 4-färg så är det antingen digitaltryck eller offsettryck som gäller. Kör du digitaltryck så "skrivs" i princip dina affischer ut med en avancerad skrivare. Fördelen med detta är att du kan trycka upp ett fåtal affischer utan att kostnaden blir alltför stor.

Kör du offsettryck trycks dina affisher upp från 4 stycken tryckplåtar i en fyrfärgspress (en plåt för varje grundfärg). Detta gör att man kan framställa många affisher till en väldigt låg kostnad, men själva startkostnaden eftersom man måste framställa plåtar är förhållandevis hög.

Nåväl, vad ska man då välja. Jag tycker ju att ifall du inte är säker på att du behöver 500 affischer så tryck digitaltryck och kör endast ca 200 stycken. Fördelen med digitaltryck är ju att du mycket enkelt bara kan kontakta tryckeriet igen och be dem göra ytterligare 100 eller 200 stycken affisher till dig. Sitter själv med buntar av gamla affisher eftersom man efter ett tag vill förnya sig och ta fram en mer modern variant.

När det gäller att det på tryckeriföretagens hemsidor står väldigt många branschord är att det är väldigt viktigt att man vet vad man gör när man tar fram orginalet av affishen för att det skall bli bästa resultat. Det är viktigt att bilder är i CMYK-format, att upplösningen på bilderna är tillräckligt stor, att eventuella typsnitt och orginalbilder skickas med till tryckeriet (om nu dessa inte inkluderas i filformatet man använder när man skickar över filerna) och t.ex att utfallet på orginalet är riktigt gjort. Det kräver alltså en förhållandevis stor kunskap av personen som framställer orginalet. Om du inte har denna skulle jag vilja rekommendera dig att ta hjälp av någon som har framställt orginal för tryck förut.

Det enklaste är väl att ringa till några olika tryckerier och begära pris av dessa för en liknande upplaga, t.ex:

250 affischer

Digitaltryck 4-färg (Digitaltryck görs alltid i 4-färg visserligen men det kan väl vara bra att skriva det ändå)

Utfallande A3 format (innebär tryckt ända ut på kanterna på A3-pappret)

Bestruket papper 110gram (80 grams papper är oftast normalt skrivarpapper, 110 gram innebär lite tjockare än detta. Bestruket innebär att det är belagt med en yta som gör att det är lite glattare än vanligt papper).

Du borde också kunna gå in till ett tryckeri för att känna på olika papperskvaliteter för att du lättare skall kunna välja vilken vikt du skall ha på pappret. Därför skulle jag rekommendera att du går in till ett mindre digitaltryckeri i närheten av där du bor. Det är också kanske där lättare att kunna få hjälp ifall du har några frågor än om du skulle kommunicera direkt med ett tryckeri över nätet.

Fråga gärna mer om du har fler funderingar.

/Henning.

Redigerat av henning

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.