Jump to content
Annons

Dags för nytt ljudkort


Shepherd

Recommended Posts

Jahapp! Då var det nog dags för ett nytt ljudkort!

Jag håller på och bygger ut studion och sitter och harvar på ett EMU APS.

Jag är ute efter många mik-ingångar, bra ljud, låg latency till bla vst-instrumenten, inga buggande drivisar och annat strul...

Jag har kollat på följande pryttlar:

Prosonus Firepod.

Verkar vara ett helschysst kort som har det mesta jag behöver förutom tex hörlursförstärkare.

Alesis 16 firewire. Har inte riktigt greppat detaljerna i denna men den verkar mycket intressant. På en sån här mixer, kan man välja om man vill lyssna på mixern ut, datorn ut mm separat?

EMU 1820 + ev behringer adat mikförstärkare (har inte riktight kollat denna kombination men den verkar kunna funka)

Någon som har lite råd ang detta? Någon som har testat dessa prylar och kan råda i frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. Har inget kort på rak arm att rekomendera... Men vill bara upplysa om att låg latency på VSTi instrumet INTE har med ljudkortet att göra.. Där handlar det om rå processorkraft i datorn.

Ok.. 2 kort kan jag väl rekomedera då.. Mitt standardsvar (efter som du inte preciserat nån prisbild)

Kort ett.. Ett råbarkat externt kort med superstabila drivisar http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff800.htm

Ett externt kort med väljudande micpremap också.. http://www.mackie.com/products/800r/index.html

RME kan jag gå i god för då jag använt deras kort sedan början av milleniumet (Rock steady) :rolleyes:

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. har den en hörlursutgång? Det hade jag missat i såna fall.Kortet verkar ju riktigt bra tycker jag och har jag fattat det rätt så går det att utöka med ett till?

En sak som jag glömde nämna i första inlägget var att jag är lite ute efter att kunna spela in trummor och lägga dem på olika spår och även kunna spela in en del "studio live"

Någon som har erfarenhet av dessa firewire-mixrar? Alesis och jag tror Phonic (?) har några modeller...

Jag har kollat lite på trådar som rör EMU 1820 kortet och det verkar som det är lite krångel med drivisar och sånt till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja firepoden har en hörlurs utgång! och ja det går att utöka med ett till.. men de har massa andra bra prylar, som t.ex ett rack med 8 st. preampar till.. eller ett rack med 8 st. compressorer osv..

jag har ej trestat dem själv.. men de har fått bra kritik!

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Förresten...Firepoden har ju 8 line in också...går de att köra tillsammans med mikingångarna så man får 16 analoga in?

Kan man adressera utgångarna ifall man tex vill spela upp något med ...tja som exempel...mediaspelaren till en tv samtidigt som man kanske sitter och lyssnar på en mix på cubase med hörlurar?

Redigerat av Shepherd
Link to comment
Dela på andra sajter

kollar tillbehör till firepoden...

...snälla säg att Luthman har skrivit fel i priset...

Tillverkare: Presonus

Luthmans artikelnummer: 209574

8-kanales mikrofonstärkare

En 8-kanals mikrofonförstärkare med 8 kanaler 96kHZ ADAT I/O (med hjälp av dubbel SMUX-teknik), balanserade analoga direktutgångar samt insert på varje kanal. DigiMax

FS är en perfekt lösning för att addera åtta Klass-A preampar för expandering av digitala hårdvarusystem med ADAT in/utgångar

som exempelvis Presonus FireStudio, Digidesign Digi 002/002Rack, Yamaha's DM digitalmixerbord mm.

• 24Bit/96kHz upplösning

• Word Clock I/O

Pris: 125.000 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

nja vet inte, men den jag kollar på finns på thomann..

http://www.thomann.de/thoiw5_presonus_digi...t_prodinfo.html

nej du kan inte använda line in och xlr samtidigt, eftersom det är kombinerade utag.. dvs, xlr och tele i samma kontakt..

men du har två st, line in på baksidan som du kan använda men då måste du ha externa preamps...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla bra tips och råd

Så man har typ 10 ingångar samtidigt + spdif?

Måste man ha en presonus-burk för extra ingångar eller kan det funka med en annan mikförstärkare? Hur kopplas mikstärkaren ihop med presonus'en...är det adat eller firewire?

Redigerat av Shepherd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. man lär alltså utöka med nåt som har firewire

Du kommer (troligtvis) inte hitta en preamp som har firewire att ansluta i kedja till ljudkortet. Jag föreslår att du kollar på ett annat ljudkort om du behöver fler ingångar, eftersom det ljudkort du kollar på helt enkelt inte har fler ingångar. Alternativt att du köper två sådana kort och kopplar i kedja.

Jag kan starkt rekommendera MOTU 828mkII. I affär för typ 10kkr och på begagnatmarknaden 6500kr. Thomann tar 7000 (och då får du tre års garanti!)

Där har du sammanlagt 22 in, däribland 2 mikpreampar, 8 analoga (som du kan använda till externa mikpreampar) och 8 in via ADAT lightpipe (som du, än en gång, kan använda till många preampar, exempelvis behringerstärkaren du pratar om.)

MOTU-kortet funkar bra bra, och är stabilt.

Fråga om det är något du vill att jag ska förklara närmare! 😄

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...