Jump to content
Annons

E-mu med nya Emulator X Studio


Björn Olsberg

Recommended Posts

Det har börjat snackas en del om nya kortet E-mu Emulator X på forum runt om på nätet. Rent prestandamässigt ser det ut som ett seriöst försök.

Emulator X Studio:

* 2 Micro TFPro preamps (w/48V phantom power)

* 3 stereo analog inputs (6 ins)

* 4 stereo analog outputs (8 outs)

* 1 turntable input w/RIAA preamp/EQ

* 8 outs for configurable enclosures in 7.1

* 1 ADAT I/O

* 1 S/PDIF I/O (coaxial)

* 1 S/PDIF I/O (optical)

* 1 MIDI I/O

* 1 FireWire (IEEE1394) I/O

* 1 Word Clock I/O (!)

* 1 SMPTE I/O

* 1 MTC output

Harmony Central forum

Musicplayer.com

Audiofanzine (på franska)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Såg bra ut med DSP, Z-plane filters, GigaSampler, ADAT, Wordclock....

Men såg jag Creative-loggan och blev besviken. Är det bara jag som anar sunkiga Creative A/D och D/A? :rolleyes:

Visserligen kan man köra SPDIF ut, men känns ändå som man vill kunna använda analoga in...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår mig inte på varför alla säger att Creative har kassa grejjer.

Det sitter ju ett ljudkort av Creative i nästan varenda dator. Då kan dom väl inte va så kassa eller?

Det står ju Creative Professional (eller nått liknande, kommer inte ihåg) på lådan ... kanske betyder nått, antagligen att E-MU har tillverkat den och Creative skeppar den bara. Ungefär som Cambridge högtalarna (inget sagt om deras kvalité).

Link to comment
Dela på andra sajter

I min dator sitter det för tillfället ett Creative Soundblaster 5.1.

Det är alldelles utmärkt för att spela spel på!

...men, bruset som ligger på ingångarna är runt -30dB.

Riktigt ondskefullt dåligt tycker jag 😛

Sen är det klart att det inte är meningen att man ska använda mitt ljudkort för att spela in med, men jag kan förstå att folk är misstänksamma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår mig inte på varför alla säger att Creative har kassa grejjer.

Det sitter ju ett ljudkort av Creative i nästan varenda dator. Då kan dom väl inte va så kassa eller?

Det står ju Creative Professional (eller nått liknande, kommer inte ihåg) på lådan ... kanske betyder nått, antagligen att E-MU har tillverkat den och Creative skeppar den bara. Ungefär som Cambridge högtalarna (inget sagt om deras kvalité).

Om du har provat att spela in med ett kort från Crative så förstår du varför alla säger att de är kass.

Att det står Hi-Fi på vissa bergsprängare betyder ju inte att man får ljud a la High Fidelity. 😛

Att Creative sitter i nästen alla datorer beror väl på att de flesta datorer inte används till seriöst musikskapande. Dessutom sitter det väl inga Creative-kort i Mac...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår dina argument. Jag vill också påpeka att jag säger inte att ett Creative ljudkort för 400 spänn kan konkurrera med ett Creamware eller M-Audio kort.

Jag delar med mig en hypotes om kvalité.

Vad är egentligen kvalité? Är det samma sak som prisvärd? Eller är det ett mått på en produkts egenskaper eller hållbarhet? Vem i så fall bestämmer vad som är bra kvalité och inte?

Ett exempel.

Jag känner att jag vill ha en el-gitarr, säg en Stratocaster. Jag går till en musikaffär som visar mig olika prisklasser. En original Fender Stratocaster säger försäljaren att de e det bästa jag kan ha. Endast 8000 kronor skall han ha.

Men riktigt så mycket hade jag inte tänkt. Då ser jag en kopia.. den ser likadan ut men kostar 1500, perfekt ! Det kanske inte är samma träslag som i en Fender och den kanske inte låter exakt likadant, kanske mer brus men va sjutton detta va ju precis vad jag ville ha!

Men usch tycker den belevrade en kopia sån skit, en sån kan man lika gärna slänga direkt.

Men jag ville ha en el-gitarr och gick nöjd ut ur musikaffären.

Är denna kopia skit, ja kanske för som ville ha en Fender men inte för den som bara ville ha en el-gitarr.

Är inte detta då kvalité för mig?

Alltså är Creative-ljudkort verkligen dynga? Ja för dig som ska spela in i din studio kanske, men absolut inte för den som bara ska spela Counter Strike.

(klockan e 01:50 .. får editera imonn heheh)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl ändå inte Counter Strike-spelarna som Creative vänder sig till med sitt kort. 😛

I ditt exempel med Fendern så går ju faktiskt kopian att spela på...men Creatives ljudkort...nja

Skillnaden mellan användbara ljudkort och Creative är lika stor som mellan Creamware och M-Audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vild gissning från mig är att den kommer att hamna i "mellan" klassen.

Tror nog att den kan mäta sig med bl.a. St audio DSP2000 och liknande kort...

Kanske en "gnutta" bättre men något annat vågar jag inte tro...typ............

Vilda gissningar och lite fördommar..................

Men vi får hoppas att Studio och alla andra musiktidningar ger sig på en rejäl testning av denna Emulator grejjen.

Vore kul att se och läsa.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså är Creative-ljudkort verkligen dynga? Ja för dig som ska spela in i din studio kanske, men absolut inte för den som bara ska spela Counter Strike.

Jo, fast nu skriver du i forumet för musikertidningen Studio, inte för PC Gamer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Om man kollar på specarna för nya EMU linen så ser man att det inte är Creative gänget som styrt och ställt.

Creative har degat och EMU gubbarna har gjort jobbet.

Korten använder samma A/D D/A som Protools HD 192 system.

Inga konstiga låsningar till 48 kHz osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korten använder samma A/D D/A som Protools HD 192 system.

Inga konstiga låsningar till 48 kHz osv.

Jaså? 🙂

Jaha, då kanske det kan vara intressant för en gångs skull! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

I forum skall man ej gå in i ett försvarstal, vilket jag då ej har som avsikt med detta inlägg, utan endast att presentera korrekt fakta och inget annat.

E-MU är ett 100 % helägt dotterbolag till Creative.

Dom nya ljudkorten från E-mu har inget med Creative att göra förutom att vi båda har samma aktieägare :-)

Och på tal om "sunkiga" AD/DA omvandlare på Creative´s nuvarande ljudkortmodeler, så är dom följande: OBS! Ej E-mu korten. (detta står ej på databladen till produkterna eftersom dessa kan ändra under produktens livstid till tex en nyare model från någon av dessa tillverkare)

A/D är Philips UDA1361T (24/96/111dB)

http://www.semiconductors.philips.com/pip/UDA1361TS_N1.html

D/A är Cirrus Logic CS4382 (24/192/114dB)

http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P282.html

Om dessa produkter är "sunkiga" lämnar jag till er att bedöma, vi är dock ganska stolta att ha dessa komponenter på ett 900 kronors ljudkort, så läs gärna databladen från respektive tillverkare och döm själva.

MVH

/Jan Ström

Technical Product Manager

Creative

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte säker på att jag förstår alla dom tekniska speccarna rätt, men om jag inte är helt ute och cyklar så stod det nåt om 24 bitars omvandling. Menar du att det sitter 24 bitars A/D i mitt Creative Soundblaster 5.1 eller har jag förstått ditt inlägg fel? 😉

Och i fall det nu är dom (som verkar bra), snälla, säg vad ska jag göra för att slippa ett brus på -30 dB när jag försöker mig på en inspelning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dessa fina fakta Jan Ström.

Tyvärr tjänar det inget till där dessa anti-creative personer (att jämföra med anti-micro$oft personer på mjukvarusidan) endast är ute att vara negativa och få sista ordet med väldigt få förankringar i verkligheten. Ni skulle kunna påstå att det nya E-MU korten har den mest avancerade ljudprocessor som någonsin tillverkats med garanterat noll brus men står det Creative på lådan är det ren skit ändå (enligt anti-folket).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ska skilja på E-mu och Creative, visst ska man inte förkasta en produkt för att Creative loggan

finns (i det här fallet på hemsidan vilket är självklart eftersom Creative äger E-mu)

min personliga uppfattning är nog ändå att ett renodlat Creative kort inte bör sitta i en musik dator, det finns alternativ i samma prisklass.. men som sagt för spel funkar det ju perfekt, men det här är ju ett furum för tidningen Studio 🙂

shit vad har jag sagt? (nu blir jag hatad av soundblasterfolket ) 😕😉

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte säker på att jag förstår alla dom tekniska speccarna rätt, men om jag inte är helt ute och cyklar så stod det nåt om 24 bitars omvandling. Menar du att det sitter 24 bitars A/D i mitt Creative Soundblaster 5.1 eller har jag förstått ditt inlägg fel? 🙂

Och i fall det nu är dom (som verkar bra), snälla, säg vad ska jag göra för att slippa ett brus på -30 dB när jag försöker mig på en inspelning!

Jag skulle fortfarande vilja ha ett svar från 3D-Blaster!

Det här är faktiskt en seriös fråga eftersom jag tror att jag förstod hans inlägg fel, eller? Jag försöker inte driva med någon eller något, ifall det var någon som trodde det 😎

Oups, han kanske inte har haft tid....kom jag på... 😎 sorry...

Redigerat av insolitus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu åter..

Och så svaret på insolitus fråga sitter det 24/96/192kHz A/D D/A omvandlare på våra 16 bitars ljudkort i Live!serien?

Nej det gör det inte! Det sitter 16 bitars på dom.

Dom som har 24bitars är dom nya Audigy LS och ZS serien som säljs nu.

Och redan innan någon hinner säga det så... Ja det första Audigy kortet som lanserades aug. 2001 kunde inte spela in i 24/96 men faktiskt så kan det nya Audigy LS kortet det.

Med vänlig hälsning

/Jan Ström

Creative

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu åter..

Och så svaret på insolitus fråga sitter det 24/96/192kHz A/D D/A omvandlare på våra 16 bitars ljudkort i Live!serien?

Nej det gör det inte! Det sitter 16 bitars på dom.

Dom som har 24bitars är dom nya Audigy LS och ZS serien som säljs nu.

Okej! Tack så mycket! 🙂

Då ska jag vara tyst nu... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite länkar från lanseringen på NAMM (www.namm.com)

http://namm.harmony-central.com/WNAMM04/Index/videos.html

Digital Audio Systems range (Ichi Nagi - Product Manager - Digital Audio)

http://trio.harmony-central.com/ramgen/WNAMM04/EMU-DAS.rm

Emulator X Sampling range (Sean Wilhelmson - PM for Keyboards/Boxes)

http://trio.harmony-central.com/ramgen/WNA...U-Emulator-X.rm

Allt som ni ser i http://www.real.com/ format.

MVH

3D-Blaster

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, dom effekterna som finns inbyggda på kortet, går det att använda dom med E-M 1212 paketet (VST/DX?) ?

Tyckte jag läste nånstans att dom bara kan användas med Emulator-X programmet ..

Hej!

De EMU effekter som använder kortets DSP kan i dagsläget bara köras i EMU mixern. Vilket är helt ok för det är jättelätt att använda mixern ihop med populära sequencers. Routingmöjligheterna är jättebra!

EMU planerar att släppa en "wrapper" så att man skall kunna köra EMU effekterna i hosten också, men den kommer isåfall släppas i ett senare skede. Men man klarar sig utmärkt (om inte bättre) med att använda EMU mixern.

Sen är ju EmulatorX själva samplern. Mixern följer med korten oavsett.

3Dblaster- Hej! Kul att du kikar in och reder ut saker o ting 😉 .

Måste säga att nya EMU/Creative linen verkligen är skitbra! Skitbra stöd för ACPI etc. Bättre stöd än jag har sett hos andra proffsljudkort tidigare. Jag har testkört ett 1820M på en vanlig hemmadell ,på samma IRQ som nätverkskortet ! Och det funkade klockis! Så jag tror jättemycket på dessa kort!

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Twilight_Zound som du ser av diskussionerna i början av denna tråd, så gör ingen koppling emellan Creative och E-mu annat än att det enda vi har gemensamt är att vi har samma aktieägare som jag "skämtsamt" brukar säga.

Dessutom hade Live! Korten inte ASIO drivrutiner original eller WDM stöd för att fungera optimalt med musik skapande när dom lanserades. (det kom först senare med Windows XP och nya versionern av DirectX)

Ja det finns 3é parts drivrutiner/projekt med stöd för det, men dom får någon annan länka till, dessutom tror jag inte att dom kommer att göra dig helt lycklig. Även om jag personligen inte känner dig och dina behov skulle jag dock starkt rekommendera att ta ett steg upp till 24/192kHz nivån oavsett tillverkare, även om formatet du jobbar i är 16/48.

Från Live! generationen som jag såg förstagången 1997 tror jag det var , tills idag har det skett en smärre revolution på ljudkortssidan för datorer.

Lycka till i ditt vall

Med vänlig hälsning

/Jan Ström

Creative

PS Tips köp dock inget innan du läser första recensionen på E-mu 1820 😉 DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...