Jump to content
Annons

Studio Hörlurar


Freedom

Recommended Posts

Läste i ett gammalt nummer Studio om just studio hörlurar och jag vart lite intresserad i

dem som studio själv rekomenderade AKG K271 fast det stod mycket om att basen

var tunn etc.

Någon som kan tipsa om några bra hörlurar som har ganska bra omfång på bas

registret. priset ska ligga någonstans mellan 1500 - 2000 kr

Har ingen möjlighet att lyssna på luren för har ingen musikaffär i min stad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Läste i ett gammalt nummer Studio om just studio hörlurar och jag vart lite intresserad i

dem som studio själv rekomenderade AKG K271 fast det stod mycket om att basen

var tunn etc.

Någon som kan tipsa om några bra hörlurar som har ganska bra omfång på bas

registret. priset ska ligga någonstans mellan 1500 - 2000 kr

Har ingen möjlighet att lyssna på luren för har ingen musikaffär i min stad. 🙂

Jag skulle tveklöst välja Ultrasone, som är de bästa lurar jag har använt hittills. 😎

Proline 750 (listpris 2495) är slutna och Proline 2500 (listpris 2750) är öppna. Annars finns också HFI-2200 ULE (slutna, med listpris 2125) och Proline 650 (slutna, med listpris 1875), om budgeten är för tight för de jag nämnde först...

Vilka du väljer, beror på vad de ska användas till. Slutna lurar till sånginspelning, för att minska läckage - och öppna lurar till lyssning och som referens vid mix.

Läs gärna lite av mina omdömen om olika lurar, på mitt recensionsforum. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i ett gammalt nummer Studio om just studio hörlurar och jag vart lite intresserad i

dem som studio själv rekomenderade AKG K271 fast det stod mycket om att basen

var tunn etc.

Någon som kan tipsa om några bra hörlurar som har ganska bra omfång på bas

registret. priset ska ligga någonstans mellan 1500 - 2000 kr

Har ingen möjlighet att lyssna på luren för har ingen musikaffär i min stad. 🙁

Använder AKG 240 sedan typ 20 år tillbaka (samma par). Lurarna har använts dels i studios vid inspelning och dels i min egen hemstudio. Funkar kalas och finns på Musikbörsen för under tusingen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ha mina hörlurar till att spela in musik givetvis. Men också kunna ha dem som ett par "vardagshörlurar" om ni fattar vad jag menar, alltså bara kunna lyssna musik, kanske till och med andvända den till mp3 spelaren. Ska absolut _inte_ andvända hörlurarna till att spela in sång 🙂

Så tror du AKG 240 duger till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG K240 har jag haft tidigare. Om dem tycker jag inte. De har en bumlig och otydlig bas, som gör att finlyssning inte alls är särskilt trevlig. Många använder dem i studio till sånginspelning och det fungerar hyggligt eftersom de är halvöppna - men enligt min mening så läcker de för mycket just för att de är halvöppna i stället för slutna.

För ren lyssning, så är det absolut bäst med ett par öppna lurar. De ska ju också vara bekväma att ha på sig länge - och då vill man hellre ha någon form av tygklädda kuddar - och inte vinylplast, som det är på väldigt många...

Heta tips för detta, är som sagt Ultrasone HFI-2200ULE eller Proline 2500. 🙂

Även Sennheiser HD600 och HD650 är solklara kandidater. 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Vet inte om det verkligen är stor skillnad eller om smaken är som baken, men mina K240DF är verkligen inte bumliga i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG K240 har jag haft tidigare. Om dem tycker jag inte. De har en bumlig och otydlig bas, som gör att finlyssning inte alls är särskilt trevlig. Många använder dem i studio till sånginspelning och det fungerar hyggligt eftersom de är halvöppna - men enligt min mening så läcker de för mycket just för att de är halvöppna i stället för slutna.

För ren lyssning, så är det absolut bäst med ett par öppna lurar. De ska ju också vara bekväma att ha på sig länge - och då vill man hellre ha någon form av tygklädda kuddar - och inte vinylplast, som det är på väldigt många...

Heta tips för detta, är som sagt Ultrasone HFI-2200ULE eller Proline 2500. 😄

Även Sennheiser HD600 och HD650 är solklara kandidater. 😄

Jo, smaken är som baken... Självklart är upplevelsen subjektiv. Märker absolut ingen bumlig bas vid någon lyssning i mina 240. Kan ju tillägga att jag är trummis och har spelat in plattor i drösar med just mina 240. Det eventuella "läcket" av ljud man får av 240 är bara hälsosamt skönt och ger en bra närhetskänsla.

Använder dessutom mina 240 till all slags musik och film, mums. Dock så är det vad jag tycker förstås... 🙂

Köpa lurar för så pass mycket pengar utan att lyssna/känna kan vara vanskligt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...