Jump to content
Annons

Mp3 vs WAV - om nätbaserade samarbeten


tbruce

Recommended Posts

Hej, jag har en del nätbaserade samarbeten på gång på olika håll, och då behöver man ju ofta skicka olika ljudfiler till varandra. Wav/aiff tar så lång tid att skicka, så jag undrar om det gör något att man använder högkvalle-mp3or för t ex sång? Går det ö h t att märka skillnaden? Jag kan förstå att det finns dom som kan höra skillnad på en mp3a och en wavva på hela låten - men ett enskilt element som t ex sång i en hel mix, går det verkligen att med blotta örat urskilja de små små små nyanser som inte är "rätt"? Med kompression, filtrering, rumsljud osv och fullt komp så borde de små artefakter som uppstår dränkas igen, eller?

Men samtidigt minns jag t ex att i Studios remixtävling på den där förskräckliga Born to be alive så var man tvungen att lova att mixa om med wavvor om man utgick från mp3orna först... ska det verkligen vara nödvändigt eller är det bara sjåpiga audiofilwannabees som tycker att det är bäst att göra så baraförsäkerhetsskull?

För att sammanfatta - finns det någon människa på denna planet som kan avgöra om sången i en mix en gång i tiden varit en högkvalitetsmp3a eller inte?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen, har jag hört en viss skillnad i dynamik men mina öron är uppenbart inte mer ljudkänsliga än att detta fenomen försvinner om man kodar i 160 eller högre. Det är möjligt att jag skulle höra skillnad mellan en 320-MP3 och en vanliga audiofil i ett riktigt hifi-system men jag är tveksam till detta (jag tror att det skulle vara snudd på snobberi att påstå att skillnaden hördes... kanske). Såg även lite intressant info här. Citat/slutkläm:

The answer to the question, "Is there a difference between the two formats?", is "yes". Is the difference noticeable? That depends on the listener and how "good" their speakers and listening environment are.
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte använda mp3 under arbetets gång och wav vid slutmix? Just när det gäller sång är det nog ganska svårt att höra det, men exempelvis cymbaler tycker jag låter rätt illa även vid låg mp3-komprimering.

Skulle man A/B-lyssna mellan de båda skulle man definitivt höra skillnad.

EDIT: tänk även på att om du gör någon destruktiv editering av filen som varit mp3-komprimerad, och vill komprimera och skicka den igen så förlorar du ytterligare i ljudkvalité.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...