Jump to content
Annons

Skall det vara lätt att göra musik då?


Egghuvud

Recommended Posts

Funderar ofta på det när jag läser trådar här. Typ hur börjar jag med något lätt program som typ gör allt jobbet åt mig!

För "lets face it" så annvändarvänliga är ju inte musikdatorer (hårdvara mjukvara) om man vill att de skall låta någe vidare. Cubase manualer på åttahundra sidor o s v.

Om man som jag inte är en dator/tekniknörd så blir ju mycket av det tekniska ett hinder och inte en hjälp. Jag tittar ibland med förundran på t e x majkens och demonicus inlägg och undrar i mitt stilla sinne hur många timmar han har lagt ner på att fatta allt det där (det finns ju fler av er). Man läser en tråd och fattar en tiodel fast man hållt på i ett par år nu.

Med mitt första ljudkort höll jag på i tre månader innan det lät något överhuvudtaget. Jag ringde support och de sa saker i stil med "har du laddat ner mukltiklientdrivern från internet" och jag ba: Vad är en multivadåförnåtdriversadu?

Nu börjar jag mer och mer betrakta mina pluggar som mina medmusikanter. De är de som hindrar/sporrar mig eller frustrerar mig att lösa problem, men också de som ibland sporrar mig att göra musik som jag aldrig skulle gjort eller kunnat göra annars.

Ett visst mått av motstånd måste väl till? eller vad tycker ni? Skall det bara vara att plugga in gittarplayer, drumplayer, syntplayer o s v samt en bimbosångsemulator och klicketi klick så har man en låt.

Lite hårt jobb skall väl till för att skapa något? Eller har jag blivit ett surt ägg som bara missunnar folk enkelhet för att jag själv fått jobba med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
...

Lite hårt jobb skall väl till för att skapa något?

...

Nej det tycker jag inte.

Du har nog bara blivit ett surt ägg som missunnar folk enkelhet för att du själv fått jobba med det?

🙂

Allvarligt talat så håller jag med om att alla självspelande pluggar och loopar kan vara trist, men mest för att resultatet blir så boring när man inte är det minsta kreativ och bara kör igång sin mainstreamarsenal utan att vilja ett skit med det hela.

Men kom ihåg att det alltid är bra om det låter bra. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller lite med, samtidigt som pluggar och såvidare ska ju vara ett hjälpmedel. Lite hårt arbete blir det väl för att lära sig dom, och ju snabbare det går, desto bättre..

Det hårda arbetet tycker jag istället ska läggas på skapandet, i mitt fall främst framför keyboarden, men även med gitarren emellanåt.

Vad gäller mixningen och effekter mm, så gör det ju absolut inget att en del hårt arbete krävs för att lära sig dom, men sen blir det ju i regel istället ett smidigt verktyg som man använder sig av 😄

Men det är som jag ser det. Använder i princip inte några mjukvaru instrument och spelar i ett band. För mig ska inspelningen helst flyta på, och mixningen inte ta allt för lång tid. Kanske därför jag fortfarande är en ganska dålig studiokille 😉

Vad gäller loopar och färdiga gittarkomp eller trummor är jag generellt negativ mot sånt. Jag använder själv gärna färdiga trumkomp när jag leker utan trummisen, och jag vet att många andra här är proffs på att leka med loopar och gör det jäkligt bra. Men för min del är det inte rätt metod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar ofta på det när jag läser trådar här...

Intressant inlägg!

Jag förstår precis vad du menar och visst kan man ibland tycka att det är surt, när man själv en gång knappt vågade hoppas på en 4-kanalsporta, medan vem som helst idag (med rymligt samvete) kan köra allt digitalt och samtidigt så ser man fler pluggar som gör allt själv.

Ex. Virtual guitarist; För tio år sedan var tanken idiotisk att man skulle kunna lägga ett realisktiskt bakgrundskomp(gitarr) bara genom att behöva lägga ett par ackord på klaviaturet. Nej, man satt där och slet med sin gitarr och otaliga omtagningar innan det satt.

Visst, det har blivit mycket enklare att spela in musik med bra ljudkvalitet. Skivbranchen tillsammans med de komersiella radiostationerna är helrutten för du har faktiskt större chans att få plats i "etern" om du sätter dig och skiter mitt på Sergelstorg än om du övat gitarr 6 timmar om dagen sedan du lärde dig gå.

Men det spelar ju ändå inte så stor roll. Jag hävdar att det är lättare att skapa en musikalisk identitet genom genuint arbete, än med självspelande pluggar, och DET är lika krävande som det alltid varit.

Den nya tekniken ger även mig möjligheter och där den underlättar lämnar den mer tid för idéer och skapande.

Det handlar ju om att ha kul (och kanske en viss tävlan) med sig själv och andra, om att göra det så bra man kan.

Jag tror inte att musiken har blivit bättre eller intressantare bara för att den går snabbare att producera. 😉

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud:

Föreställ dig inte att du kan lära dig göra bra musik för att du har datorkraft. Det krävs musikalitet och känsla för att göra musik. Visst kan man kombinera färdiga musikloopar någon annan gjort, men då fastnar man snabbt och kan inte komma vidare. Tro inte att man laddar ner ett plugin och skruvar lite för att få en låt!

Kan du spela ett instrument kan du ju göra låtar till det instrumentet (utan dator) och när melodin är färdig kan du spela in det i datorn. Sen kan du ju sköja till det med trummor och bas till det. Så lär du dig att göra musik enligt mig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag njuter faktiskt av att se alla dessa plugins / program / effekter osv ploppa upp som svampar! Anledningen till att man (jag) producerar musik är för att det är kul och för att komma bort från den bullriga vardagsmiljön. Då vill jag inte sitta o mecka med inspelning osv utan kunna sköta att digitalt, så enkelt som möjligt... jag vill producera för att det är skoj, inte för att få världens huvudvärk o dö i förtid pga stress osv.

sveriges problem är lathet och konservatism (heter de verkligen så? 😉 )

vi tar alla förändringar som negativa... o då menar jag alla!

t.ex:

"Åh nej! Ända sen den där nya mjölkförpackningen kom har jag så svårt att välja mjölksort!"

eller varför inte:

"Åhh alla dessa effekter, pluginer, program osv. Man blir ju helt dum i höve'!"

men men... så har det alltid varit och kommer alltid vara... vilket är synd. Förändringar leder alltid till det bättre.. förr eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror väl inte jag att ägget menade att den tekniska utvecklingen är av ondo?

Fast om alla använder virtual guitarist eller virus c så blir ju allt lite trist, kanske?

...eller om alla använder Team H2O's Cubase SX 2.2 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blir det trist och det är ju det som är det fina i det hela! Då är jag glad att jag kan spela exakt som jag vill, på en riktig gitarr. Jag behöver inte styras eller begränsas av vad ett vsti klarar eller inte klarar. 😉

Om man sedan är så duktig att man kan spela med samplade ljud så att det låter som den äkta varan så är man värd all heder för det. (det kan ju exempelvis även gälla piano)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror väl inte jag att ägget menade att den tekniska utvecklingen är av ondo?

Fast om alla använder virtual guitarist eller virus c så blir ju allt lite trist, kanske?

...eller om alla använder Team H2O's Cubase SX 2.2 😉

Fast det hörs ju inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror väl inte jag att ägget menade att den tekniska utvecklingen är av ondo?

Fast om alla använder virtual guitarist eller virus c så blir ju allt lite trist, kanske?

...eller om alla använder Team H2O's Cubase SX 2.2 😉

Fast det hörs ju inte?

Jodå!

Om man spelar låten baklänges 😄

/Reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror väl inte jag att ägget menade att den tekniska utvecklingen är av ondo?

Fast om alla använder virtual guitarist eller virus c så blir ju allt lite trist, kanske?

...eller om alla använder Team H2O's Cubase SX 2.2 😉

Fast det hörs ju inte?

Kan man höra att låtar är gjorda i Reason och FL Studio kan man nog höra att de är gjorda i Cubase... nog betydligt svårare.. men de går nog...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog mycket på vad man sätter värde på i sitt musikmeckande. Jag sätter värde på att själv spela in gitarrerna och får det tajt. Inen jävlar virtual guitarist här inte. Det tar tid, men när det sitter är jag värd minst två öl till och en fet snus.

För min del så fungerar plugins som komplement där jag går bet, men det är alltid i sista hand.

För min del ska det inte vara lätt att göra musik. Men det är väl som allt annat högst personligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nope... Ägget menade inte att den tekniska utvecklingen är av ondo. 😉

Jag menade mer om utvecklingen i strömlinjeformningens tecknologi gör allting för lätt eller så... Typ Michelangelo gör Sixtinska kapellet med paint by numbers...

Jag tror det var Satie som retade gallfeber på det franska dåtida musiketabilsemanget med att påstå att hans musik var skriven av en maskin som han hade uppfunnit.

Jag vill egentligen inte lägga femtioelva timmar på att läsa en manual över den nyinköpta pluggen, och sedan ytterligare tid på att få den att fungera, men när jag väl gör det så ger det ju en extra dimension till kreativitet.

Frågan var mer.. skall det var lätt? Är inte skapande förenat med arbete? Är inte kreativitet förenat med originalitet o s v.

Nu blev det kanske ännu mer rörigt...

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var mer.. skall det var lätt? Är inte skapande förenat med arbete? Är inte kreativitet förenat med originalitet o s v.

Skapandet är väl förenat med arbete, men det är ju inte datorn, plug-innen etc. som skapar din musik, den är ett verktyg för dig att bygga upp din skapelse. Musiken skapas ju alltjämt i ditt huvud. Eller?

Jag kommer på en massa musik hela tiden och utan dator och annan teknik hade mina små skapelser aldrig blivit födda. Jag hade varit tvungen att spela in allt på olika fickbandpsleare och sen trycka play samtidigt på alla för att höra resultatet. Tekniken är bara redskap och tar inte ifrån oss varken skapandekraft, kreativitet eller orginalitet.

Så, ja... det ska vara lätt att bygga sin musik, men det är fanimej ett lidande att skapa den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteintressant diskussion Egghuvud. Man kan välja lite hur man angriper ämnet. Min åsikt är att tekniska framstegen är både oundvikliga av naturen och i allmänhet jäkligt trevliga.

Världen (åtminstone I-världen) har blivit extremt demokratisk - för dom som har stålar. Tillexempel:

* Nästan alla kan lätt skapa snygga bilder med digitalkameror, en scanner, photoshop och google

* Nästan alla kan se bra ut - genom fettsugning och extreme make-over

* Nästan alla kan med enkelhet göra en låt med hjälp av det vi babblar om här på forumet

* Nästan alla kan gå långt i fotbollens Champions League om man köper rätt spelare o tränare

* Inte minst - alla som är uppkopplade har tillgång till i princip all info och alla nyheter samtidigt

Klyftorna minskar således mellan skickliga/nördiga och kretiochpleti. Dom hårt arbetande får inte automatiskt större framgångar än dom som utnyttjar teknik/kopierar.

Jag tror framgång i framtiden fortfarande kommer att vara ORGINALITET och NYA IDEER...och att vara FÖRST!

M a o, kreativitet kommer alltid att uppskattas, oavsett vilka verktyg man använt.

Hmm, här pladdrar jag på.... slutar nu innan jag överbelastar forumet 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Jag tror framgång i framtiden fortfarande kommer att vara ORGINALITET och NYA IDEER...och att vara FÖRST!

...

Bra pladdrat. 😉

Allvarligt talat så instämmer jag, med tillägget att vi redan är där;

man måste verkligen göra mer idag än att använda tekniken på ett proffsigt sätt.

Att ratta utrustningen skickligt räcker inte, det krävs nåt som står ut och gör det ordentligt för att höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteintressant diskussion Egghuvud. Man kan välja lite hur man angriper ämnet. Min åsikt är att tekniska framstegen är både oundvikliga av naturen och i allmänhet jäkligt trevliga.

Världen (åtminstone I-världen) har blivit extremt demokratisk - för dom som har stålar. Tillexempel:

* Nästan alla kan lätt skapa snygga bilder med digitalkameror, en scanner, photoshop och google

* Nästan alla kan se bra ut - genom fettsugning och extreme make-over

* Nästan alla kan med enkelhet göra en låt med hjälp av det vi babblar om här på forumet

* Nästan alla kan gå långt i fotbollens Champions League om man köper rätt spelare o tränare

* Inte minst - alla som är uppkopplade har tillgång till i princip all info och alla nyheter samtidigt

Klyftorna minskar således mellan skickliga/nördiga och kretiochpleti. Dom hårt arbetande får inte automatiskt större framgångar än dom som utnyttjar teknik/kopierar.

Jag tror framgång i framtiden fortfarande kommer att vara ORGINALITET och NYA IDEER...och att vara FÖRST!

M a o, kreativitet kommer alltid att uppskattas, oavsett vilka verktyg man använt.

Hmm, här pladdrar jag på.... slutar nu innan jag överbelastar forumet 😉 .

* Nästan alla kan se bra ut - genom fettsugning och extreme make-over

😄😉😄

Det är kört för min del. Är man äggformad så är man. Var det inte Freddie Wadling som sade att om jag inte vore så ful så skulle jag vara värdsberömd. Känner likadant inte ens en d kupa kunde rädda mig

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Jag tror framgång i framtiden fortfarande kommer att vara ORGINALITET och NYA IDEER...och att vara FÖRST! 

...

Bra pladdrat. 😉

Allvarligt talat så instämmer jag, med tillägget att vi redan är där;

man måste verkligen göra mer idag än att använda tekniken på ett proffsigt sätt.

Att ratta utrustningen skickligt räcker inte, det krävs nåt som står ut och gör det ordentligt för att höras.

Det beror ju lite på vad målet är.

Om du vill ligga högt på svensktoppen så skall du nog vara så lagom kreativ. Min morsa är en av de personerna som faktiskt köper cd-skivor med jämna mellanrum, men försök och förklara för henne varför äkthet och orginalitet skulle vara bättre än LasseStefanz och alla andra dansband som gör parodi på sig själva.

Nä, man får nog se vad det är man vill uppnå med sin musik. Jag gillar verkligen tekniken eftersom jag nu längre inte är beroende av en pizzaätande trummis som hellre slår hårdare än tight.

Men visst, allt fler sitter med färdiga loopar och klipper ihop sin musik, men det krävs fortfarande skicklighet för att göra det bra. Därmed inte sagt att man skulle höras mer bara för att man försöker vara orginell.

Sen är det ju frågan om framgång skall mätas "ekonomiskt" eller ur ett mer personligt, självutvecklande perspektiv.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Kan du spela ett instrument kan du ju göra låtar till det instrumentet (utan dator) och när melodin är färdig kan du spela in det i datorn.

Mitt musikliv i ett nötskal! Har iofs önskat mig en självspelande variant av min workstation men till dess så... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Jag tror framgång i framtiden fortfarande kommer att vara ORGINALITET och NYA IDEER...och att vara FÖRST! 

M a o, kreativitet kommer alltid att uppskattas, oavsett vilka verktyg man använt.

Där slog du huvudet på spiken. I denna breda ström av musik som bombarderar oss, där mycket i radion är upprepningar av tidigare gjorda verk (samplingar m.m) så tror jag att ett nytänkande och nyskapande krävs för att bryta ut musiken från strömmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

----

Men visst, allt fler sitter med färdiga loopar och klipper ihop sin musik, men det krävs fortfarande skicklighet för att göra det bra. Därmed inte sagt att man skulle höras mer bara för att man försöker vara orginell.

-----------

För det första är svensktoppen idag mycket mer än Lasse Stefanz, kolla här:

http://www.sr.se/p4/svetop/listan.stm

Absolut inga bra grejer, men tiden då allt lät exakt likadant är trots allt förbi.

Vad gäller looparna och originalitet så kan jag svara för hur det ser ut i dansmusik-(den moderna alltså, inte Lasse Stefans med flera)världen; om du bara upprepar det andra redan gjort kommer du inte långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

----

Men visst, allt fler sitter med färdiga loopar och klipper ihop sin musik, men det krävs fortfarande skicklighet för att göra det bra. Därmed inte sagt att man skulle höras mer bara för att man försöker vara orginell.

-----------

För det första är svensktoppen idag mycket mer än Lasse Stefanz, kolla här:

http://www.sr.se/p4/svetop/listan.stm

Absolut inga bra grejer, men tiden då allt lät exakt likadant är trots allt förbi.

Vad gäller looparna och originalitet så kan jag svara för hur det ser ut i dansmusik-(den moderna alltså, inte Lasse Stefans med flera)världen; om du bara upprepar det andra redan gjort kommer du inte långt.

Du och jag sysslar ju med vitt skilda musikstilar och jag är inte så insatt i modern dansmusik, men när det gäller sådant vi hör på radion i dag så tycker jag att det är väldigt få orginella saker man hör, i synnerhet då det handlar om de som säljer verkligt mycket skivor (sådana som riktar sig till barn och unga tonåringar).

Mycket är tyvärr bara upprepning av tidigare hits, och snart är stjärnan slocknad för att ersättas av en ny som skall spelas dagarna i ända.

Ok, diskussionen spårar ur lite och jag håller med om att det absolut inte räcker med avancerade vsti's och samplingar för att skapa bra musik. I ett längre perspektiv så ger jag dig oxå rätt; visst förändras musiken och visst kräver publiken oxå innovationer.

När det handlar om att spelas på radio och nå stora försäljningsframgångar så tycker jag ändå att det är väldigt lite nyskapande som hörs.

😛

(Visst förändrades svenktoppen, men man fick oxå ändra reglerna till att tillåta engelska texter, och på så sätt locka en helt ny publik)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Men kom ihåg att det alltid är bra om det låter bra😛

Just det!!! 😎

Just det!

It don't mean a thing, if it ain't got the swing.

Sen om the swing kommer från livacken eller från en groovequantized Dr.Dre-loop, är av mindre betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...